ضرورت ایجاد رصدخانه جغرافیایی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۵ ۱۷:۴۲ چاپ کد خبر: 172399
[ad_1]

ایسنا/مرکزی رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه پیش بینی رویدادهای طبیعی منجر به کاهش مخاطرات یا مدیریت بهتر بحران می شود، بر ضرورت ایجاد رصدخانه جغرافیایی ایران به منظور ارائه هشدارهای لازم قبل از وقوع رخدادها تاکید کرد.

امیر مجید فخری چهارشنبه ۲۵ خردادماه در نشستی که با استاندار استان مرکزی داشت، ارائه خدمات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح به بخش های مختلف استان مرکزی را از اهداف تشکیل این نشست دانست و افزود: نیاز امروز کشور در حوزه ژئوماتیک بسیار گسترده و متنوع است و در دیدار با دانشگاهیان استان مقرر شد فرآیند اجرای یک رویداد ژئوماتیک با همکاری استانداری و دانشگاه های اراک پیگیری شود. ۲۵ آبانماه مراسم پایانی این رویداد برگزار می شود و در این مدت کار بررسی نیازها و فرآیند آن را انجام خواهند داد.

وی افزود: توسعه ژئوماتیک در کشور از اهداف برگزاری این رویدادهاست و موجب می شود دانشگاه در کنار صنعت قرار گرفته و توسعه هر دو بخش رقم خواهد خورد.

وی به ظرفیت ها و توانمندی های سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح اشاره کرد و افزود: تصمیم گیری در هر سطحی نیازمند اشراف اطلاعاتی است و کلیه فرآیندها بدون اشراف اطلاعاتی فاقد تصمیمات کاربردی و موثر خواهد بود.

امیر فخری با اشاره به اینکه یکی از ماموریت های سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح خدمت رسانی به دستگاههای کشور و کمک به عمران و آبادانی است، اظهار کرد: این سازمان در حوزه مدیریت بحران کشور توانسته است نقش اساسی ایفا کند و این نهضت در حوزه های گوناگون نظیر آلودگی هوا ادامه دارد.

او به فعالیت سازمان در بخش های زمینی، هوایی و دریایی اشاره کرد و گفت: کمتر سازمانی  وجود دارد که در همه حوزه ها فعالیت کرده و به دستگاههای مختلف خدمت رسانی کند. امروزه با توسعه بکارگیری فناوری اطلاعات با واژه های جدیدی نظیر هوش مصنوعی و ابرداده ها مواجه می شویم که این سازمان در این بخش ها نیز فعالیت دارد.

وی گفت: داده هایی که بدست می آید کمک می کند که در راستای هوشمندسازی شهرها و ایجاد شهر هوشمند که اساسی ترین زیرساخت های داده های مکانی است نقش آفرینی کنیم و دولت الکترونیک زمانی محقق می شود که زیرساخت های آن اجرا شده باشد.

امیر فخری افزود: بررسی سیلاب ها برای پیشگیری از وقوع سیلاب های مخرب و نیز مخاطراتی که منشاء آن سایر کشورهاست نظیر ریزگردها و گردوغبار جزو برنامه های این سازمان بوده و پایش منابع آبی کشورهای همسایه در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه مجهزترین مجموعه های عکس برداری هوایی در این سازمان وجود دارد، گفت: متناسب با نیاز کشور نقشه های هوایی در حوزه های گوناگون توسط سازمان تهیه و ارائه می شود. مرکز ژئوفیزیک سازمان نیز در حوزه زمین شناسی فعالیت و کار تحقیقاتی انجام می دهد.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، انجام مطالعات آمایش سرزمینی و تهیه اطلس مناطق مختلف کشور را از دیگر فعالیت ها برشمرد و گفت: فراهم کردن ابزار مناسب برای سطوح مختلف تصمیم گیری در کشور مهمترین ماموریت این سازمان است و این ماموریت در لایه های مختلف در حال اجرا شدن است.

وی به فعالیت دانشکده فنی نقشه برداری این سازمان نیز اشاره کرد و افزود: این دانشکده در مقاطع مختلف  رشته های نقشه برداری و سایر رشته های فنی  با تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تدریس می کند.

امیر فخری افزود: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با همکاری شرکت های دانش بنیان، دانشگاهها، شرکت های خصوصی و بخش دولتی، به دنبال ایجاد رصدخانه جغرافیایی ایران است.

وی با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهای پرمخاطره دنیاست، گفت: از ۳۵ مخاطره شناسایی شده در دنیا بیشترین آنها در ایران وجود دارد و دائما از این منظر آسیب پذیر است. مدیریت این مخاطرات جز با داشتن اطلاعات مکانی مناسب و سامانه های کافی میسر نیست. بنابراین با ایجاد یک رصدخانه تمامی داده های مورد نیاز می توان در این پایگاه اطلاعاتی گردآوری کرد و ابزارهای تحلیلی مناسب طراحی و در موعد مقرر از آن استفاده کرد.

او بیان کرد: مدیریت رخدادهای کشور یک ضرورت است و باید در آینده به نقطه ای برسیم که قبل از وقوع رخداد، هشدار لازم داده شود. اغلب تصمیمات در برابر مخاطرات، پسارویدادی است در صورتی که باید قبل از وقوع رویداد با ابزار و تجهیزات، هشدارهای لازم داده شود و در زمان وقوع کمک های لازم به دستگاههای مختلف ارائه شود.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان