[ad_1]

رئیس دولت سیزدهم در بیست وششمین سفر استانی خود عازم خراسان شمالی شد. بازدید از بخش های مختلف عمرانی و اقتصادی، دیدار و نشست با اقشار مردم، بازدید از منطقه کمتر برخوردار جوادیه بجنورد، شرکت در شورای اداری استان و حضور در نشست خبری از مهم ترین برنامه های سفر سید ابراهیم رئیسی به خراسان شمالی بود. رییس جمهور در این سفر از رشد اقتصادی بالای ۴ درصدی کشور خبر داد و سفر خود را با تهیه ۱۱۹ مصوبه به پایان رساند.

به گزارش ایسنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم صبح پنج شنبه دوم تیرماه ۱۴۰۱ در بیست وششمین سفر استانی خود با استقبال نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و مسئولان ارشد استانی وارد فرودگاه بین المللی بجنورد شد.

تعدادی از وزرا و اعضای کابینه دولت سیزدهم از جمله وحیدی وزیر کشور، عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محرابیان وزیر نیرو، زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، قاسمی وزیر راه و شهرسازی، خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، حجت الاسلام والمسلمین تقوی و حجت الاسلام والمسلمین حاجی ابوالقاسم دولابی ۲ عضو شورای هماهنگی ارتباطات با حوزه و روحانیت، اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و مرتضوی معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، رئیسی را در این سفر همراهی کردند.

رئیس جمهور در بدو ورود به به خراسان شمالی در فرودگاه بین المللی بجنورد، از آغاز نهضت اتمام پروژه های نیمه تمام در خراسان شمالی خبر داد و گفت: خراسان شمالی همچنان شرایط یک استان را ندارد و علت آن هم وجود برخی از محرومیت ها در آن است که با بررسی های انجام شده قبل از سفر، به این نتیجه رسیدیم که این استان نیازمند توجه ویژه ای است.

رئیسی در اولین بخش از برنامه های سفر دولت مردمی به استان خراسان شمالی، با حضور در پتروشیمی خراسان از نزدیک در جریان روند توسعه این واحد تولیدی قرار گرفت و دستورات لازم را برای رفع مشکلات آن صادر کرد.

وی ضمن استماع مشکلات و دغدغه های کارکنان این مجتمع تولیدی با ابراز خرسندی از حضور در جمع این عزیزان گفت: کشوری می تواند مستقل و مقاوم باشد که استقلال اقتصادی و تولید عالی داشته و دستش جلوی بیگانگان دراز نباشد و در نتیجه اقتصاد مقاوم در مقابل تکانه های اقتصادی داشته باشد.

رئیس دولت سیزدهم در ادامه سفر خود پیش از ظهر پنج شنبه، در دیدار با اقشار مختلف خراسان شمالی با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور از ۴ دهم درصد به بیش از ۴ درصد رسیده است، گفت: رشد اقتصادی کشور نوید این را می دهد که می شود با پیگیری و برنامه ریزی ها زمینه رشد اقتصادی و ارزش پیدا کردن پول ملی در جامعه را فراهم کرد.

وی همچنین افزود: دولت ماهانه ۱۲ الی ۱۳ هزار میلیارد تومان هزینه هایی که دولت های قبل انجام داده اند را پرداخت می کند. این هزینه هایی است که دولت مستقر انجام نداده و توسط دولت های قبلی انجام شده اما هزینه های آن را ما پرداخت می کنیم.

رئیس قوه مجریه در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: به عنوان نماینده شما مردم، به آمریکایی ها می گوییم که بدانید با ملت ایران نباید با زبان زور سخن بگویید. زبان زور جواب نمی دهد. این ملت جنگ را با پیروزی و اقتدار پشت سر گذاشت و در این ۴۰ ساله مقاومت کرده است. این ملت حتماً در جنگ اقتصادی و جنگ رسانه ای نیز پیروز خواهد بود.

در همین جلسه حجت الاسلام رضا نوری نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی خطاب به رئیس جمهور گفت: مطالبه مردم این استان حل مشکلات آب شرب، کشاورزی و دامپروری است.

پس از این جلسه، رئیسی ظهر پنج شنبه در جمع خانواده شهدای محله جوادیه بجنورد، بر ضرورت حفظ حرمت خون شهیدان از سوی هر کسی و در هر جایگاهی تاکید کرد و افزود: هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد باید حرمت خون شهدا را حفظ کند.

رئیس قوه مجریه در ادامه برنامه سفر به استان خراسان شمالی، با حضور در شهرک دامپروری «قارلق»، ضمن بازدید از چند واحد دامپروری از نزدیک با دامداران و فعالان این حوزه گفتگو کرد و در جریان مشکلات، خواسته ها و مسائل آنها قرار گرفت. وی همچنین بر ضرورت بررسی درخواست های دامداران در جلسه شورای اداری استان تاکید کرد.

در جریان دیدار رئیس جمهور با نمازگزاران مسجد امام خمینی (ره) محله جوادیه بجنورد هم  از تلاش گروههای مردمی برای مقابله با آسیب های اجتماعی تقدیر شد.

سید ابراهیم رئیسی ضمن اقامه نماز ظهر و عصر در مسجد امام خمینی (ره) محله جوادیه در حاشیه شهر بجنورد، در جمع نمازگزاران این مسجد ضمن تشکر از تلاش گروههای مردمی برای مقابله با آسیب های اجتماعی در منطقه جوادیه، بر ضرورت انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه با محوریت تذکر به دستگاه های اجرایی برای انجام هر چه بهتر وظایف خود تاکید کرد.

عصر پنج شنبه هم رئیس قوه مجریه در جلسه شورای اداری استان خراسان شمالی حاضر شد و در این جلسه با اشاره به اینکه شاخصی که به عنوان عدالت معرفی می کنیم به میزان ظرفیت های موجود است، تصریح کرد: فساد، فقر و بی عدالتی زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و وضع موجود با وضع مطلوب متفاوت است.

رئیسی خطاب به استاندار خراسان شمالی تاکید کرد: راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی از دیگر اقداماتی است که باید در این استان انجام شود.

در همین جلسه وزیر راه و شهرسازی از اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای محور بجنورد به جنگل گلستان خبر داد و افزود: در حوزه راه با اعتباراتی که در سفر دیده شده تحول خوبی به وجود خواهد آمد و با برنامه ریزی های که ایجاد شده است پروژه ها آغاز خواهد شد و هم اشتغال ایجاد خواهد کرد و از سوی دیگر میزان عقب ماندگی ها در این استان کمتر می شود.

وزیر جهاد کشاورزی نیز از اختصاص ۱۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه کشاورزی و دامپروری خراسان شمالی خبر داد و گفت: استان خراسان شمالی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام سبک دارد، استانی پر برکت بوده و غذای ایران را تامین می کند لذا صنعت آن در حوزه کشاورزی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزنشکی هم از اختصاص ۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان پورسینای آشخانه خبر داد و افزود: علاوه بر آن ۸۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل بیمارستان فاز یک راز و جرگلان، ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل دانشکده پزشکی اختصاص یافته است.

در جلسه شورای اداری که با حضور رئیس جمهور در سالن شهدای دولت استانداری بجنورد برگزار شد، حجت الاسلام رضا نوری  نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی تاکید کرد: رفع محرومیت خراسان شمالی، نگاه ویژه اعتباری دولت سیزدهم را به استان می طلبد.

محمد پاکمهر نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم و مانه و سملقان هم گفت: اختصاص سهیمه سوخت مرزنشینان، آرزوی ۱۰۰ هزار مرزنشین خراسان شمالی است. هشت استان مرزی از این سهمیه برخوردار هستند اما خراسان شمالی که دارای ۲۸۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است از این سهمیه محروم است.

در همین جلسه انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه میانگین واقعه طلاق در خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است، افزود: تعدد زوجات در بعضی مناطق خراسان شمالی بالا است که بیشتر ازدواج بالا نیز به همین دلیل است.

پایان بخش بیست وششمین سفر استانی رئیس دولت سیزدهم طبق معمول برگزاری یک نشست خبری با رسانه های محلی بود. رئیسی در این نشست تاکید کرد که رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱ در گرو افزایش سرمایه گذاری و بهره وری است تا روند آن حفظ شود.

وی با اشاره به تلاش ها برای رفع محرومیت خراسان شمالی، خاطرنشان کرد:  ۱۱۹ مصوبه برای این استان تهیه شد که اگر اعتبارات آن با همت مسئولان جذب شود تاثیر بسزایی برای توسعه استان خواهد داشت.

رئیس جمهور همچنین به ظرفیت مرزی خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: بازارچه های مرزی یکی از ظرفیت هایی است که مردم استان می توانند از آنها استفاده کنند. در دیدارهایی که با مسئولان ترکمنستان داشته ام  آنها از این موضوع استقبال کردند باید تلاش کنیم تا استان های مرزی و همجوار با ترکمنستان به ویژه خراسان شمالی تجارت با ترکمنستان را افزایش دهند.

رئیسی در بخشی از این نشست خبری در جمع اصحاب رسانه خراسان شمالی به وقوع زمین لرزه و خسارات آن به مردم مظلوم کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: استان های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به عنوان استان های هم مرز با کشور افغانستان هرگونه مساعدت لازم که می توانند برای مردم زلزله زده افغانستان انجام دهند و این را در دستور کار قرار دهند.

اقدامات اعضای کابینه در سفر به خراسان شمالی

وحیدی وزیر کشور، عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محرابیان وزیر نیرو، زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، قاسمی وزیر راه و شهرسازی، خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، حجت الاسلام والمسلمین تقوی و حجت الاسلام والمسلمین حاجی ابوالقاسم دولابی ۲ عضو شورای هماهنگی ارتباطات با حوزه و روحانیت، اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و مرتضوی معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، رئیس قوه مجریه را در این سفر همراهی و از طرح های عمرانی و بخش های مختلف استان خراسان شمالی بازدید کردند.

در این سفر استانی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان نماینده دولت در شهرستان راز و جرگلان حضور یافت و در بدو ورود به این شهرستان در گلزار شهدای غلامان به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد.

بهرام عین اللهی با اعلام اینکه سقف هزینه ها و پرداخت به نیروهای متخصص در مناطق محروم برداشته شد، اظهار کرد: در گذشته برای پرداختی ها سقفی وجود داشت و میزان پرداختی محدود می شد و اما این امر برای مناطق محروم برداشته شده که سبب خواهد شد تا پزشکان متخصص برای فعالیت در مناطق محروم، بیایند.

وزیر بهداشت همچنین در پیست اسب دوانی باغلق حضور یافت و در راستای اختصاص اعتبارات و بهره مندی مردم منطقه از عواید این فرصت اشتغال آفرین، تلفنی رفع مشکلات و اختصاص اعتبارات مورد نیاز را پیگیری کرد.

عین اللهی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مرکز خدمات سلامت غلامان در شهرستان مرزی راز و جرگلان، شبانه روزی می شود، افزود: مردم هم برای بهداشت و هم برای درمان به این مرکز مراجعه می کنند، که این مرکز شبانه روزی خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر حل مشکلات درمانی مردم این شهرستان در کوتاه ترین مدت تأکید و اعلام کرد: با تخصیص ۳۳ میلیارد تومان اعتبارات ملی از بودجه سال ۱۴۰۱ و ۸۰ میلیارد تومان اعتبار سفر استانی ریاست جمهوری، با تخصیص ۱۰۰ در صد، روند احداث بیمارستان ۶۴ تخت خوابی راز و جرگلان سرعت می گیرد.

همچنین وزیر راه و شهرسازی با حضور در جمع کارکنان دستگاه های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی در خراسان شمالی  تاکید کرد که پیگیری احداث راه آهن مشهد، بجنورد، گرگان در دستور کار کلان کشور است که احداث آن می تواند تاثیر خوبی در تمامی حوزه ها در استان داشته باشد.

رستم قاسمی در آئین افتتاح ۱۱۵ میلیارد تومان پروژه احداث شده راه و شهرسازی در استان خراسان شمالی که در راهدارخانه اسدلی شهرستان اسفراین برگزار شد، از پیش بینی ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حوزه راههای این استان خبر داد.

وی با حضور وزیر راه و شهرسازی ۷۷ کیلومتر راه در این استان افتتاح شد که به گفته مدیر کل راه و شهرسازی خراسان شمالی، ۴۰ کیلومتر راه روستایی با ۷۳۵ میلیارد ریال اعتبار ساخته و آسفالت شده و در محورهای فرعی استان نیز ۳۰ کیلومتر راه با صرف ۱۹۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بهره برداری شد.

قاسمی پس از کلنگ زنی پروژه ۳۳۶ واحدی امام رضا ( ع) طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان اسفراین، با بیان اینکه تاکنون ۴ هزار نفر در شهرستان اسفراین در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند، اعلام کرد که بخشی از پروژه های نهضت ملی مسکن تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ افتتاح و بخشی هم تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

وزیر کشور هم به نمایندگی از دولت سیزدهم در بیست و ششمین سفر استانی رییس جمهور به این استان، از مسیل ورودی گلستان شهر بجنورد،  مناطق حاشیه نشین و سوله مدیریت بحران بجنورد بازدید کرد و در قالب برنامه دیدار چهره به چهره مردمی، با منتخبین اقشار گفت و گو کرد.

احمد وحیدی در جمع خبرنگاران در شهرستان بجنورد، پیگیری طرح های توسعه ای متناسب با ظرفیت های استان ها و با رعایت توازن منطقه ای و آمایش سرزمینی را از کارکردهای عمومی وزارت متبوعش برشمرد و گفت: در سفرهای استانی شناسایی و فعال کردن این ظرفیت ها دنبال می شود.

وزیر کشور در دیدار با خانواده شهید حسین جعفری نیز با بیان این که شهدا راه حضرت سیدالشهدا(ع) را پیموده اند، افزود: خانواده ها و فرزندان معزز شهدا امید انقلاب و ادامه دهندگان راستین  راه پاک آنها هستند.

همچنین معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده  در بازدید از صنایع دستی بانوان گردشگری رویین اسفراین گفت: دولت تمام توان خود را برای به ثبات رساندن قیمت ها بکار گرفته است اما تحقق این مهم، زمان بر است. دولت سیزدهم همچنین با ریل گذاری مناسب و تسهیل اعتبارات حوزه زنان، در تلاش برای هموار شدن مسیر توانمند سازی بانوان است.

انسیه خزعلی در بازدید از صنایع دستی بانوان روستای گردشگری "رویین" اسفراین با بیان اینکه دولت پیگیر رفع مشکلات مادران خانه دار و شاغل است، اظهار کرد: این دولت تلاش دارد موانع موجود را از پیش پای بانوان برداشته و مسیر را برای توانمندسازی آنان هموار سازد.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو هم در نشست شورای اداری شهرستان فاروج با بیان اینکه با وجود مضایق مالی که در کشور وجود دارد مصوبات سفرهای استانی به خوبی پیش رفته و اعتبارات به موقع پرداخت شده است، گفت: هدف دولت از سفرهای استانی، رعایت عدالت در توزیع منابع و اعتبارات برای برطرف کردن مشکلات اقصا نقاط کشور است.

همچنین وزیر جهاد کشاورزی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در شهرستان مانه و سملقان و در بازدید از مزارع گندم بذر و پنبه (کشت قراردادی) این شهرستان از بخش خصوصی درخواست کرد در حوزه کشت قراردادی به کمک دولت بیاید.

سید جواد ساداتی نژاد و هیات همراه در ادامه بازدیدهای سفر استانی در شهرستان مانه و سملقان، از شهرک گلخانه ای امام رضا (ع) بازدید کرد و در نشست شورای اداری این شهرستان هم خبر داد که گوشت تولیدی دامداران سطح کشور با نهاده های دامی تهاتر می شود که در هفته آینده به صورت پایلوت از استان خراسان شمالی آغاز می شود. در این طرح حتی گوشت را می توانیم صادر نیز کنیم.

در دو شهرستان گرمه و جاجرم هم علی سلاجقه  معاون رئیس جمهور به نمایندگی از دولت سیزدهم حضور یافت و گفت: در حال حاضر پارک ملی گلستان مستقل است و موضوع ایجاد اداره کل مستقل برای این پارک در دست بررسی است که در صورت انجام این کار دیگر بحث مرز، وجود نخواهد داشت.

گزارش تصویری این سفر را می توانید در این لینک ببینید.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان