لنگرنیوز


 طراحان داخلی، معماران، پیمانکاران و مهندسان صنعت ساختمان تخته‌های پلی وود یا تخته‌های سه لا را به دلیل عمر طولانی و مقرون به صرفه بودن ترجیح می‌دهند. اگرچه انواع تخته‌های پلی وود با اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف در بازار وجود دارد، اما ماهیت آن‌ها یکسان است.



تخته پلی وود یا تخته چندلا تخته یکپارچه‌ای است که از چسباندن چندین لایه به یکدیگر تحت فشار و حرارت بالا تشکیل می‌شود. انواع تخته پلی وود را بسته به نوع چوب مورد استفاده، می‌توان از کُنده‌های چوب‌های مختلف تهیه کرد.


در این مقاله به معرفی انواع تخته‌های پلی وود و کاربرد آن‌ها خواهیم پرداخت.


پلی وود چیست؟


با در نظر گرفتن تمامی مصالح ساختمانی، تخته پلی وود به یکی از چشم‌نوازترین مصالح در صنعت نجّاری تبدیل‌ شده است. امروزه تخته پلی وود به دلیل خواص مفیدش نسبت به مصالح سنتی مانند چوب طبیعی، آجر، پلاستیک و غیره در صنعت ساختمان اهمیت بیشتری یافته است و نیاز به آن افزایش پیدا کرده است. تخته پلی وود ترکیبی شگفت‌انگیز از سبکی، استحکام و انعطاف‌پذیری است. این دلیل اصلی رشد بازار انواع تخته پلی وود در سراسر جهان است.


در مقایسه با چوب، تخته پلی وود در همه مناطق در دسترس تر است. به دلیل کمبود و گرانی چوب، تخته پلی وود در چند دهه اخیر راه خود را به صنعت ساختمان باز کرده است.


انواع تخته ‌های پلی وود یا تخته چند لا
 


از ساخت مبلمان گرفته تا خانه‌سازی از جمله قاب ساختمان، تولید درب، پنجره، پارتیشن، مواد تزئینی و غیره از تخته پلی وود استفاده می‌شود.


بسیاری از ورق‌ها یا پانل‌های کامپوزیت دیگر در بازار موجود است، اما با این وجود، یک حرفه‌ای یا صنعتگر چوب، پلی وود را به دلیل ویژگی‌هایی مانند استحکام و پایداری، سهولت کار، هزینه و غیره ترجیح می‌دهد. تنها وود یکی از بزرگ‌ترین مراکز فروش پلی وود است و انواع تخته های پلی وود را با کیفیت بالا بر اساس نیاز مشتریان ارائه می‌دهد. شما به آسانی می‌توانید از کارشناسان حرفه‌ای تنها وود برای خرید تخته پلی وود مناسب مشاوره بگیرید.


 


تخته های پلی وود نسبت به مواد مورد استفاده و طرز ساخت، انواع مختلفی دارد که عبارت است از:


1. تخته پلی وود سخت (Hardwood Plywood)
 


تخته چندلایه سخت همانطور که از نامش مشخص است به دلیل استحکام و سختی خود شناخته شده است. چوب این تخته معمولاً شامل گیاهان دولپه‌ای مانند بلوط، راش و ماهون است. تخته پلی وود سخت به دلیل مقاومت برشی بالا و مقاومت در برابر ضربه، به ویژه برای سازه‌های کف و دیوارهای سنگین مناسب است.



علاوه بر این، سطح آن بسیار بادوام است که آن را برای استفاده در مبلمان، کابینت و آسیاب کاری مناسب می‌کند. در مقایسه با سایر انواع تخته چندلا، تخته‌های پلی وود سخت، استحکام و دوام بیشتری دارند.


2. تخته پلی وود تجاری (Commercial Plywood)
 


به دلیل مقاومت در برابر رطوبت و استحکام کششی بالا، تقاضای زیادی برای تخته سه لا تجاری در بازار داخلی وجود دارد. همچنین به دلیل دوام و انعطاف‌پذیری، تخته سه لا تجاری در ساخت مصالح ساختمانی با کیفیت استفاده می‌شود.



این نوع پلی وود به دلیل خاصیت مقاوم در برابر موریانه، انتخابی عالی برای عاری از آفت نگه داشتن مبلمان شماست. تخته چندلای تجاری را تخته پلی وود MR (MR Plywood) نیز می‌گویند که MR مخفف مقاومت در برابر رطوبت (Moisture Resistance) است.


3. تخته پلی وود دریایی (Marine Plywood)
 


کیفیت بالای تخته چندلایه دریایی آن را به بالاترین دسته تخته پلی وود در دسترس تبدیل کرده است. BWP یا تخته پلی وود ضد آب جوش (Boiling Waterproof Plywood) اصطلاحی است که برای توصیف تخته چندلایه دریایی استفاده می‌شود.


BWP یک ماده عالی برای صاحبان خانه و معماران برای استفاده در مبلمان حمام و آشپزخانه است.



·         این محصولات برای استفاده در فضای باز و قرار گرفتن در معرض آب زیاد طراحی ‌شده‌اند.


·         تخته پلی وود دریایی از رزین اصلاح شده با کیفیت بالا استفاده می‌کند.


·         تخته پلی وود دریایی دارای استحکام بی‌نظیری است.


4. تخته پلی وود ضد حریق (Fire Retardant Plywood)
 


تخته چندلای ضد حریق نسبت به تخته چندلای معمولی اشتعال‌پذیری کم، نفوذ شعله کم و سرعت سوختن پایینی دارد. در حالی که نسوز نیست، اما به شما زمان کافی برای رسیدن به ایمنی در صورت حادثه آتش‌سوزی را می‌دهد.


در حالی که پیش‌بینی حوادث آتش‌سوزی از قبل غیرممکن است، اما می‌توانند آسیب‌های جسمی و روحی شدیدی ایجاد کنند. انتخاب تخته پلی وود مقاوم در برابر آتش می‌تواند به شما کمک کند از خانه خود در برابر آسیب‌های ناشی از آتش سوزی محافظت کنید. این تخته پلی وود به لطف فناوری پیشرفته خود، احتمال جرقه و اشتعال را کاهش می‌دهد.


5. تخته پلی وود چوب نرم (Softwood Plywood)
 


سه نوع چوب مورد استفاده برای ساخت تخته سه لا چوب نرم که با نام SPF نیز شناخته می‌شود، عبارت‌اند از: اسپیروس، کاج و نراد. کاربرد اصلی آن‌ها در ساخت و ساز، کارهای صنعتی و کف سازی است.


چوبی که از گیاهان غیر برگ‌ریز سرچشمه می‌گیرند، مانند سرو و کاج، چوب نرم می‌دهند. در مقایسه با چوب‌های سخت مانند چوب ساج، گردو یا گل سرخ، تخته پلی وود ساخته شده از چوب نرم ارزان‌تر است.



تخته پای وود چوب نرم برای مصارف صنعتی و ساختمانی برای پوشش سقف، کف‌های فرعی و قاب‌های بیرونی استفاده می‌شود. تخته پلی وود چوب نرم برای قفسه بندی، کف سازی موقت، در انواع پالت و سوله نیز استفاده می شود. به طور معمول، تخته پلی وود چوب نرم برای استفاده در فضای باز پیشنهاد نمی شود. اگرچه این ماده مستحکم است، اما ویژگی هایی که آن را در برابر آب و هوا برای کاربردهای بیرونی مقاوم کند، ندارد.


6. تخته پلی وود ضد ویروس (Anti-Virus Plywood)
 


یک محیط سالم و تمیز باید بخشی از زندگی روزمره ما باشد، به خصوص برای ایمنی. شما نمی‌توانید با تمیز کردن یا ضدعفونی کردن یک بار در هفته از شر میکروب‌ها و ویروس‌های خانه خود خلاص شوید.


فناوری ساخت تخته پلی وود ضد ویروس حاوی نانو ذرات فعالی است که قادر به از بین بردن 99.99 درصد از همه ویروس‌ها هستند. اولویت دادن به ایمنی خود و خانواده شما باید همیشه اولویت اصلی شما باشد.


7. تخته پلی وود هواپیما (Aircraft Plywood)
 


تخته پلی وود هواپیما یکی از متفاوت‌ترین انواع تخته چند لا است که در اصل در ساخت و ساز هوانوردی استفاده می‌شود. این نوع پلی وود بادوام‌ترین نوع تخته سه لا موجود است و از چوب‌های سخت مانند اسپیروس، چوب ماهون و توس به علاوه چسب برای ایجاد تخته‌های قوی که در برابر رطوبت و حرارت مقاوم هستند، استفاده می‌کند.



طراحی تخته چندلای هواپیما شامل روکش‌های بسیار نازکی است که آن را انعطاف‌پذیر و سبک می‌کند اما در عین حال بسیار قوی است. معمولاً تخته چندلای هواپیما از روکش‌های توس اروپایی یا از اسپیروس ساخته می‌شود.


روکش‌های چوب ماهون و توس آفریقایی سپس در یک پرس داغ روی هسته‌های چوب سخت مانند صنوبر یا چوب راش به هم می‌چسبند.


نوع دیگری از تخته چندلای حمل و نقل هوایی، چوب باس وود است که در مقایسه با تخته سه لا توس و چوب ماهون انعطاف‌پذیرتر و سبک‌تر است اما از استحکام ساختاری کمتری برخوردار است.


به طور معمول، پلی وود هواپیما در پروژه‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به چوب‌هایی با مقاومت صنعتی مانند قایق، هواپیما دارند و در مبلمانی که باید وزن‌های خیلی سنگین را تحمل کنند.


تخته پلی وود هواپیما در اصل در طول جنگ جهانی دوم در ساخت گلایدرهای تهاجمی هوایی و هواپیماهای جنگنده استفاده می‌شد.


8. تخته پلی وود انعطاف‌پذیر (Flexible Plywood)
 


این نوع از پلی وود معمولاً برای ساخت قطعات منحنی استفاده می‌شود.



9. تخته پلی وود روکش شده یا تزئینی (Overlaid Plywood)
 


تخته سه لا روکش شده اغلب به دلیل روکش تزئینی مورد استفاده روی سطح، تخته سه لا تزئینی نیز نامیده می‌شود. تخته پلی وود روکش شده با تراکم متوسط(MDO) یا تراکم بالا HDO) ) عرضه می‌شود.



 


تخته چندلای روکش شده مانند سایر انواع تخته سه لا مانند بلوط، زبان گنجشک، افرا، توس، ماهون، ساج، بلوط قرمز، رز و یا سایر چوب‌های سخت دارای لایه‌های مشابهی است و روی آن با روکش نازکی از مقداری چوب زینتی تزیین می‌شود.


رویه روکش شده، به تخته سه لا ظاهری تمام شده می‌دهد. روکش نه تنها سطح را زیباتر نشان می‌دهد، بلکه آن را در برابر خراش، آب و آسیب‌های دیگر بادوام و مقاوم می‌کند.


به طور معمول، سطوح خارجی روکش‌ها توسط فرآیند فشار و گرما به هم متصل می‌شوند. پنل های تخته سه لا HDO در مقایسه با پانل‌های MDO رزین بیشتری دارند که باعث گران شدن آن‌ها می‌شود.


10. تخته پلی وود سوزا
 


تخته پلی وود سوزا یا تخته پلی وود توس روسی یکی از بهترین تخته پلی وود است که منشا آن روسیه است. توس در نیمکره شمالی گسترده است و یکی از گونه های چوبی رایج در روسیه است. این تخته دارای کیفیت بالا و بادوام است. کار با آن آسان است و در برابر رطوبت مقاوم است. این نوع تخته پلی وود یکی از محبوب ترین و مرغوبترین پلی وودهای جهان است که در ایران نیز عرضه می‌شود.


کاربردهای تخته پلی وود
 


تخته سه لا بسته به ماهیت کار ساختمانی کاربردهای زیادی دارد.


·         تخته پلی وود به عنوان کف، دیوار و سقف در ساخت و ساز خانه استفاده می‌شود.


·         تخته پلی وود به عنوان پانل‌های مهاربند استفاده می‌شود


·         تخته پلی وود به عنوان بدنه داخلی خودرو استفاده می‌شود.


·         تخته پلی وود در بسته‌بندی و جعبه استفاده می‌شود


·          تخته پلی وود به عنوان حصار در اطراف خانه‌ها استفاده می‌شود


·         . تخته پلی وود در قالب‌های چوبی بتنی استفاده می‌شود.


·         تخته پلی وود به عنوان تخته بنایی استفاده می‌شود


·         تخته پلی وود در کف هایی که در معرض سایش سنگین در ساختمان‌ها و کارخانه‌های مختلف قرار دارند استفاده می‌شود


·         . تخته پلی وود به عنوان اجزای داربست استفاده می‌شود.


·         تخته پلی وود در ساخت مبلمان، تجهیزات ورزشی و آلات موسیقی استفاده می‌شود.


·         تخته پلی وود برای استفاده به عنوان مواد مقاوم در برابر آتش مناسب است.


مناسب ترین تخته سه لا برای قالب های پلی وود بتنی
 


از آنجایی که قالب پلی وود در هنگام بتن‌ریزی در تماس مستقیم با آب بتن است و باید وزن بتن را تحمل کند و همچنین میخ‌های زیادی بر روی تخته پلی وود کوبیده می‌شود، بنابراین باید بهترین و باکیفیت‌ترین متریال را برای خرید انتخاب کرد.


سخن آخر
 


پلی وود یک ماده همه کاره است. هزینه پلی وود بسته به ساختار و هدف متفاوت است. برای یک محل کار معمولی سرپوشیده می‌توان از تخته پلی وود معمولی استفاده کرد و برای یک هدف خاص مانند مقاومت در برابر آب از تخته پلی وود ضد آب استاندارد استفاده کرد که هزینه بیشتری نسبت به معمولی خواهد داشت.


برای کاربردهای مختلف، انواع تخته‌های پلی وود یا تخته‌های چندلایه وجود دارد که هر کدام مواد، لایه‌ها و درجه‌بندی منحصر به فرد خود را دارند؛ و فرد باید بسته به نیاز کاری خود نوع مناسب را انتخاب کند.


سالهاست که تنها وود، معتبرترین برند تخته پلی وود در ایران، انتخاب افرادی بوده است که به دنبال تجهیز خانه یا دفاتر خود هستند. کارشناسان تنها وود به شما کمک می کنند تا تخته پلی وود مناسب برای پروژه خود را پیدا کنید، مهم نیست که چه چیزی در ذهن دارید. تنها وود طیف گسترده ای از تخته پلی وود را به شما ارائه می‌دهد.


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان