[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- بهرام قربانپور: انقلاب اسلامی ایران از جمله انقلاب های نادر، اثرگذار و اعجاب انگیز دنیاست که تمام لحظه های آن با معنویت و تقواپیشگی عجین شده است. اگر گوشه گوشه این کتاب قطور و چند جلدی انقلاب اسلامی را تورقی کنید، پر از اتفاقات تلخ و شیرینی را به نظاره خواهید نشست که هر کدام یک کتاب مجلد دیگری را روایت می کند.

در ادامه کتاب زندگی دوست قریب غریبی را ورق می زنیم که در تک تک صفحاتش جز پاکی، عشق به اهل بیت، انقلابی گری، صداقت ورزی، محبت، معرفت، صداقت مندی و ایثار، دیده نمی شود، اما با تمام صفات نیک و خدمات ارزنده اش، در شهر و دیار خودش، غریب مانده است. «هادی مهرآزاد صابر» جوان گیلانی و نامی آشنای برای اهالی سیرجان است، شهیدی از تبار باران که به اذن امام راحل و برای سرنگونی رژیم قیام کرد و ناجوانمردانه از سوی طاغوتی ها مورد حمله و تیراندازی قرار گرفت و تا پای جان ایستادگی کرد و شهید شد و به جمع خیل یاران پیوست.

فرزندی از کوچه اردیبهشت که پایان بهار، خزان زندگیش نام گرفت، شهیدی با غیرت، انقلابی، تقواپیشه و مبارز، که دژخیمان پهلوی و مزدوران ساواک از نامش، تنشان به لرزه در می آمد، فعالیت های انقلابی اش روزگار ساواکیان را تیره و تار کرده بود. شهید «مهر آزاد صابر» اگر چه گیلانی و زاده رشت بود اما کمتر گیلانی است که این نام پرآوازه را بشناسد و به خاطر غفلت های صورت گرفته، مردم سیرجان بیشتر از گیلانی ها و رشتی ها این شهید والامقام را می شناسند.

بعد از گذشت ۴۴ سال از روز شهادت سرباز روح الله شهید انقلاب اسلامی «هادی مهرآزاد صابر» در همین حوالی در گلزار شهدای رشت در جوار مزار نورانی آن شهید بزرگوار مهمانی و دورهمی عاشقانه برپا شد.

روایت ۴۴ سال گمنامی «هادی مهرآزاد صابر» در زادگاهش

لزوم الگوشناسی در جنگ روایت ها

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان در این مراسم با استناد از آیات قرآن کریم، شهدا را گنجینه های نایاب و با ارزش معرفی کرد و گفت: شهدا گنجینه های ارزشمندی هستند که باید قدرشان بدانیم و از آنها الگو برداریم.

حجت الاسلام سعید مهدوی با تاکید بر اینکه شهدا همانند پیامبران الگو هستند، اظهار کرد: در جنگ روایت ها و جنگ شناختی باید الگوها را خوب بشناسیم و به مردم معرفی کنیم.

وی با اشاره شخصیت بارز و ستودنی شهید مهرآزاد و نگاه و رفتار ضد پهلویش، افزود: در زمان پهلوی افراد دنبال شهوت و خوش گذرانی بودند اما شهید آزاد دنبال فطرت بود و حتی نماز شب این شهید ترک نشد.

میرزا هم در غربت ۱۰۰ ساله بود

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به ۴۴ سال گمنامی شهید مهرآزاد، تصریح کرد: کوتاهی ها و سهل انگاری ها در خصوص معرفی و پرداختن به شهید «هادی» پذیرفته نیست.

حجت الاسلام مهدوی با بیان اینکه باید به ابعاد شخصیتی و مبارزاتی شهید مهرآزاد بیشتر بپردازیم، گفت: ۴۴ سال در معرفی گنجینه ارزشمندی چون شهید هادی غفلت کردیم.

وی با بیان اینکه در خصوص معرفی میرزا کوچک خان هم غفلت صورت گرفت، افزود: میرزا هم در غربت ۱۰۰ ساله به سر برد و سال گذشته پس از گذشت یک قرن برایش یادواره گرفته شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی با تاکید بر توجه ویژه به سرمایه های معرفتی و هویتی چون شهدا و ایثارگران، تصریح کرد: توجه به سرمایه های هویتی نقطه مقابل جنگ های رنگارنگ فرهنگی و رسانه ای است.

روایت ۴۴ سال گمنامی «هادی مهرآزاد صابر» در زادگاهش

عده ای دنبال عقلانیت بدون غیرت هستند

رئیس حوزه هنری استان گیلان هم در این محفل شهدایی، به بررسی اهمیت قرارگیری دو مفهوم «عقلانیت و غیرت» در کنار هم پرداخت و بیان کرد: قرارگیری دو مفهوم عقلانیت و غیرت در کنار هم منجر به پیروزی و موفقیت می شود و تفکیک این دو از هم و یکه تازی آنها، اثرگذار نخواهد بود.

سید رسول منفرد با اشاره به مؤلفه های پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بیان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی با رویکرد عقلانیت در کنار غیرت تحقق یافت.

وی با بیان اینکه عده ای دنبال عقلانیت بدون غیرت هستند، افزود: هر گاه عقلانیت به بن بست می خورد معجزه غیرت خودش را نشان می دهد.

رئیس حوزه هنری استان گیلان، شهید هادی مهرآزاد را الگویی غیرت مند همراه با عقلانیت معرفی کرد و گفت: دشمن تلاش می کند الگوها و اسوه های غیرت مندی چون شهدا را در سایه تحریف و حتی گمنامی قرار دهد.

منفرد با بیان اینکه مزار شهدا نیروگاه غنی سازی قدرت و غیرت است، تصریح کرد: شهدا تجلی بخش هر محفلی هستند و ایران اسلامی با خون پاک شهدا بیمه شده است.

وی با اشاره به قرارگیری در گام دوم انقلاب، زمینه سازی بستر تحریف مفاهیم انقلاب اسلامی را میسر دانست و افزود: زمینه سازی تحریف مفاهیم انقلاب اسلامی فراهم است و اگر هوشیارانه عمل نکنیم بسیاری از ارزش های اسلامی دستخوش تحریف می شود.

شهید هادی ندیده عاشق امام شده بود

برادر شهید «هادی مهر آزاد صابر»، برگزاری این محفل باشکوه را نوعی معجزه الهی برشمرد و بیان کرد: بعد از گذشت ۴۴ سال برادر شهیدم از گمنامی درآمد و این محفل یک نوع معجزه است.

اسکندر مهرآزاد صابر به تشریح خصوصیات اخلاقی و معرفتی شهید بزرگوار پرداخت و خاطرنشان کرد: شهید هادی از همان دوران نوجوانی مبلغ و پیرو واقعی حضرت امام بود و علاقه شدیدی به امام بزرگوار داشت.

وی با بیان اینکه شهید هادی ندیده عاشق امام شده بود، افزود: وقتی سخنرانی ها و پیام های حضرت امام به دست هادی می رسید، حس و حال عجیبی به او دست می داد.

برادر شهید مهرآزاد در حالی که بغضی همراه با دلتنگی های ۴۴ ساله راه گلویش را بسته بود با همان صدای بغض آلود گفت: نمی دانم از کدام ویژگی هادی بگویم. از عباداتش بگویم، از خیرخواهی، مردمی بودن و محبت به مردم بگویم یا از مبارزات انقلابی اش، از کدام خصیصه ارزشمند هادی بگویم که حق مطلب را ادا کرده باشم.

مهرآزاد صابر با اشاره به روحیه انقلابی شهید هادی در مبارزه با رژیم طاغوت، بیان کرد: شجاعت، مهارت در مبارزه و روحیه انقلابی وی مورد ترس و وحشت مزدوران ساواک شده بود، حتی ساواکی ها به این موضوع اعتراف کرده بودند، که از دست شهید هادی به ستوه آمدند.

وی با اشاره به روحیه معنوی و الهی شهید هادی در مبارزه با رژیم ساواک و پهلوی، اضافه کرد: هیچ فردی با توان جسمی نمی تواند از پس هزاران مزدور ساواکی بر بیاید بدون شک توان و روحیه معنوی به کمک شهید هادی آمده بود که اینگونه شجاعانه و با روحیه بالا در مقابل ساواکی ها ایستادگی می کرد.

روایت ۴۴ سال گمنامی «هادی مهرآزاد صابر» در زادگاهش

ساواک از پیکر شهید هادی هم می ترسید

برادر شهید مهرآزاد با بیان اینکه ساواک از پیکر شهید هادی هم واهمه داشت، گفت: روز تشییع و خاکسپاری شهید هادی، اطراف مزار پر از دژخیمان پهلوی و ساواک بود گویا حکومت نظامی شده است.

مهرآزاد با اشاره به ارادت ویژه سیرجانی ها به شهید هادی، بیان کرد: به درخواست مردم و شهرداری، پارکی در سیرجان به نام شهید هادی مهرآزاد صابر نامگذاری شده و حتی خیابانی در سیرجان به نامش زده شده است.

وی با بیان اینکه ساواک از مجاهدت ها و مبارزات هادی به تنگ آمده بود، افزود: مزدوران ساواک دستور داده بودند که هادی را زنده دستگیر کنند اما او تا پای جان مبارزه کرد و شهید شد.

برادر شهید مهرآزاد با اشاره به اینکه خون شهید هادی تن ساواکی ها را به لرزه در آورده بود، گفت: بعد از شهادت هادی، ماه ها مورد تعقیب ساواک بودیم تا اینکه انقلاب پیروز شد و آنها به درک واصل شدند.

مهرآزاد صابر با بیان اینکه شهید هادی عاشق شیعه بود، اضافه کرد: شهید مهرآزاد از این که در یک خانواده مذهبی و شیعه متولد شده و پرورش یافته، بر خود می بالید و خداوند را شاکر بود.

خواب عمیق

شهید هادی مهرآزاد صابر، در اول اردیبهشت ۱۳۳۲ در شهر باران های نقره ای دیار میرزاکوچک خان جنگلی استان گیلان متولد شد. دوران کودکی و تحصیل خویش را در رشت سپری کرد و توانست مدرک دیپلم خود را در رشته تجربی کسب کند.

در همان دوران نوجوانی با امام اُنس گرفت و همیشه در جست و جوی مقالات و اعلامیه های حضرت امام بود و راهش را در مسیر راه معمار کبیر انقلاب قرار داده بود و بر این اصل اعتماد و اعتقاد راسخ داشت.

خدمت سربازی پای این جوان گیلانی را به سیرجان کشاند و در همان بحبوحه انقلاب، حضرت امام خمینی دستور فرار سربازان از پادگان ها را صادر کردند که به فرموده امام از پادگان سیرجان فرار کرد و در این میان مورد اصابت گلوله مزدوران رژیم پهلوی قرار گرفت و در تاریخ ۲۸ خرداد ۵۷ غریبانه شهید شد.

اما نکته قابل تأمل اینجاست که نام شهید هادی مهرآزاد صابر در میان مردم سیرجان آشناتر از مردم گیلان است و حتی به پاس یاد و خاطره این شهید بزرگوار یک پارک و خیابان در سیرجان نامگذاری شده است، اما در گیلان گویا متولیان امر تازه از خواب عمیق بیدار شدند. البته برپایی محفل شهید مهرآزاد صابر بعد از گذشت ۴۴ سال می تواند بارقه امیدی باشد تا اقدامات اثرگذار دیگری برای پاسداشت و ارج نهادن به مقام والای این شهید و دیگر شهدای عزیز انقلاب اسلامی صورت گیرد.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان