هرروز تأخیر در ساخت و بهره برداری از کریدور رشت_آستارا به عنوان مسیری استراتژیک، فرصت سوزی سنگینی برای کشور به دنبال دارد که به همین دلیل رهبر انقلاب در دیدار اخیر با رئیس جمهور روسیه بر تکمیل هرچه ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سعید شفیعی ثابت؛ استان گیلان به دلیل وجود دریای خزر و همسایگی با کشورهای حوزه خزر یکی از استان های مهم در حوزه صادرات و توسعه اقتصادی کشور است.

به همین منظور راه آهن قزوین ـ رشت به عنوان بخشی از شاخه غربی کریدور ریلی شمال-جنوب که از سال ۱۳۸۱ آغاز شده بود با تلاش های صورت گرفته در سال ۱۳۹۷ تکمیل شد تا از این طریق امیدها برای تکمیل اتصال کامل این کریدور ریلی از خلیج فارس تا مسکو بیش ازپیش شود.

مقررشده بود خط ریلی راه آهن قزوین_رشت سه مسیر مجزا، مقاصد بندر انزلی، بندر کاسپین و آستارا را به شهر رشت متصل کند ولی بااین حال و علیرغم اهمیت تکمیل این کریدور برای ایفای نقش ایران در این مسیر بین المللی، هنوز بهره برداری از خط ریلی رشت آستارا به واسطه عدم وجود منابع مالی موردنیاز، در هاله ای از ابهام قرار دارد.

چرا خط آهن رشت-آستارا باید تکمیل شود؟

بی شک اهمیت تکمیل زیرساخت های کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب بر کسی پوشیده نیست و در بازه های زمانی مختلف درباره اهمیت این کریدور و لزوم تکمیل آن تأکید شده و تمامی کارشناسان اقتصادی بر این موضوع اذعان دارند که هر چه زودتر باید حلقه های مفقوده این کریدور تکمیل شود.

طبق گفته کارشناسان عملیات ساخت راه آهن رشت - آستارا که آخرین حلقه مفقوده کریدور شمال -جنوب در ایران محسوب می شود، آغاز شده و مقرر شد تا پایان امسال مسیر ریلی رشت ـ بندرکاسپین به طول ۳۵ کیلومتر نیز به بهره برداری می رسد.

منطقه آسیای میانه و شرق اروپا به دلیل رقابت قدرت های جهانی، وجود نفت و گاز و مسیرهای تجاری و انرژی منطقه ای ویژه ازلحاظ ژئوپولوتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی است که این سه خصیصه را شاید نتوان هم زمان در هیچ جای دنیا مشاهده کرد و به این منظور اتحادیه اوراسیا با هدف تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای مستقل هم سود عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی تشکیل شد.

مسیر خط آهن رشت ـ آستارا که چند سال است احداث آن به واسطه کمبود منابع و اعتبارات موردنیاز، به تعویق افتاده، بدون تردید یکی از مهم ترین پروژه های زیربنایی موردنیاز کشور در جهت توسعه ترانزیت کالاهای بین المللی و توسعه صادرات و همچنین استفاده حداکثری از اتحادیه اوراسیا قلمداد می شود.

اهمیت این پروژه ملی در شرایط حال حاضر که جنگ بین اوکراین و روسیه بالا گرفته، بیش ازپیش احساس می شود و در شرایط فعلی، هرروز تأخیر در ساخت و بهره برداری از این پروژه استراتژیک، فرصت سوزی است.

کریدور شمال به جنوب در این سال ها به دلایل متعددی ازجمله کمبود منابع مالی و اعتباری تکمیل نشده، لذا مهم ترین راه حل برای تسریع در ساخت و بهره برداری از این پروژه و کسب منافع آن، تأمین اعتبارات موردنیاز در حجم گسترده و به صورت پایدار بوده تا به این واسطه شاهد تسریع در عملیات اجرایی آن باشیم.

هرچند در این سال ها کشورهای متعددی ازجمله جمهوری آذربایجان، ایتالیا، چین و روسیه برای تأمین منابع مالی به منظور تکمیل راه آهن رشت_آستارا اعلام آمادگی کردند ولی همواره این امر توسط این کشورها اجرایی نشد.

وضعیت فعلی خط آهن رشت-آستارا

به گفته مسؤولان وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر این مسیر به طول ۱۶۰.۵ کیلومتر در دو قطعه ۱۴۰ و ۱۰ کیلومتری زیرسازی و سپس ۱۶۰ کیلومتر آن روسازی خواهد شد.

محمد منجمی مدیرکل ساخت و توسعه راه آن منطقه ۲ کشور شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور می گوید قطعه آخر این مسیر شامل کیلومتر ۱۴۹ تا ۱۶۰.۵ به طول ۱۱.۵ کیلومتر را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) می سازد؛ فرآیند تحویل زمین به قرارگاه خاتم انجام شده و پیمانکار پروژه در حال تجهیز کارگاه است.

به گفته منجمی ۱۰ کیلومتر هم از سمت رشت به آستارا زیرسازی شده است؛ بنابراین ۱۴۰ کیلومتر زیرسازی و ۱۶۰ کیلومتر روسازی مسیر باقی مانده که دنبال برگزاری مناقصه برای قطعه ۱۴۰ کیلومتری هستیم اما احتمال کل مسیر را قرارگاه خاتم احداث خواهد کرد، البته سازمان برنامه وبودجه باید آن را تأیید کند.

به گفته مسؤولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، قطعه ۱۴۰ کیلومتری پروژه حدود ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان برآورد قیمت از سوی مشاور طرح در سال جاری دارد؛ ساخت قطعه ۱۱.۵ کیلومتری انتهایی نیز که پیچیدگی های خاص خود را دارد، یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان برآورد هزینه شده است.

به همین منظور و طبق اعلام مسؤولان این وزارت خانه دولت قرار است ساخت این مسیر ریلی را از محل تهاتر با نفت تأمین مالی کند، اما هنوز قراردادهای مربوطه امضا نشده و مکانیزم تهاتر با نفت نیز پس از امضای قرارداد با پیمانکار و با تأیید سازمان برنامه وبودجه طراحی خواهد شد.

نقطه زنی رهبر انقلاب برای بازگشایی دروازه اوراسیا

لذا با توجه به اهمیت کریدور شمال به جنوب در گسترش تجارت و اقتصاد کشور، مقام معظم رهبری در دیدار چند روز گذشته با رئیس جمهور روسیه و با تأیید سخنان رئیس جمهور روسیه ولادمیر پوتین درباره ضرورت راه اندازی خط آهن رشت- آستارا، این کار را موجب تکمیل خطِ حمل ونقل شمال- جنوب و به نفع هر دو کشور دانستند.

پس از صحبت های رئیس جمهور روسیه در خصوص تکمیل راه آهن رشت ـ آستارا و تأکید مقام معظم رهبری، رئیس جمهور نیز در جلسه هیئت دولت به معاون اول خود مأموریت داد تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی، روند اجرای این کریدور مهم ترانزیتی را پیگیری و زمان بندی دقیق آغاز و تکمیل آن را مشخص کند.

انتهای پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان