به گزارش لنگرخبر، خیز دوباره بیماری کووید ۱۹ تقریبا از حدود ۱۰ روز گذشته در گیلان آغاز شده است، بر اساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان، دهم تیرماه امسال ۲۰ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی بستری بودند که بعد از گذشت نزدیک ۱۰ روز در این مدت تقریبا بیش از چهار برابر شده است.

بر اساس جدیدترین آمار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان مربوط به امروز یکشنبه، تنها طی ۲۴ ساعت اخیر شمار بیماران کووید۱۹ بستری در بیمارستانهای گیلان رشد ۲۷ درصدی را تجربه کرد. طبق همین گزارش هم اکنون ۹۰ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که این روند افزایشی از دهم تیرماه مدام ادامه دارد.  

رنگ نارنجی نیز از هفدهم ماه جاری به نقشه کرونایی استان گیلان برگشت، هم اکنون شهرستان لاهیجان در وضعیت نارنجی، رضوانشهر، صومعه سرا، سیاهکل و املش زرد و شفت، ماسال، آستارا، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، خمام، رودبار، رودسر، فومن، تالش و لنگرود آبی هستند.

کارشناسان بهداشتی گیلان، روند افزایشی و خیز جدید بیماری کووید ۱۹ را نگران کننده می دانند و تزریق دُز یادآور، استفاده از ماسک در فضاهای بسته و جداکردن افراد علامت دار از افراد سالم را سه اقدام ضروری برای پیشگیری از ابتلا به کرونا بیان می کنند.

توصیه مسئولان بهداشتی گیلان به مردم این است که واکسن نزده ها برای واکسیناسیون اقدام کنند، آنهایی که هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند برای دُز سوم اقدام کنند و آنهایی که هر سه دُز واکسن کرونا را زدند و ۶ ماه از دریافت این مرحله از واکسن آنها گذشته، دُز یادآور را تزریق کنند.

آغاز تزریق دُز یادآور واکسن کرونا

مدیرگروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان با اشاره به آغاز تزریق دُز یادآور برای گروه های هدف در این استان گفت: هم اکنون گروه سنی ۱۸ سال به بالا که ۶ ماه از تزریق دُز سوم آنها سپری شد، می توانند برای دریافت دُز یادآور اقدام کنند.

دکتر حسن رخ شاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در زمان حاضر، گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال دارای بیماری های خاص نیز که ۶ ماه از تزریق دُز دوم آنها گذشت، می توانند برای دریافت نوبت دیگری از واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی بیان داشت: مردم گیلان برای اطلاع از مراکز تزریق واکسن می توانند به پروتال دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان به آدرس https://gums.ac.ir/ بعد "سایت واکسن" مراجعه کنند و از مراکز فعال برای هر روز مطلع شوند.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان افزود: تاکنون ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۸۲۹ نفر معادل ۹۶ درصد از گروه های هدف استان دُز اول، ٢ میلیون و ۵۴ و ۸۴۸ نفر معادل ۹۲ درصد دز دوم و یک میلیون و ۱۰۵ هزار و ۸۲۱ نفر معادل ۴۹ دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

گیلان دومین استان درگیر بیماری کووید ۱۹ است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان