[ad_1]

یک عضو کمیسیون فرهنگی معتقد است که در موضوع عفاف و حجاب، در مواردی که حرکت های سازمان یافته کشف حجاب در جامعه انجام می شود، فقط بیان امر به معروف و ارشاد زبانی کفایت نمی کند بلکه حاکمیت وظیفه دارد در برابر ساختارشکنی که در حال وقوع است، وظیفه قانونی خود را انجام دهد، اما در جایی که بدحجابی فردی رخ می دهد، صرف امر به معروف کفایت می کند.

احمد راستینه در گفت وگو با ایسنا درباره شلیک مامور گشت ارشاد به یکی از اعضای یک خانواده ۳ نفره در پارک پردیسان تهران اظهار کرد: این موضوع نیازمند یک بررسی جدی است و نمی توان درباره آن بر اساس اخبار ضد و نقیضی که منتشر شده، قضاوت کرد. طبیعتاً دستگاه های ذی ربط باید اطلاعات دقیقی از این حادثه ارائه دهند تا بتوانیم دربازه زوایای آن بحث کنیم.

بیشتر بخوانید:

روایتی از شلیک یک مامور گشت ارشاد

ورود مجلس به ماجرای تیراندازی از سوی مامور گشت ارشاد

وی با بیان اینکه «این هایی که امروز درباره گشت ارشاد صحبت می کنند، فکر می کنم که با واقعیت های جامعه فاصله دارند»، افزود: امروز درباره اخباری که در فضاهای مجازی در حال دست به دست شدن هستند باید تدبیر بیشتری کرد. الان در کف جامعه شاهد نوعی رهاشدگی به تمام معنا در حوزه فرهنگی هستیم و این هایی که از گشت ارشاد صحبت می کنند، اصلاً واقعیت کف جامعه را نگاه نمی کنند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: فکر می کنم که متاسفانه امروز یک نظام سازمان یافته ای برای تحمیل دروغ های شبکه ای و مجازی در کشور ما حاکم است که کوچک ترین اقدامی برای مقابله با رهاشدگی فرهنگی و ولنگاری را به شدت مورد حمله قرار می دهند.

راستینه در پاسخ به پرسشی درباره نحوه برخورد ماموران گشت ارشاد، تاکید کرد: امروز هیچ کس خشونت را تائید نمی کند؛ امروز ملت ما ملتی بصیر و هوشیارند و ما نیازمند نگاه های اقناعی، تبیینی درست و مبنایی هستیم. از مردم خواهش می کنیم در این موضع همکاری، کمک کنند تا فضای تبیین و اقناع به فضاهای درگیری و خشونت منتهی نشود؛ در موضوع برپایی گشت های ارشاد یک طرف مجموعه نیروهای ارشادی هستند که وظیفه قانونی دارند و طرف دیگر نیز مردم هستند که باید همکاری لازم را داشته باشند.

وی افزود: در بسیاری از اوقات مشاهده شده که وقتی پرسنل گشت های ارشاد به سمت ارشاد و امر به معروف حرکت می کنند، افرادی وارد صحنه می شوند و صحنه را به فضایی متشنج تبدیل می کنند؛ در حالی که ما نیازمند همکاری دو سویه برای اقناع فکری مردم هستیم.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس در پاسخ به این پرسش که «آیا مسئولیت داشتن نیروی انتظامی به عنوان نیرویی مسلح در زمینه گشت های ارشاد با بعد ارشادی این گشت ها در تناقض نیست؟» اظهار کرد: اولاً که نیروی انتظامی مسئول حجاب جامعه نیست، بلکه در این نیرو یک مجموعه عوامل اجتماعی نظیر معاونت اجتماعی وجود دارد که مسئولیتی در حوزه امر به معروف بر عهده دارد؛ بالاخره حاکمیت بر اساس قانون امر به معروف مسئولیت هایی را متوجه دستگاه ها کرده است؛ نیروی انتظامی در قالب قانون امر به معروف و نهر از منکر مسئولیت هایی دارد و بر اساس این مسئولیت ها که در قانون تصریح شده، وظیفه دارد که با رهاشدگی حجاب و ولنگاری ای که در کف جامعه وجود دارد، برخورد کند؛ جایی ممکن است برخوردهای حاکمیتی نیاز باشد، جایی هم ممکن است به برخوردهای ارشادی و امر به معروف نیاز داشته باشیم؛ مهم این است که نیروی انتظامی بر اساس قانون در حال انجام وظیفه است.

راستینه با بیان اینکه «در کمیسیون فرهنگی جلسات مستمری با نیروی انتظامی برگزار شده و نمایندگان آنها نیز گزارش هایی ارائه کرده اند»، خاطر نشان کرد: معتقدیم آنجایی که ساختارشکنی و حرمت شکنی اتفاق می افتد، باید با جدیت برخورد شود؛ حرکت های سازمان یافته کشف حجاب در جامعه از نمونه های اقدامات ساختارشکنانه است؛ در اینجا دیگر فقط بیان امر به معروف و ارشاد زبانی کفایت نمی کند بلکه حاکمیت وظیفه دارد در برابر ساختارشکنی که در حال وقوع است، وظیفه قانونی خود را انجام دهد. اما در جایی که بدحجابی فردی رخ می دهد، صرف امر به معروف کفایت می کند.

وی ادامه داد: هیچ کس در این حوزه خشونت را بر نمی تابد و صحیح تلقی نمی کند اما در جاهایی که در فضاهای عمومی یک دفعه با حرکت های جمعی ساختارشکنانه مواجه می شویم، نیروی انتظامی باید به وظیفه قانونی خود عمل کند؛ چه بسا در بسیاری از موارد، برخورده هایی که نیروی انتظامی در گشت های ارشاد داشته بازدارنده بوده و سبب شده افراد به سمت ساختارشکنی آشکار حرکت نکنند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: معتقدم که موضوع حجاب یک مساله فرهنگی است که نیازمند ابزارهای فرهنگی برای مدیریدت موضوع و اقناع افکار عمومی است؛ یعنی بیش از آن که ما نیازمند ساختارهای برخورد قضایی و انضباطی باشیم، نیازمند اقناع، امر به معروف، تبیین درست مساله و صحبت چهره به چهره با مردم عزیز هستیم؛ مردم عزیز ایران به ویژه مجموعه بانوان مردمی عفیف و پاک دامن هستند؛ اساساً تمدن ما در طول ۳۰۰۰ سال گذشته نشان دهنده پایبندی مردم ایران به موضوع عفاف و حجاب است.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان