برکت پلاس نخستین واکسن اختصاصی امیکرون است. شرکت شفا فارمد آمادگی تولید انبوه برای صادرات واکسن دارد.

به گزارش خبرنگار مهر؛ دکتر اکبر برندگی مدیرعامل شرکت گروه دارویی برکت در نامه ای به دکتر سید جعفر حسین رئیس دفتر نمایندگی سازمان بهداشت جهانی در جمهوری اسلامی ایران خواستار صدور مجوز ارائه واکسن برکت پلاس، تنها واکسن اختصاصی سویه امیکرون به سایر کشورها شد.

در این نامه آمده است: با توجه به مکاتبات قبلی، همانطور که به خوبی می دانید، واکسن کووایران برکت با موفقیت برای عموم مردم تزریق شد، تاکنون بیش از ۱۵ میلیون دوز به عنوان ایمن سازی اولیه و یادآور در برابر کووید -۱۹ استفاده شده که در برابر این ویروس بسیار مؤثر و ایمن است. با حمایت شما عزیزان، CovIran Barkat اکنون توسط مقامات ارشد و دانشمندان WHO/HQ برای ثبت WHO/EUL تحت بررسی دقیق قرار دارد.

وی با اشاره به تولید اولین واکسن اختصاصی سویه امیکرون کرونا تاکید کرده است: لطفاً توجه داشته باشید که طی ماه های گذشته دانشمندان ما در شرکت شفا فارمد وابسته به گروه دارویی برکت (BPG) کووایران برکت پلاس را به عنوان واکسن اختصاصی علیه امیکرون ساخته اند. واکسن فوق تمامی مراحل کارآزمایی پیش بالینی و بالینی را با موفقیت پشت سر گذاشت و هفته گذشته مجوز مصرف اضطراری را توسط مرجع نظارتی ملی (سازمان غذا و داروی جمهوری اسلامی ایران) دریافت کرد.

در ادامه آمده است: تاکنون ۱۱ میلیون دوز واکسن سویه اومیکرون تولید شده است و امکان توسعه تولید بیشتر نیز وجود دارد. لذا اعلام می کنیم شرکت شفا آمادگی تولید واکسن های بیشتر و صادرات واکسن واریانت اومیکرون را به کشورهایی که در آنها واریانت امیکرون غالب است، دارد.

دکتر برندگی در پایان تاکید کرده است: بسیار سپاسگزار خواهم بود اگر این دستاورد را به WHO / EMRO و WHO/HQ و برای هر اقدام دیگری که لازم است هنگام مواجهه با موج افزایش جهانی با انواع جدید Omicron، انجام شود، منعکس کنید. در صورت نیاز به جزئیات بیشتر، گروه دارویی برکت برای ارتباطات بیشتر در دسترس است.

گفتنی است، گروه دارویی برکت با رصد یافته های علمی و تلاش متخصصان داخلی، تولید واکسن اختصاصی امیکرون را یک ماه پس از شناسایی این ویروس در کشور به نتیجه رساند و مطالعه آن روی مدل حیوانی را اجرا کرد. نتایج اولیه این مطالعات نشان دهنده خنثی سازی ۱۰۰ درصدی سویه امیکرون توسط واکسن جدید و بی خطری آن در مطالعات حیوانی است.

این واکسن پس از انجام مطالعات مرحله تست انسانی و بررسی نتایج آن، واکسن کوویران برکت پلاس، مجوز مصرف عمومی را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرد. برکت پلاس نخستین واکسن در جهان است که برای مقابله با سویه امیکرون ویروس کرونا ساخته شده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان