مدیر طرح و برنامه هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، توضیحاتی را در خصوص نحوه ارائه خدمت کاشت حلزون شنوایی و مشکلات مربوط به تامین قطعات پروتز ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هومن نریمانی، با اشاره به ارزش و اهمیت خدمت ارائه شده در زمینه کاشت حلزون شنوایی، گفت: ناشنوایی تنها معلولیتی است که با انجام عمل کاشت حلزون شنوایی به صورت کامل رفع معلولیت می شود و بیمار کاشت حلزون شده امکان داشتن یک زندگی کاملاً عادی را خواهد داشت. با توجه به قدمت سی ساله اعمال کاشت حلزون شنوایی در کشور، خوشبختانه هم اکنون بیماران کاشت حلزون شده ای را داریم که در رشته های مختلف تحصیلی از جمله پزشکی، دندانپزشکی، هوانوردی، حقوق و…، عالی ترین مدارج ترقی را طی کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: انجام عمل کاشت حلزون شنوایی ماحصل یک همکاری بین بخشی است که گام اول آن با شناسایی بیماران دچار ناشنوایی شدید و عمیق در مراکز غربالگری شنوایی کشور که وابسته به سازمان بهزیستی یا زیر نظر معاونت بهداشت وزارت بهداشت است، آغاز می شود و در مرحله بعد بیماران با معرفی به مراکز کاشت حلزون ۱۵ گانه کشور که تحت پوشش و نظارت معاونت درمان وزارت بهداشت هستند، از لحاظ امکان انجام عمل کاشت شنوایی مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت احراز شرایط انجام عمل کاشت جهت تأمین پروتز حلزون شنوایی به هیأت امنای صرفه جویی ارزی معرفی می شوند.

مدیر طرح و برنامه هیأت امنای صرفه جویی ارزی در خصوص نحوه تأمین پروتز حلزون شنوایی گفت: با توجه به اهمیت انجام اعمال کاشت حلزون شنوایی در رفع معلولیت بیماران ناشنوا، ردیف بودجه ای جهت حمایت از اعمال کاشت حلزون شنوایی در بودجه سالانه کشور پیش بینی شده است. بنابراین قسمتی از همکاری بین بخشی منتج به عمل کاشت حلزون شنوایی مربوط به سازمان برنامه و بودجه کشور است که بودجه های مربوط به عمل کاشت حلزون شنوایی را به موقع و به میزان مورد لزوم به هیأت امنای صرفه جویی ارزی ابلاغ نموده و تخصیص دهد. به رغم عدم تخصیص و ابلاغ اعتبارات مربوطه طی سالیان اخیر، هیأت امنای صرفه جویی ارزی تلاش نموده جهت جلوگیری از بروز وقفه و اختلال در روند درمانی کودکان ناشنوای کاندید انجام عمل کاشت حلزون شنوایی به هر نحو ممکن نسبت به تأمین پروتزهای حلزون شنوایی مورد نیاز اقدام نماید. بعد از تأمین پروتز توسط هیأت امنای صرفه جویی ارزی، این نهاد بر اساس فهرست انتظار بیماران در مراکز کاشت حلزون کشور، نسبت به ارسال پروتز برای این مراکز اقدام می نماید.

وی در ادامه گفت: بعد از انجام اعمال کاشت حلزون شنوایی، هر ساله بعضی از قطعات پروتز حلزون شنوایی نیاز به تعویض دارند که در ادامه همکاری بین بخشی، تأمین این قطعات و تعمیر پروتزهای معیوب بر عهده شرکت های نمایندگی کمپانی های سازنده بوده و صدور مجوزهای لازم برای ترخیص این قطعات و پروتزهای تعمیری بر عهده سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت است.

به گفته نریمانی، یکی از موضوعاتی که باعث دغدغه خانواده های بیماران کاشت حلزون شده، مسئله تأخیر در تأمین قطعات مورد نیاز پروتز بوده که طولانی شدن فرآیند صدور مجوزهای مربوطه باعث اختلال در دسترسی خانواده ها به این خدمات شده است.

وی افزود: علاوه بر این اخیراً مشکلی که به مشکلات قبلی افزوده شده موضوع صدور مجوز استاندارد برای باتری های پردازشگرهای شنوایی است که در صورتی که برای هربار ترخیص این باتری ها مجوز جدیدی مورد نیاز باشد، این امر باعث وقفه بیشتر در دسترسی بیماران به این باتری ها می شود. گرچه هیأت امنای صرفه جویی ارزی مسئولیت مستقیمی در زمینه تأمین این قطعات و ارائه این خدمات ندارد، اما آماده همکاری با سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت جهت تسریع در رفع مشکل بیماران است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان