جاسوس‌افزار در بهترین حالت یک نرم‌افزار آزاردهنده (و در بدترین حالت یک خطر) برای هر دستگاه متصل به اینترنت است، و وقتی در دستگاه شما ریشه بدواند مقابله با آن اصلا آسان نخواهد بود. بهترین راه حفاظت در برابر جاسوس‌افزار این است که در وهله اصلا نگذارید وارد سیستمتان شود.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، مهمترین راه‌های پیشگیری از ورود جاسوس‌افزار را می‌توان اینگونه برشمرد: با دانلود تازه‌ترین وصله‌های امنیتی که برای دستگاه‌های اندرویدیتان می‌آید از به‌روز ماندن آنها اطمینان حاصل کنید. روی لینک‌های مشکوک کلیک نکنید، حتی اگر از سوی افراد آشنای شما ارسال شده باشند (چرا که ممکن است آشنایان شما هک شده باشند). همیشه از پسوردهای قوی برای اکانت‌هایتان استفاده کنید. از نصب اپ‌ها از منابع ناآشنا خودداری کنید و به مجوزهایی که درخواست می‌کنند توجه کنید. همیشه از شبکه‌های وایفای مورد اعتماد و امن استفاده کنید.  
 
با این حال اگر جاسوس‌افزار از قبل خود را به داخل دستگاه شما رسانده باشد پیشگیری کمک نخواهد کرد، از اینرو اطلاع از نحوه یافتن و رها شدن از شر آن در صورت رخ دادنش واجد اهمیت است.  
چگونه یک جاسوس‌افزار را در یک دستگاه اندرویدی بیابیم و حذف کنیم

ساده‌ترین گام این است که امکان وجود اپ‌هایی در دستگاهتان که یادتان نمی‌آید نصب کرده باشید را بررسی کنید. اپ‌های ناشناخته ممکن است جاسوس‌افزارهایی باشند که برای وانمود کردن خود به عنوان چیزی کم‌اهمیت و به راحتی قابل به فراموشی سپرده شدن تلاش می‌کنند.
 
همچنین، گوگل چند نشانه احتمالی وجود بدافزار را لیست کرده است، از جمله خالی شدن نامعمول باتری و کاهش ظرفیت باقیمانده در حافظه بدون هیچ دلیل معقولانه‌ای.
 
همچنین می‌توانید دستگاهتان را در حالت ایمن (safe mode) بالا بیاورید و آنگاه به بخش تنظیمات مراجعه کرده و هر اپی که به نظرتان نامعمول است و به یاد نمی‌آورید که نصب کرده باشید را پیدا کرده و حذف کنید.
 
اگر safe mode برایتان کار نکرد و یا خواستید که از ریشه‌کن کردن جاسوس‌افزار از دستگاه‌تان به طور کامل مطمئن شوید می‌توانید از روش ریست فکتوری کردن، از طریق مراجعه به بخش تنظمیات، استفاده کنید.
 
همچنین می‌توانید از اپ‌های طرف ثالث متعددی که برای تشخیص جاسوس‌افزار ساخته شده‌اند نیز استفاده کنید، هرچند که باید مراقب باشید چنین اپ‌هایی خودشان جاسوس‌افزار نباشند، و رفتار آنها را طبق قواعد فوق زیر نظر بگیرید.
 
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان