آشنایی با انواع درب اتاقی مدرن

۱۴۰۱/۰۳/۳۰ ۱۰:۵۵ چاپ کد خبر: 173462
[ad_1]

انتخاب درب اتاقی یکی از بخش های با اهمیت طراحی داخلی منزل است که علاوه بر زیبایی بصری، در به حداقل رساندن انتقال صدای بین محیط داخلی و خارجی تاثیر می گذارد. به همین دلیل با تغییر شرایط زندگی زمینه ای برای تولید درب های مدرن ایجاد شده است. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع درب اتاقی مدرن و ویژگی های هر کدام از آن ها آشنا کنیم.

درب فایبرگلاس

درب اتاقی مدرن با جنس فایبرگلاس از لحاظ ظاهری شبیه چوب هستند، به طوری که شاید در نگاه اول تشخیص آن ها از چوب کار سختی به نظر بیاید. این درب ها به صورت یکپارچه یا به صورت ترکیب با شیشه به کار می روند. ویژگی با اهمیت این درب ها این است در رنگبندی های مختلف قابل طراحی است. از طرف دیگر هزینه ی ساخت آن نسبت به چوب مقرون به صرفه تر است و حتی عایق بهتری برای محافظت از سرما و گرما است.

از طرف دیگر به دلیل کم شدن منابع طبیعی و درختان، استفاده از درب فایبرگلاس بیشتر از قبل رواج دارد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که درب فایبرگلاس علاوه بر اینکه جلوه و زیبایی خاصی به منازل می دهد، به راحتی و با شوینده های معمولی تمیز می شود، همچنین برای تعمیر و نگهداری نیاز به هزینه ی بالایی ندارد.

مراحل ساخت درب مدرن فایبرگلاس

ویژگی اصلی درب اتاقی مدرن از جنس فایبر گلاس این است که از پوشش چند لایه استفاده می شود. یعنی یک هسته مرکزی به عنوان شالوده انتخاب می شود، سپس پوشش های تقویت شده با فیبر و پلیمری روی آن را می گیرد که باعث می شود این درب ها عایق مناسبی باشند.

درب اتاقی پلی وود

یکی دیگر از انواع درب اتاقی مدرن، درب هایی هستند که از چوب پلاست یا پلی وود یا به عبارت دیگر از مواد قابل بازیافت تهیه می شود. ویژگی اصلی درب پلی وود این است که انعطاف پذیر است و استحکام بسیار بالایی دارند، زیرا قطعات لنگه درب و جامب چارچوب به صورت یک سره تولید می شود. همچنین  لازم است بدانید قیمت درب اتاقی مدرن پلی وود نسبت به درب های کلاسیک چوبی ارزان تر است.

مراحل ساخت درب پلی وود

پلی ووود به ورقه های چوبی با درصد پلیمر یا پلاستیک گفته می شود که به صورت موازی به هم پرس می شوند. این ورق ها جزو فیبرهای با چگالی کم هستند. با توجه به اینکه این درب ها لایه لایه هستند می توان آن ها را با ابعاد و ضخامت های مختلف تولید کرد. از طرف دیگر پلی وود یا پلای وود نوعی کامپوزیت است که از ترکیب الیاف، ضایعات چوب و pvc به صورت خمیر مذاب ساخته می شود و به شکل پروفیل های مختلف درمی آید پس به عنوان درب اتاقی مدرن و دوست دار محیط زیست شناخته می شود.

درب اتاقی مدرن MDF

 درب اتاقی مدرن MDF مخفف Medium density fiberboard است و جزو محصولات چوبی به حساب می آید، اما مواد تشکیل دهنده آن متفاوت است و در شرایط خاصی تولید می شود. ویژگی این درب ها این است که به دلیل ساخته شدن از فیبرهای نیمه فشرده استحکام و مقاومت بالایی دارند و سطح آن ها کاملاً متراکم است. در نتیجه نسبت به درب های نئوپان مقاوم تر و برای درب اتاقی مناسب هستند.

مراحل ساخت درب MDF

درب MDF  از ترکیب ضایعات محصولات کشاورزی همراه با رزین، چسب و فرمالدئید تحت حرارت تولید می شود. این درب ها تخته های فیبر مانندی هستند که به روش خشک تولید می شوند.  بعد از تولید درب MDF می توان روی آن را با روکش پوشاند.  برای بالابردن مقاومت و استحکام درب های MDF می توان سه عدد چوب کلاف را به صورت عرضی با فاصله مساوی درون درب های MDF قرار داد و بین کلاف های چوبی شبکه های مقوایی لانه زنبوری نصب کرد تا حالت ضربه گیری داشته باشد و ضربه را در سطح مقطع بزرگتری پخش کند.

به طور معمول از روکش ملامینه روی درب های MDF استفاده می شود. این روکش کاغذ دکوراتیوی است که تحت فشار و حرارت روی تخته محکم می شود. در نهایت بعد از روکش شدن درب ها می توان با رنگ های پلی استری روی آن ها را رنگ کرد.

درب اتاقی مدرن HDF

High density fiberboard که به اختصار HDF نامیده می شود به درب هایی گفته می شود که ویژگی اصلی آن ها این است که با چگالی بالا تولید می شوند. این درب ها از جنس تخته فیبری هستند که به روش خشک تولید می شوند و برای کسانی که به دنبال خرید درب اتاقی مدرن اما ارزان قیمت هستند، بسیار مناسب است.  

مراحل ساخت درب HDF

برای تهیه ی درب اتاقی مدرن جنس HDF ورق های HDF به پشت و روی تخته چوبی پرس می شود و از روکش های ملامینه برای پوشاندن آن ها استفاده می شود. در فرایند تولید این درب ها از دما و فشار زیادی استفاده می شود که باعث می شود مقاومت و استحکام درب بالا رود.

درب اتاقی PVC

 ماده اولیه درب PVC  نوعی پلیمر ترموپلاستیک است که علاوه بر درب اتاق برای سرویس بهداشتی و درب ورودی هم مناسب است. این درب اتاقی مدرن در برابر اشیای نوک تیز، ضربات محکم و رطوبت مقاومت بالایی دارند. به همین دلیل خرید آن به صرفه است و تا مدت زمان طولانی قابل استفاده هستند.

مراحل ساخت درب PVC

ماده ی اولیه ساخت درب اتاقی PVC  دو نوع انعطاف پذیر  و سخت است که مواد افزودنی باعث می شود PVC سخت نرم و انعطاف پذیر شود.  در حال حاضر PVC یکی از ارزشمندترین محصولات پتروشیمی است و بعد از اینکه در تولید درب مورد استفاده قرار گرفت قابل روکش کردن است. روکش های این درب ها هم عایق مناسبی برای رطوبت و به صورت رول هستند. وقتی درب درون سینی دستگاه قرار می گیرد مکش زیاد و دمای بالا به آن اعمال می شود و روکش وکیوم می شود.

درب فریم لس

درب فریم لس به درب های چارچوب مخفی و مدرنی گفته می شود که طراحی مینیمال دارد و علاوه بر منزل برای محیط های اداری هم مناسب است. بهترین زمان برای نصب این درب ها در مرحله نازک کاری ساختمان است که یک ساب فریم یا قوطی آهنی روی دیوار نصب می شود سپس با مصالح روی آن پوشنده می شود. درصورتی که قصد داشته باشید این درب ها را در ساختمان های قدیمی نصب کنید باید چارچوب فلزی برداشته شود و قوطی فلزی یا چارچوب آلومینیومی جایگزین آن شود. (منبع)

جمع بندی

در این مطلب انواع درب اتاقی مدرن را با تمام ویژگی ها و مراحل ساخت به شما معرفی کردیم. امیدواریم اطلاعات این مطلب برای شما مفید باشد و بتوانید مناسب ترین درب اتاقی را انتخاب کنید.

 


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان