[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: با توجه به گزارش های دریافتی مبنی بر خشکی و ترک خوردگی برخی از شالیزارهای روستای هنده خاله شهرستان صومعه سرا و گلایه های شالیکاران «آیت الله فلاحتی» نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت به صورت میدانی در این منطقه حضور یافت و از نزدیک با این شالیکاران گفتگو کرد.

یکی از شالیکاران این منطقه با اشاره به اینکه حدود ۱۲ هکتار از شالیزارهای منطقه هنده خاله صومعه سرا با کمبود آب و خشکی مواجه شده اند، گفت: هر کسی شالیزارهای ما را ببینید به گریه افتاده و دلش برای این همه زحمت در حال خشک شدن می سوزد.

وی با بیان اینکه برای اجرای هزار و ۲۰۰ متر لوله گذاری که تاکنون از سوی مسئولان و متولیان انجام نشده شالیزارهای ما باید به دچار خشکی و آسیب شود، افزود: متأسفانه هزینه های فراوانی در این منطقه انجام شده اما نتیجه ای برای شالیکاران نداشته است.

این شالیکار با اشاره به اینکه اگر طی چند روز آینده به این شالیزارها آب نرسید قطعاً کشاورز نمی تواند محصول خود را برداشت کند، از نماینده ولی فقیه در استان گیلان خواست تا مسئولان را وادار به انجام یک اقدام جهادی برای حل مشکل کم آبی در این منطقه کند.

کم آبی شالیزارها نماینده ولی فقیه در گیلان را به صومعه سرا کشاند

مسئولان میدانی حضور داشته باشند

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته برای حل مشکلات کمبود آب زراعی در برخی از روستاهای شهرستان صومعه سرا، اظهار کرد: مقرر شد مدیران آب منطقه ای و جهاد کشاورزی مطالبات و دغدغه های بیان شده کشاورزان را برطرف کنند.

آیت الله رسول فلاحتی همچنین تأکید کرد: برون رفت از این مشکل با هم افزایی و تعامل و هماهنگی مدیران و کشاورزان امکان پذیر است.

وی با اشاره به مشکل کم آبی در برخی مناطق استان گیلان، اضافه کرد: البته بخش زیادی از شالیزارهای گیلان مشکل کم آبی ندارند اما وجود مشکل در برخی مناطق نیز باید در اسرع وقت پیگیری و برطرف شود.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با تأکید بر اینکه متولیان امر باید در کنار شالیکاران باشند، گفت: مدیران جهاد کشاورزی و آب منطقه ای گیلان تا پایان فصل کشاورزی در کنار مردم باشند تا مایه دلگرمی بیشتر کشاورزان شود.

ایجاد ایستگاه های پمپاژ جدید در منطقه هنده خاله

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه ذخیره آب سد سفید رود امسال ۸۰۰ میلیون متر مکعب بوده است، افزود: تلاش شده این میزان آب تا پایان فصل کشاورزی با مدیریت درست رهاسازی شده و به شالیزارها می رسد.

وحید خرمی با اشاره به پیش بینی تمهیدات ویژه برای حل این مشکل، اظهار کرد: تجهیزات اصلی همانند پمپاژها نصب و برق رسانی ها انجام شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه پمپاژهای قدیمی نیز هم اکنون در مدار قرار داشته و کار آبرسانی را انجام می دهند، گفت: برای پمپاژهای جدید خط لوله نیاز بوده که اقدامات لازم در این زمینه در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه رساندن آب به ایستگاه های پمپاژ نیز اقدامات لازم صورت گرفته و دو دستگاه میل در منطقه در حال کار است، اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم از حداقل امکانات موجود در منطقه برای آبرسانی به شالیزارهای شهرستان صومعه سرا استفاده کنیم.

کم آبی شالیزارها نماینده ولی فقیه در گیلان را به صومعه سرا کشاند

تلاش برای رفع تشنگی شالیزارهای برخی مناطق گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان نیز با اشاره به تلاش ها برای رفع تشنگی شالیزارهای هنده خاله شهرستان صومعه سرا، اظهار کرد: برای این منظور دو ایستگاه پمپاژ سیاه درویشان و شیخ محله فعال و راه اندازی کردیم.

صالح محمدی به فعالیت سه چاه در شهرستان صومعه سرا اشاره کرد و گفت: هم ایستگاه های پمپاژ و هم این چاه ها وارد مدار شدند.

وی همچنین با اشاره به لزوم تکمیل و بهره برداری از ایستگاه پمپاژ هنده خاله به عنوان اصلی ترین مسیر آبرسانی به شالیزارهای این منطقه، تصریح کرد: با توجه به اینکه سایز لوله های این مسیر باید از طریق سفارش تهیه شود این کار انجام شده است.

محمدی ادامه داد: با توجه به اقدامات انجام شده طی هفته جاری شاهد اجرا و بهره برداری از این مسیر آبرسانی در روستای هنده خاله خواهیم بود.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان