رشت – ایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از آغاز ۵۰ طرح مرمت بناهای تاریخی با اعتبار بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال در استان خبر داد.

ولی جهانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان اعتبار از محل اعتبارات استانی و ابلاغی بودجه سال ۱۴۰۰ تخصیص داده شد که بر اساس نیاز به این بناهای تاریخی اختصاص می یابد.

وی اظهار داشت: بخشی از این طرح ها شامل مرمت خانه های تاریخی مانند مرمت بنای تاریخی سیگارودی شهرستان لنگرود و  خانه محصصی لاهیجان و همچنین مرمت و تعیین حریم سه پل خشتی در آستانه اشرفیه است.

خانه بهرام محصصی  واقع در میدان چهار پادشاهان شهر لاهیجان در سال ۱۳۸۴ و با شماره ۱۴۹۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و قدمت آن براساس کارشناسی ها  به دوره قاجار باز می گردد. بنای تاریخی سیگارودی شهرستان لنگرود با توجه به جنبه های منحصربفرد معماری و اصالت تاریخی بنا در سال ۱۳۸۷ با شماره ۲۰۲۶۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با تاکید بر لزوم حفظ بافت های تاریخی و همچنین بناهای شاخص که معرف فرهنگ معماری استان گیلان هستند افزود: اقلیم استان بگونه ای است که شرایط مرمت را نسبت به دیگر استان های کشور سخت تر کرده و به همین دلیل، اعتبارات بیشتری طلب می کند.

جهانی با اشاره به شرایط جوی گیلان و تاثیرگذاری آن در فرسودگی بناهای تاریخی، حفظ آثار تاریخی استان را به مراتب سخت تر از دیگر نقاط کشور دانست و گفت: علاوه بر عملیات مرمتی ، مسئولیت پذیری اجتماعی در برابر آثار تاریخی نیز باید مورد آموزش و گسترش قرار گیرد.

در گیلان بیش از پنج هزار اثر تاریخی شناسایی شده که بیش از دو هزار و ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان