[ad_1]

ایسنا/قزوین زن جوان می گوید: همسرم به شدت عاشق پسر است وقتی فهمید بچه دومم دختر است نزدیک بود مرا بکشد؛ مادر شوهرم هم می گوید اگر پسر به دنیا نیاوری طلاقت می دهیم باید پسرم اسم ورسم داشته باشد نه نان خور اضافه، باید این را سقط کنم و بعد از آن باردار شوم شوهرم گفته که تا سه بار فرصت داری پسر به دنیا بیاوری در غیر این صورت باید به خانه پدرت برگردی که مایه ننگ خانواده ما نباشی.

این روزها آمارهای نگران کننده سقط در کشور رو به افزایش است، اغلب مردم بر این باور هستند که سقط جنین زمانی صورت می گیرد که فرد طی رابطه ای نامشروع باردار شده باشد اما آمار چیز دیگری را نشان می دهد، بخشی از سقط ها که در سال های اخیر رو به افزایش است سقط به دلیل جنسیت است، در این میان سقط جنین هایی با جنسیت دختر بیش از پسران به چشم می خورد.

جنسیت نوزادی که قرار است متولد شود، در طول تاریخ یکی از مهم ترین دغدغه های خانواده ها بوده اما دلیل این اهمیت در دوره های مختلف و فرهنگ های گوناگون، تفاوت دارد.

فرناز زنی جوانی با چهره غمگین به ایسنا می گوید: خانواده نسبتاً مرفه و با شأن اجتماعی بالایی دارد اما در حسرت داشتن یک پسر مانده است، دختر اولش هفت سال دارد و بعد از آن تجربه سه بارداری ناموفق را پشت سر گذاشته است.

فرناز درحالی که آه بلندی می کشد، ادامه می دهد: دوست دارم فرزند پسر داشته باشم؛ پسر داشتن یعنی اینکه نسلی ادامه پیدا می کند اما بعد از دخترم، ۲ بار که باردار شدم هر ۲ دختر بودند و مجبور به سقط شدم. سومین بارداری ام هم همین طور بود، همه شواهد نشان می داد که فرزندم دختر است حتی در غربالگری اول احتمال دادند که دختر است.

وی ادامه می دهد: وقتی فهمیدم این بار هم فرزندم دختر است دیگر روز خوش نداشتم و هر ساعت گریه می کردم، همسرم که ناراحتی ام را دید گفت نگران نباش و برایم یک قرص تهیه کرد، بچه را در خانه سقط کردیم و از آن روز روزگارم سیاه شده، بچه سقط شده پسر بود.

فرناز بیان می کند: اگر می دانستم پسر است هیچ وقت این کار را نمی کردم، کاش او هم دختر بود تا می توانستم شب از این که سقط شده است با آرامش بخوابم، دوستانم گفته اند که با IVF می توانم جنسیت را تعیین کنم و امیدوارم این بار صاحب پسر شوم، اگرچه دکتر می گوید به خاطر سقط های غلط ممکن است باردار نشوم یا نتوانم بچه را نگهدارم.

اگر فرزندم دختر باشد، شوهرم من را می کشد

سهیلا زن ۲۹ ساله ای است که دختر ۱۱ ماهه اش را در آغوش دارد، او هم به دنبال پسردار شدن است و  می گوید: ناخواسته باردار شدم، فکر می کردم چون ثمین دختر است فرزند دیگرم حتماً پسر می شود اما از وقتی دکتر جنسیتش را گفته حالم خوب نیست و با شنیدن اینکه فرزندم دختر است افسردگی گرفته ام.

وی ادامه می دهد: عاشق دخترم هستم و می دانم اگر دختر دیگری بیاورم حس خوبی را تجربه می کنم اما خانواده همسرم به قدری سرکوفتم زدند که چرا باید دختر به دنیا بیاوری تصمیم گرفتم سقطش کنم، یک ساعت می گویم هر چه باشد چه فرقی می کند و ساعت دیگر به خاطر اطرافیانم تصمیم می گیرم سقط کنم، امروز آمده ام که سونوگرافی شوم و بعد از آن تصمیم بگیرم. هنوز ۲۰ هفته نشده و روح ندارد باید زودتر انتخاب کنم داشتن یک دختر دیگر و حرف های مردم یا سقط کردن و در انتظار پسر ماندن.

یگانه زن ریزنقش و ۲۴ساله است، اما چهره اش بیشتر از آن را نشان می دهد، دستی به شکمش می کشد و می گوید این دومین بارداری ام هست می گویند فرزندم دختر است، خودم در این دنیا سختی زیادی کشیدم و نمی خواهم دختر به دنیا بیاورم تصمیمم را گرفتم و حتماً سقطش می کنم.

وی می گوید: سه سال است که ازدواج کرده ام و همسرم به شدت عاشق پسر است وقتی فهمید بچه دومم دختر است نزدیک بود مرا بکشد؛ مادر شوهرم هم می گوید اگر پسر به دنیا نیاوری طلاقت می دهیم باید پسرم اسم ورسم داشته باشد نه نان خور اضافه، باید این را سقط کنم و بعد از آن باردار شوم شوهرم گفته که تا ۳ بار فرصت داری پسر به دنیا بیاوری در غیر این صورت باید به خانه پدرت برگردی که مایه ننگ خانواده ما نباشی.

وی خاطرنشان می کند: مادرشوهرم می گوید خانواده ما همه پسرزا هستند و اگر ایرادی است به خودت برمی گردد، خدا می داند چه فکرهایی در مورد من می کنند.

ناهید زن ۳۸ ساله ای است که می گوید: من یک فرزند پسر دارم که ۱۱ ساله است، تصمیم دارم دوباره باردار شوم اما نمی خواهم ریسک کنم باید تعادل در خانواده به وجود بیاید و برای همین فرزند دختر می خواهم تصمیم دارم هزینه بالایی پرداخت کنم تا فرزندم دختر شود اما اگر پسر شود هم ناراحت نمی شوم بالاخره به دنیاآوردن فرزند پسر که کار هرکسی نیست!

سقط جنین بر اساس جنسیت افزایش پیدا کرده است

لیلا رحمانی، متخصص زنان و زایمان دراین خصوص به ایسنا می گوید: درگذشته سقط ها ممکن بود به دلیل مالی و مسائل دیگر اتفاق بیفتد اما در چند سال اخیر شاهد سقط بر مبنای جنسیت هستیم یعنی زن و شوهر تصمیم می گیرند دارای فرزندی با جنسیت خاصی شوند و بعد از تعیین جنسیت اگر پسر یا دختر بودن جنین بر وفق مرادشان نباشد تصمیم به سقط می گیرند و اغلب آن را عملی می کنند.

وی افزود: اغلب تعیین جنسیت ها برای فرزند دوم صورت می گیرد، در واقع اگر یک دختر داشته باشند می خواهند فرزند دوم پسر باشد و اگر فرزند اول پسر باشد تصمیم می گیرند دختر به دنیا بیاید، اما اغلب مراجعه کنندگان به دنبال این هستند که فرزند پسر به دنیا بیاورند، درصورتی که خانواده تمکن مالی داشته باشند از طریق  IVF این کار را انجام می دهند، افرادی که تمکن ندارند نیز از طریق رژیم غذایی برای تعیین جنسیت تلاش می کنند.

این متخصص زنان و زایمان اظهار می کند: گاهی برخی مراجعه کنندگان برای جنین اول IVF می کنند چرا که جنسیت برایشان اهمیت بالایی دارد درحالی که فرد می تواند به صورت طبیعی باردار شود، اغلب این افراد بعد از مشخص شدن جنسیت که مورد تأییدشان نیست تصمیم به سقط می گیرند و می گویند که این روح ندارد و بهتر از سقط شود.

وی خاطرنشان می کند: گاهی انتقال ناموفق می شود که همین امر باعث مشکلات روحی برای فرد خواهد شد اما این کار را ادامه می دهند و با ادامه این روند فرد وارد سیکل نازایی می شود؛ آمار دقیقی در این حوزه وجود ندارد و باید کار پژوهشی صورت بگیرد اما باتوجه به مراجعان خود و همکاران می توانم بگویم اخیراً مراجعه برای تعیین جنسیت فرزند اول افزایش پیدا کرده است.

برخی پزشکان در مطب سقط انجام می دهند

رحمانی بیان می کند: تعیین جنسیت برای فرزند دوم درگذشته نیز وجود داشت اما در سال های اخیر مراجعات افزایش پیدا کرده است، افرادی که به ما مراجعه می کنند اغلب سقط به دلیل جنسیت را می خواهند و تعداد خیلی کمی از آن ها به دلیل روابط نامشروع به دنبال سقط هستند؛ برخی افراد نیز شرایط ندارند برای مثال در دوران نامزدی هستند یا دو فرزند دارند و به طور ناخواسته باردار شدند.

وی تأکید می کند: افرادی که به طور ناخواسته برای فرزند سوم مراجعه می کنند اغلب با مشاوره قانع می شوند که سقط انجام ندهند، به منشی هم گفته ام اگر کسی برای سقط مراجعه کند پذیرش نکنند درصورتی که فرد پذیرش شود و متوجه شوم برای سقط است نیز هزینه را برمی گردانم، اما برخی از ماماها و متخصصان زنان سقط را در مطب انجام می دهند.

این متخصص زنان و زایمان بیان می کند: باتوجه به تعداد مراجعان و با استفاده از نظارت نامحسوس معاونت درمان علوم پزشکی قزوین به راحتی می توانند این ماماها و پزشکان که به صورت غیرقانونی در مطب سقط انجام می دهند را شناسایی کنند.

وی خاطرنشان می کند: برخی از مراجعین نیز به دلیل اقتصادی تصمیم به سقط می گیرند و می گویند ما در خرج خودمان ماندیم و صاحبخانه ها به خانواده های بیشتر از ۲ فرزند خانه اجاره نمی دهند، فکر می کنم در صورت ایجاد زیرساخت های مناسب این مشکلات حل می شود اما سقط بر اساس جنسیت برگرفته از فرهنگ است.

 تأکید بر پسر بودن فرزند در برخی نقاط قزوین بسیار زیاد است

رحمانی بیان می کند: باتوجه به مراجعین می توانم بگویم این فرهنگ که والدین بر داشتن فرزند پسر تأکید دارند در نقاط خاصی از قزوین حاکم است که به راحتی اطلاعات آن قابل احصاست، برخی حتی یک یا ۲ پسر دارند اما همچنان به دنبال تعیین جنسیت هستند چرا که معتقدند نسل ما از پسر است و دختر نسل را قطع می کند، این امر فرهنگی نیاز به ریشه یابی دارد.

وی اظهار می کند: اغلب افرادی که با واکنش منفی ما برای سقط تعیین جنسیت روبه رو می شوند خودشان می روند و داروهای سقط را تهیه و مصرف می کنند، بعدازاین با مشکلاتی مانند خونریزی زیاد به ما مراجعه می کنند، این داروها در داروخانه ها کم است به طوری که گاهی برای بیماران که نیاز دارند و تجویز می کنیم دارو پیدا نمی شود حتی بیمارستان ها در تعداد دارو محدودیت دارند اما بیماران به راحتی به آن دسترسی پیدا می کنند.

رحمانی خاطرنشان می کند: اغلب هشت هفته بعد از بارداری اقدام به سقط می کنند چون جنسیت جنین تا حدودی قابل تشخیص است اما به دلیل سقط غیرمجاز و به دوراز شرایط بهداشتی و درمانی دچار مشکلاتی می شوند که بار اضافی به درمان کشور وارد می کنند، واقعاً این امر تأثربرانگیز است که مادران به راحتی می گویند ما پسر می خواهیم و اگر دختر شد سقط می کنیم.

به گزارش ایسنا، سقط جنین انتخابی یکی از معضلاتی است که باید هرچه زودتر به عنوان یک عامل خطر موردتوجه مسئولان امر قرار بگیرد، این مسئله عامل نسبت های جنسی را به هم می زند، این موضوع یک عامل فرهنگی است که اگر به آن بی توجهی شود در سال های آینده با آسیب های اجتماعی زیاد کاهش تعداد زنان نسبت به مردان روبه رو می شویم.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان