مردم در کشور کانادا به دو زبان انگلیسی و فرانسوی صحبت می کنند. این بدان معناست که برای مهاجرت به این کشور و ادغام در جامعه کانادایی، باید به یکی از این دو زبان تسلط داشته باشید. پیش از اقدام برای انواع ویزا، داشتن مدرک زبان برای مهاجرت به کانادا الزامی است. این مدرک پس از گذراندن تست های متعددی که سطح دانش زبانی را از جهات مختلف می سنجد، به شخص متقاضی داده می شود. اما سوال اصلی بسیاری از افرادی که قصد دارند به کانادا بروند، این است که کدام مدرک زبان برای مهاجرت به کانادا بهتر است. در ادامه این مطلب سعی می کنیم تا با بررسی انواع مدرک زبان انگلیسی و فرانسوی، به این سوال پاسخ دهیم.

اهمیت مهارت ها و مدرک زبان برای مهاجرت به کانادا

مهارت های زبان انگلیسی یا فرانسوی برای کمک به شما در گرفتن اقامت کانادا بسیار مهم است. اگر در هیچ یک از این دو زبان به اندازه کافی مهارت ندارید، باید سعی کنید که آن را یاد بگیرید. همچنین اگر مهارت کمی دارید، بهتر است هرچه زودتر به فکر تقویت آن باشید؛ چراکه در برخی از مسیرهای مهاجرتی، می تواند امتیاز و شانس شما را در گرفتن ویزا بالا ببرد. این که دقیقاً باید روی زبان انگلیسی تمرکز کنید یا فرانسوی، کاملاً به منطقه ای که می خواهید به آنجا بروید بستگی دارد. ارتقای مهارت های انگلیسی یا فرانسوی، در موارد زیر به شما کمک خواهد کرد:
  • گرفتن شغل
  • رفتن به مدرسه یا دانشگاه
  • دسترسی به خدمات عمومی و دولتی
  • کمک کردن به فرزندان در انجام کارهای مربوط به مدرسه
  • برقراری ارتباط و صحبت کردن با مردم
  • دریافت شهروندی کانادا
شما می توانید در زمانی که هنوز در کشور خود هستید و یا به محض ورود به کانادا، برای بهبود زبان فرانسه یا انگلیسی خود اقدام کنید. حتی اگر به یکی از این دو زبان تسلط کافی دارید، روی یادگیری و اخذ دومین مدرک زبان برای مهاجرت به کانادا تمرکز کنید. در بسیاری از مناطق کانادا، توانایی صحبت کردن به هر دو زبان برای یافتن شغل و مرتبط شدن با جامعه، یک مزیت اساسی به شمار می رود.

انواع مدرک زبان برای مهاجرت به کانادا

روش های مختلفی برای مهاجرت به کانادا وجود دارد که برای استفاده از هر روش باید امتیازات مختلفی را به دست آورید. یکی از این امتیازات مهم، دریافت نمره بالا در آزمون های سنجش زبان انگلیسی و فرانسوی شما است. اگر به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی تسلط داشته باشید، امتیاز ویژه ای برای مهاجرت به شما تعلق می گیرد. برای زبان انگلیسی، دو آزمون و مدرک معتبر شامل سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS) و برنامه شاخص مهارت زبان انگلیسی کانادا (CELPIP) وجود دارد. اگر می خواهید با مهارت در زبان فرانسوی برای مهاجرت اقدام کنید، باید در آزمون "Test d’évaluation de français (TEF)" شرکت کنید. در هر سه آزمون IELTS، CELPIP و TEF، میزان توانایی شخص متقاضی براساس مهارت شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن سنجیده می شود. این ها سه آزمون اصلی جهت اخذ مدرک زبان برای مهاجرت به کانادا هستند که در ادامه درباره هر یک توضیح می دهیم.

1. مدرک زبان آیلتس (IELTS)

آیلتس یک آزمون بین المللی برای سنجش مهارت زبان انگلیسی است. معمولاً این آزمون در بین متقاضیان مهاجرت بسیار محبوب تر است زیرا در سراسر جهان موسسات و مراکز آموزشی مختلفی این آزمون را ارائه می دهند. امتحان آیلتس در دو دسته "General Training" و "Academic" برگزار می شود که برای مهاجرت به کانادا باید مدرک "General Training" را داشته باشید. نتایج آزمون IELTS امتیاز شما را براساس میزان توانایی در هر چهار شاخه مهارتی ارائه داده و یک نمره کلی که میانگین این چهار نمره است را به شما می دهد. در مدرک زبان برای مهاجرت به کانادا امتیاز مهارت شما در هر یک از چهار شاخه خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن مهم است.

2. آزمون سلپیپ (CELPIP)

آزمون جامع زبان سلپیپ توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا یا همان "IRCC" طراحی و اجرا می شود. برخلاف آزمون آیلتس که مهارت های زبان انگلیسی را در سطح بین المللی می سنجد، این آزمون به طور خاص برای زبان انگلیسی کانادایی طراحی شده است. آزمون CELPIP شامل سنجش مهارت زبان انگلیسی بریتانیایی، انگلیسی آمریکایی و همچنین لهجه های کانادایی است. آزمون سلپیپ دو نوع مختلف دارد که شامل آزمون "General Test" و "General LS Test" است. برای مهاجرت به کانادا باید در آزمون "General Test" شرکت کنید. اگرچه این آزمون ممکن بود تنها در داخل کانادا برگزار شود، اما اکنون به مراکز آموزشی و آزمایشی در امارات متحده عربی، جمهوری کره، سنگاپور، فیلیپین، هند، چین و ایالات متحده در سطح بین المللی گسترش یافته است.

3. آزمون TEF

اگر به زبان فرانسوی مسلط هستید و ترجیح می دهید جهت اخذ مدرک زبان برای مهاجرت به کانادا این زبان را انتخاب کنید، باید در آزمون TEF شرکت کنید. این آزمون شامل دو نوع "TEF" و "TEFAQ" است که برای مهاجرت، پیشنهاد می شود که نوع "TEF" را انتخاب کنید. مدرک زبان TEFAQ تنها برای مهاجرت به کبک پذیرفته می شود، در حالی که نوع اول، هم برای مهاجرت به کبک و هم توسط مهاجرت فدرال پذیرفته شده است. برای اطلاع از شرایط دقیق مدرک زبان و نمرات مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا، روی لینک زیر کلیک کنید. https://parsicanada.com/blog/canada-immigration-language-tests/

برای مهاجرت به کانادا مدرک زبان انگلیسی بگیرم یا فرانسوی؟

کانادا یک کشور دو زبانه است، بنابراین ممکن است بتوانید با ارائه نتایج آزمون به هر دو زبان رسمی انگلیسی یا فرانسوی، واجد شرایط بودن خود را اثبات کنید. با این حال، برای این واجد شرایط بودن مهاجرت به کانادا، نیازی نیست لزوماً دو زبانه باشید. اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) نیز روی هیچ کدام از این دو زبان تأکید یا ترجیحی ندارد و نتایج هر سه آزمونی که در بالا به آن اشاره کردیم، به یک اندازه ارزش گذاری می شوند. تنها کافی است ببینید که به کدام زبان تسلط بیشتری داشته و شرکت در کدام آزمون برای شما راحت تر است. البته انتخاب زبان شما تا حد زیادی می تواند تحت تأثیر منطقه ای که به آن مهاجرت می کنید قرار گیرد. به عنوان مثال، زبان رسمی در کبک فرانسوی است و در برخی مناطقی همچون انتاریو، نیوبرانزویک و مانیتوبا، مردم به این زبان صحبت می کنند. در تمام استان ها و مناطق کشور نیز جوامع فرانسوی زبان حضور دارند. البته زبان انگلیسی در اکثر استان ها رایج بوده و می توانید با مهارت کافی در این زبان هم با مردم ارتباط برقرار کنید. به هر حال، در هر آزمونی که شرکت می کنید باید بتوانید نمره قبولی و مدرک آن را اخذ کنید. مدرک زبان برای مهاجرت به کانادا باید حداکثر طی دو سال گذشته قبل از اقدام برای مهاجرت اخذ شده باشد.

سخن نهایی

کشور کانادا یکی از کشورهای دو زبانه دنیا است و اغلب مردم آن به زبان انگلیسی یا فرانسوی صحبت می کنند. همین مسئله باعث شده تا متقاضیان مهاجرت به این کشور در زمان درخواست و ارائه مدرک زبان برای مهاجرت به کانادا کمی سردرگم شوند. برای این که نوع مدرک زبان خود را انتخاب کنید، باید ابتدا ببینید به کدام زبان تسلط بیشتری داشته و شرکت در آزمون به کدام زبان برایتان ساده تر است. همچنین باید به استانی که قصد نقل مکان به آن را دارید هم توجه کنید. اگر شما نیز نمی دانید که بهتر است با مدرک زبان انگلیسی به کانادا مهاجرت کنید یا فرانسوی، مطالب گفته شده را مطالعه کنید. همچنین می توانید با کارشناسان موسسه پارسی کانادا در ارتباط بوده و با مشورت آن ها، ببییند باید کدام زبان را انتخاب کنید.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان