معرفی انواع کنتاکتور

۱۴۰۱/۰۴/۱۶ ۱۵:۱۳ چاپ کد خبر: 175253

لنگرنیوز | در این محتوا از الکتروشایلی به مقایسه دو برند مطرح و معتبر کنتاکتور میپردازیم...

 

کنتاکتور چینت CHINT
 کنتاکتور چینت یک سویچ کنترل شده الکتریکی میباشد که برای کلید زنی مدار الکتریکی قدرت استفاده می شود. کنتاکتور چینت اکثرا توسط مداری کنترل می شود که قدرت کمتری نسبت به مدار کلید زده شده دارد. شاید مفهوم این عبارت کمی دشوار باشد ولی به زبان ساده می توان این گونه عنوان کرد که کنتاکتور یک نوع کلید الکترو مغناطیسی می باشد که با استفاده از یک جریان کوچک تر، یک جریان وسیع تر را وصل می کند. کنتاکتور های چینت به جز کنتاکتور مینی که تک فاز می باشد، تمامی سری ها سه فاز بوده است. کنتاکتور چینت از 9 آمپر تا 1000 آمپر بسته به نوع آن جریان الکتریکی را پشتیبانی می کند. تمامی محصولات کنتاکتور این برند قابل ارائه با بویین های مختلف می باشد.

معرفی انواع کنتاکتور chint
تنوع محصولات برند چینت بسیار بالا می باشد. این شرکت توانسته محصولاتی از جمله کنتاکتور، بی متال، کلید حرارتی، محافظ جان، کلید اتومات، فیوز مینیاتوری و دیگر تجهیزات تابلویی برقی را روانه بازار کند. شرکت چینت با تمرکز بر سیستم و تجهیزات تامین انرژی، ذخیره سازی و توزیع انرژی های پاک و سیستم های اتوماسیون بخشی از زمینه های فعالیت شرکت می باشد. در این مطلب انحصارا به تنوع و انواع کنتاکتور های چینت می پردازیم:  

 NC1 کنتاکتور ۹ تا ۹۵ آمپر
 NCH8 کنتاکتور مینیاتوری
 NC2 کنتاکتور ۱۱۵ تا ۶۳۰ آمپر
 NCK3 مینی کنتاکتور
 NC7 کنتاکتور ۹ تا ۹۵ آمپر + کنتاکت کمکی
CJ19 کنتاکتور خازنی
 

کنتاکتور چینت به اشکال متفاوت، با ظرفیت ها و ویژگی های مختلفی ارائه می شوند. برخلاف قطع کننده مدار، یک کنتاکتور برای قطع جریان اتصال کوتاه در نظر گرفته نشده است و دارای سه جزء است. کنتاکت ها قسمت اصلی کنتاکتور هستند. این شامل کنتاکت های اصلی (برق)، کنتاکت های کمکی و کنتاکت های فنرها می باشد. الکترومغناطیس (یا سیم پیچ) نیروی محرکه را برای بستن کنتاکت ها فراهم می کند. محفظه قرار گیرنده کنتاکتور یک قاب است که کنتاکت ها و سیم پیچ را در خود جای داده است. محفظه های ساخته شده برای این تجهیزات از مواد عایق برای محافظت و عایق کاری کنتاکت ها و همچنین ارائه برخی از محافظت ها در برابر تماس پرسنل با کنتاکت ها ساخته شده است. کنتاکتورchint  با فریم باز ممکن است محفظه دیگری برای محافظت در برابر گرد و غبار، روغن، خطرات انفجار و آب و هوا داشته باشند. انفجار مغناطیسی برای افزایش و حرکت جرقه از سیم پیچ های انفجار استفاده می کنند. این ها مخصوصاً در مدارهای برق DC مفید هستند. جرقه های AC دوره هایی از جریان کم دارند که در طی آن جرقه با سهولت نسبی خاموش می شود، اما جرقه های DC جریان مداوم بالایی دارند، بنابراین دمیدن آن ها به بیرون نیاز دارد تا جرقه بیشتر از یک جرقه AC با همان جریان کشیده شود.

اجزای تشکیل دهنده کنتاکتور چینت
کنتاکتور چینت از دو هسته که یکی ثابت و دیگری متحرک است تشکیل می شود. در میان هسته ثابت یک بویین و سیم پیچ قرار دارد. بوبین یک هسته مغناطیسی سیم پیچی شده است که نیروی لازم را برای اتصال فیزیکی کنتاکت های هادی الکتریسته فراهم می سازد.

تیغه های کمکی، تیغه های فرمان (آمپر پایین) نرمالی باز و نرمالی بسته می باشند که بالای بدنه کنتاکتور چینت و یا در بعضی از مدل های آن در کنار بدنه کنتاکتور نصب می شوند و بدین ترتیب با هر بار تحریک شدن بوبین کنتاکتور، این تیغه ها تغییر وضعیت می دهند.

رله حرارتی معمولاً برای حفاظت از بارهایی که به کنتاکتور بسته می شود از رله حرارتی یا بی متال استفاده می شود. این نوع رله ها در برخی از انواع کنتاکتور بر روی بدنه تعبیه شده اند و در انواع دیگر به صورت اختیاری بر روی کنتاکتور بسته می شوند. اگر بار بسته شده به کنتاکتور جریانی بیش از حد مجاز از شبکه بکشد یا ولتاژ ورودی بجای سه فاز دو فاز بشودرله حرارتی عمل می کند و از صدمه زدن به بار الکتریکی جلوگیری می نماید.

تیغه های هر کنتاکتور چینت به دو بخش تقسیم می شود. تیغه های فرمان نیز همانطور که از نامشان مشخص است برای استفاده در مدار فرمان به کار می رود. تیغه های فرمان به دو صورت نرمالی باز و نرمالی بسته بر روی بدنه کنتاکتور تعبیه شده اند. تیغه های قدرت و تیغه های فرمان. وظیفه اصلی تیغه های قدرت هدایت جریان اکتریکی پس از هر بار تحریک شدن بوبین از خود است. این تیغه ها پس از هر بار تحریک شدن بوبین تغییر وضعیت داده و به حالت عکس تغییر وضعیت می دهند.

مشخصه های فنی کنتاکتور چینت
نوع کنتاکتور چینت با توجه به نوع مصرف کننده و شرایط کار انتخاب می شود. کنتاکتورها قدرت و جریان عبوری مشخصی برای ولتاژهای مختلف دارند. انتخاب کنتاکتور را منطبق بر مشخصات مورد نیاز قرار دهیم. برای اتصال مصرف کننده به شبکه باید از کلید یا کنتاکتوری با مشخصات مناسب استفاده کرد. کنتاکت های آن تحمل جریان راه اندازی و جریان دائمی را داشته باشد. همچنین در صورت اتصال کوتاه، جریان لحظه ای زیادی که از مدار عبور می کند و یا جریان های که هنگام قطع مدار ایجاد می شود، صدمه ای به کلید نزند. به این منظور و برای این که بتوانیم پس از طراحی مدار، کنتاکتور مناسب را برای اتصال مصرف کننده به شبکه انتخاب کنیم، باید با مقادیر نامی مربوط به کنتاکتور چینت آشنا شویم. این مقادیر برای کلیدهای غیرمغناطیسی، مانند کلید اهرمی و غلتکی نیز وجود دارد.

شما خریدارن محترم می توانید جهت خرید کنتاکتور چینت و یا اطلاع از قیمت کنتاکتور chint به سایت الکتروشایلی مراجعه فرمایید.

 

کنتاکتور هیوندای Hyundai
شرکت هیوندای با طراحی وکیفیت بسیار پیشرفته، انواع مختلفی ازکنتاکتورهای خود را در ولتاژهای متوسط و کم تولید کرده است. از آنجایی که هدف اصلی شرکت هیوندای علاوه بر کیفیت بالا و مشتری مداری معیارهای دیگری شامل قابلیت اطمینان و کارایی بالا می باشد، این امر موجب حمایت صنایع کشتیرانی (کشتی های نفتی) و نیروگاه ها از این برند گردیده است. کنتاکتورهای هیوندای قابل اطمینان ترین و پیشرفته ترین و محصولاتی هستند که از طریق آنالیز الکتریکی و جنبشی متوجه طراحی بهینه هستند. بنابراین برای انجام امور الکترونیکی خود با خیالی آسوده با خرید کنتاکتورهای هیوندایی از مزایای این محصولات بهره مند شوید.
به طور کلی کنتاکتور یک سوئیچ کنترل شده الکتریکی است که برای تعویض مدارات الکتریکی استفاده می شود. کنتاکتور معمولاً توسط یک مدار کنترل می شود که دارای قدرت بسیار کمتری نسبت به مدارات سوئیچ می باشد، مانند یک سیم پیچ الکترومغناطیس 24 ولت که سوئیچ موتور 230 ولت را کنترل می نماید. برخلاف هدف کلی رله ها، کنتاکتورها طوری طراحی شده اند که به طور مستقیم به دستگاه های دارای بار زیاد وصل می شوند. رله ها از ظرفیت کمتری برخوردار بوده و معمولاً برای هر دو کاربرد NC و NO طراحی شده اند. دستگاه ها یا تجهیزاتی که بیش از 15 آمپر یا مدارهایی دارند که دارای بیش از چند کیلووات هستند، معمولاً کنتاکتور نامیده می شوند. جدا از کنتاکت های جریان پایین کمکی، کنتاکتورها تقریباً منحصراً با کنتاکت های NO مجهز شده اند. برخلاف رله ها، کنتاکتورها با ویژگی هایی برای کنترل و خاموش کردن جرقه تولید شده هنگام قطع جریان موتورهای سنگین طراحی شده اند. کنتاکتورها به اشکال مختلف با ظرفیت ها و ویژگی های مختلفی ارائه می شوند. بر خلاف قطع کننده های مدار، یک کنتاکتور قصد قطع جریان اتصال کوتاه را ندارد. کنتاکتورها از تجهیزاتی که جریان متناوب دارند از چندین آمپر تا هزاران آمپر و 24 ولت DC تا بسیاری از کیلوولت ها متغیر است. اندازه فیزیکی کنتاکتورها از یک وسیله کوچک به اندازه ای برای برداشتن با یک دست، تا دستگاه های بزرگ تقریباً یک متر متغیر است. کنتاکتورها برای کنترل موتورهای برقی، روشنایی، گرمایش، بانک های خازن، اپراتورهای حرارتی و سایر بارهای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. جریان ورودی فعلی به سیم پیچ کنتاکتور ممکن است DC یا AC باشد (در ولتاژهای مختلف بین 12VAC یا 12VDC تا 690VAC یا 440VDC در دسترس است.) مقدار کمی از انرژی در طول کار خود توسط سیم پیچ کنتاکتور استفاده می شود. برای کاهش میزان توان مصرفی توسط سیم پیچ کنتاکتور در حین کار، از مدارهای سازنده اقتصادی استفاده می شود. کنتاکتورهای دارای سیم پیچ AC هستند به سیم پیچ سایه ای (قطب سایه دار) مجهز شده اند. در غیر این صورت، کنتاکت ها هر بار که AC از صفر عبور کند، تداخلی به صورت صدای نامفهومی خواهند داشت. سیم پیچ های سایه دار قادر به تأخیر انداختن مجدد هسته مغناطیسی برای جلوگیری از تداخل هستند. سیم پیچ های DC نیازی به قطب سایه دار ندارند زیرا شار تولید شده در آن ها همیشه ثابت می باشد.

کاربردهای کنتاکتور هیوندای
کنتاکتورهای هیوندای اغلب برای ارائه کنترل مرکزی تأسیسات بزرگ روشنایی، مانند ساختمان اداری یا ساختمان های تجاری استفاده می شوند. برای کاهش مصرف برق در سیم پیچ های کنتاکتور، از کنتاکتور لچینگ استفاده می شود که دو سیم پیچ کاری دارد. یک سیم پیچ، که لحظه ای دارای انرژی می شود، کنتاکت های مدار را می بندد، که به صورت مکانیکی بسته می شوند. سیم پیچ دوم کنتاکت ها را باز می کند.

رنج های کنتاکتور هیوندای
کنتاکتورهای هینودای با جریان بار طراحی شده در هر کنتاکت (پل)، حداکثر خطا در برابر جریان، چرخه وظیفه، طراحی چرخه حیات زندگی طراحی، ولتاژ و ولتاژ سیم پیچ درجه بندی می شوند. یک کنتاکتور کنترل موتور با هدف کلی ممکن است برای شروع کارهای سنگین در موتورهای بزرگ مناسب باشد. به اصطلاح هدف مشخص کنتاکتورها برای برنامه هایی مانند شروع به کار موتور کمپرسور تهویه هوا سازگار می باشد.
رنج کاری کنتاکتورها می تواند بر مبنای چندین عامل باشد که به عنوان مثال می توان به دسته بندی استاندارد IEC اشاره کرد:
• AC-1: کوره های مقاوم در برابر بارهای غیر القایی یا اندکی القایی.
• AC-2: شروع به کار موتورهای حلقه ای لغزش: شروع / خاموش کردن.
• AC-3: شروع به کار موتورهای قفسه سنجابی و خاموش کردن فقط پس از سرعت موتور.
• AC-4: شروع به کار موتورهای قفس سنجابی با وظیفه اینچینگ و وصل کردن. شروع / توقف سریع.
سری های متفاوتی از کنتاکتورهای هیوندایی متناسب با کاربری های مختلف تولید شده است که در زیر به برخی از این سری ها اشاره می کنیم.

سری (U (UMC
سری جدید U، کنتاکتورهای مغناطیسی هیوندای بر اساس طراحی ماژولار ساخته شده اند که امکان نصب سریع و ساده بلوک کنتاکت های کمکی، تایمر، چفت مکانیکی و غیره را فراهم می کند. کنتاکتورهای هیوندای UMC راحتی، منافع اقتصادی و قابلیت اطمینان بالایی را برای کاربردهای مختلف سیستم های کنترل صنعتی، صنعت، خانوارها و غیره فراهم می آورد و همچنین مطابق استاندارد IEC 60947 4 1 می باشند.

ویژگی ها:
ولتاژ کاری AC و DC
• اتصال مستقیم به رله حرارتی
• نصب با پیچ بر روی دین ریل 35 میلی متری
• قابلیت اتصال خازن به کانکشن های اضافی

 

سری Vacuum (خلاء)
این نوع سری ها با طراحی بسیار پیشرفته برای کاربردهای صنعتی مانند مراکز کنترل موتور و سیستم های مختلف کنترل مناسب است. کنتاکتورهای وکیوم هیوندایی برای تعویض های مکرر با توجه به ایمنی و تضمین کیفیت، برای جا به جایی های مکرر طراحی و ساخته می شوند. این نوع سری برای تعویض و کنترل موتورهای قفس سنجابی و لغزنده، بارهای با ولتاژ متوسط و کوره های مقاومت و خازن و ترانسفورماتور مناسب هستند. سری وکیوم دارای دو نوع HCA و UVC می باشد.

ویژگی ها:
• ولتاژ کاری AC و DC
• دارای استانداردها و تاییدیه های بین المللی مانند IEC، UL، ISO 9001
• رنج فرکانس 50 و 60 هرتز
• تعویض خلاء باعث قطع سریع تر می شود
• نوع فیوزی آن، محافظت در برابر جریان های اتصال کوتاه را فراهم می کند.

 

خرید کنتاکتور هیوندای
از آنجا که کنتاکتور برای کاربردهای با ظرفیت بالا استفاده می شود، نسبتاً بزرگتر و سنگین تر از رله ها هستند. بدیهی است که به دلیل تفاوت در اندازه، راندمان و کارایی، کنتاکتورها نسبت به رله ها نیز گران تر هم هستند.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : کنتاکتور

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان