[ad_1]

از سرگیری مذاکرات احیای برجام/ روابط تهران و ریاض/ همایش سراسری قوه قضاییه و... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده در نشست این هفته خود با خبرنگاران ضمن خداخافظی از سمت سخنگویی وزارت امور خارجه، اعلام کرد: امروز آخرین نشست سخنگویی من بود و از این به بعد آقای کنعانی در خدمت شما خواهد بود.

وی در بخش دیگری از این نسشت همچنین اعلام کرد: زمان برگزاری مذاکرات در مورد مسائل باقی مانده برای لغو تحریم ها در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس قطعی شده و ان شاء الله این مذاکرات در هفته جاری برگزار می شود.

خطیب زاده با بیان این که آقای بورل تلاش جدی کرد که مذاکرات ادامه پیدا کند و ما از نقش تسهیل گری اتحادیه اروپا و آقای بورل در این زمینه قدردانی می کنیم افزود:  در سفر آقای بورل به تهران گفت و گوهای مفصلی بین ایران و ایشان انجام گرفت. آقای بورل نظر طرف آمریکایی را منتقل کرده است و ایشان گفتند که آمریکا تعهد داده که در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عمل کند. به تعهدات خود در این زمینه پایبند باشد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران از احیای برجام را تضمین کند و به موضوعات اختلافی نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

رضا ذبیحی کارشناس مسائل بین الملل  هم در تحلیلی درباره آغاز مجدد مذاکرات وین طی روزهای آتی گفت: رایزنی های منطقه ای و فرامنطقه ای باعث شد بن بست مذاکرات وین شکسته شود و لذا این روند باید با جدیت تا حصول نتیجه ادامه یابد.

دیگر اخبار مرتبط با ازسر گیری مذاکارت برجامی را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

رایزنی سفیر ایران با معاون وزیر امور خارجه قطر

انتخاب قطر به عنوان محل مذاکرات از سوی ایران انجام شد

اختلاف میان فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی درباره احیای برجام

***

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق که در تهران بسر می برد، آخرین تحولات منطقه و موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

حسین امیرعبداللهیان از تلاش های عراق برای تقویت عنصر گفتگو و نقش سازنده این کشور در معادلات منطقه ای و گفتگوی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان قدردانی کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران جز خیر برای منطقه نمی خواهد و از بازگشایی سفارتخانه ها در پایتخت دو کشور حمایت می کند.

رور گذشته مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق بعد از سفری دو روزه به عربستان و انجام "ملاقاتی گرم" با محمدبن سلمان ولی عهد سعودی در جده و انجام مناسک حج عمره، راهی تهران شد تا با مقامات ایران در مورد تحولات منطقه از جمله آخرین تحولات روابط پرفراز و نشیب تهران-ریاض رایزنی کند و پیامی را از جانب تهران به قاهره منتقل کند.

درهمین رابطه سعید خطیب زاده با اشاره به اینکه سفر  آقای الکاظمی به تهران از پیش برنامه ریزی شده بود، توضیح داد مه یکی از ابعاد این سفر بررسی نقشی است که عراق در گفت و گوهای ایران و  عربستان ایفا می کند.  آقای الکاظمی نکاتی را از طرف ریاض به ما منتقل کردند و بر اساس آنچه که شنیدیدم طرف عربستانی این آمادگی را دارد که در سطح دیپلماتیک مذاکرات بین دو کشور ارتقاء پیدا کند. به زودی این مذاکرات در بغداد در سطح دیپلماتیک برگزار می شود و تاریخ آن معلوم می شود..

امروز همچنین به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه همایش سراسری با حضور حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای عالی قوه قضاییه، دادستان ها و رؤسای دادگستری های سراسر کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این نشست محسنی اژه ای گفت: اگر مردم بدانند کارگزاران نظام برای آن ها، برای تحقق عدالت،عدالت اجتماعی و فراهم کردن بستر جهت رشد دنیا و آخرت آن ها تلاش می کنند، تردید نکنید که مردم پشت سر کارگزاران نظام خواهند بود. امروز وظیفه خود می دانم با تمام توان به کمک قوه مجریه بیایم. می دانم اگر دولت در برنامه هایش موفق باشد قوای قضائیه و مقننه هم موفق خواهند بود. مسئولیت قوه مجریه با مسئولیت قوه قضاییه قابل مقایسه نیست.

در ادامه همایش سراسری قوه قضاییه سید ابراهیم رییسی با بیان اینکه قانونِ عادلانه به دست مجریان عادل اجرا می شود و در قوای سه گانه تصمیم گرفتیم گرفتار حاشیه ها نشویم، گفت: در ادوار گذشته مسؤولان گرفتار حاشیه ها شدند و برخی از کارها عقب ماند. تصمیم جدی ما این است که گرفتار حاشیه ها نشویم و به متن بپردازیم. متن، خدمت خالصانه به مردم است.

محمدباقر قالیباف هم در بخش دیگری از این همایش تاکید کرد که هر چقدر قوه قضائیه به عدالت نزدیک، مستحکم تر و به روزتر عمل کند، کار در سایر بخش ها و قوا راحت تر و مردم در آسایش و آرامش بهتر زندگی می کنند.

در جریان برگزاری همایش سالانه قوه قضاییه، بیش از ۲۴۰ نفر از شخصیت ها و مسئولان برگزیده دستگاه قضا اعم از مدیران، مسئولان ،قضات و کارمندان، تجلیل شدند که ۱۱ نفر از این برگزیدگان نیز به صورت نمادین مورد تجلیل حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه قرار گرفتند.

در برنامه ای با موضوع قوه قضائیه و عملکرد معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم هم اصغر جهانگیر با بیان اینکه یکی از جرایم بسیار مهم در ۵ سال گذشته "سرقت" بوده که آمار بالایی دارد، گفت: در سال گذشته ۸۵۰ هزار پرونده در ارتباط با سرقت ثبت و سیصد و خرده ای هزار نفر هم در این رابطه توسط نیروی انتظامی دستگیر شده اند اما همه پرونده ها منجر به نتیجه نشده است.

گزارش تاریخی ایسنا در چهل و یکمین سالگرد ترور ناموفق حجت الاسلام والمسلمین سید علی خامنه ای، نماینده امام خمینی در شورای عالی دفاع در سال ۱۳۶۰ هم از گزارش های پر بازدید بامداد امروز بود.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان