معاون بین الملل دفتر نشر انقلاب اسلامی گفت: تبیین و صدور مفاهیم معنوی انقلاب اسلامی در خارج از کشور باید با ذائقه و زیست بوم ملت های میزبان همخوانی و تناسب داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پنجمین روز از دهمین دوره اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور صبح امروز چهارشنبه پنجم مرداد ۱۴۰۱ رایزنان فرهنگی ایران در بیش از ۶۰ کشور جهان با محمد اخگری، معاون بین الملل دفتر طبع و نشر انقلاب اسلامی (وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری دیدار کردند.

معاون بین الملل دفتر نشر انقلاب اسلامی در جلسه مشترک خود با سربازان فرهنگی نظام در جبهه دیپلماسی عمومی طی سخنانی، گفت: امروز اندیشه های مقام معظم رهبری به عنوان معتبرترین تفسیر از مفاهیم والای اندیشه اسلامی در رشته ها و موضوعات مختلفی گردآوری و طبقه بندی شده است که برخی مسائل همچون حقوق بشر و محیط زیست با ماهیت بین المللی قابلیت عرضه به ملت های مختلف جهان را دارند.

وی ادامه داد: با وجود اشتهار شخصیت حضرت آیت الله خامنه ای در عرصه جهانی اما متأسفانه تعریف درستی از اندیشه های سیاسی، فقهی و فرهنگی معظم له ارائه نشده است که این نقصان هم در حوزه تولید محتوا مطرح است و هم در نشر این اندیشه ها و تحلیل های حداقلی موجود. نقصی که البته به همت بیشتر رایزنان فرهنگی می تواند راهبری درست و هوشمندانه ای داشته باشد.

معاون بین الملل دفتر نشر انقلاب اسلامی با نقل موانع موجود بر راه نشر افکار ولی فقیه مسلمین جهان گفت: به دلیل کمبود فعالیت ها و کمیت محسوس آثاری مبتنی بر تحلیل اندیشه های مقام معظم رهبری در حوزه بین الملل ما مدتی پیش تصمیم گرفتیم به همت یک اندیشمند چینی مقاله ای را تحریر کنیم تا نسبت به بازنشر آن اقدامات قابل توجهی داشته باشیم، اما در ادامه این همکاری مشترک متوجه شدیم این اندیشمند شناخته شده در جست وجوی منابع مورد نیاز خود چند کتاب انگلیسی را تهیه کرده است که از قضا این داده های مکتوب با محوریت تخریب بنیادی انقلاب و بر مدار استخفاف مقام مسئولین عالی نظام تحریر و تدوین شده اند. این مسائل بخش دیگری از مصائب و مشکلاتی است که همیاری بیشتر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را در ارائه متون و برندسازی آنها در عرضه بین المللی می طلبد.

اخگری با تاکید بر انجام پژوهش های بنیادی در تبیین مفاهیم عمیق اسلامی گفت: افزون بر نبود کتب شاخص و درگاه های اثرگذار در فضای مجازی و رسانه های گروهی و شبکه های اجتماعی نیز نیازمند فعالیت گسترده ای هستیم. به عنوان نماینده مجموعه ای که بنا به حوزه کاری خود، منطقه عربی را رصد روزانه دارد می توانم بگویم آثار تولیدی علیه اندیشه های انقلاب اسلامی و شخص مقام معظم رهبری در فضای وب چندین برابر آثار همگرا و همراه است.

معاون بین الملل دفتر طبع و نشر انقلاب اسلامی یادآور شد: تا پیش از این، رسانه های غربی و جریانات معاند نظام صحبت های رهبر فرزانه انقلاب را در بخش های مختلف خبری خود سانسور می کردند و سعی داشتند تا کمتر چهره ایشان دیده و نظرات شان شنیده شود اما در عصر فعلی و در دورانی که قرار داریم بنا به مقتضیات کار و بر حسب ضرورت های ناخواسته امروز فعالیت آنها برعکس شده است و این شبکه های عبری و غربی و وابسته به برخی حکومت های عربی کامل به سخترانی ها و دیدارهای مقام معظم رهبری پرداخته اما بلافاصله نشست هایی را برای نقد برگزار کرده و آیتم هایی را برای تخریب و سم پاشی و رفع اثر کردن از این مطالب ایراد شده پخش می کنند. برای همین باید اعلام کرد جریانات غیرهمسو امروز بایکوت را حذف کرده و واکنش رسانه ای مناسب را در دستور کار قرار داده اند.

وی با بیان ظرفیت برخی از کشورهای اسلامی در پذیرش محصولات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران گفت: بسیاری از ملت های جهان بنا به قرابت دینی، تمدنی و همجواری از انواع آثار مکتوب و محتوایی نظام مقدس استقبال کرده و خواهان همیشگی کتب و فیلم ها و برنامه های رایزنان فرهنگی هستند اما نکته ای که لازم به تدبیر دارد این مسئله مهم است که کتاب های فارسی با مضامین انقلاب و اسلام و ایران بیشتر کتب بیانی هستند و برای مخاطب منطقه ای نیاز به تولید و تفسیر روز دارند.

معاون بین الملل دفتر نشر انقلاب اسلامی بیان کرد: آثاری چون «خون دل» با دلیل اقبال عمومی از آن در خارج از ایران به زبان های مختلفی ترجمه و از سوی حاملان اقتدار معنوی نظام در قاره های مختلف توزیع شده است اما همین اثر هنوز به زبان های دیگری که مخاطب خودش را دارد ترجمه و چاپ نشده است. کتاب های «پیامبر رحمت» و «فلسطین» در طرح تاپ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کشورهایی چون بنگلادش و یونان تولید و مخاطبان بسیاری را جذب کرده اند که این حکایت از ظرفیت موجود در این حوزه را حکایت می کند.

اخگری با اشاره به قدرت اثرگذاری آثار مستند در انقال واقعیات گفت: با اشراف کامل به اهمیت مستندسازی در چند سال اخیر تلاش های بسیاری برای تولید فیلم های کوتاه و بلند مستند داشته و برای نمونه کار «ترانه های بازگشت» را تهیه و تدوین کرده ایم که محوریت شعر فلسطین و نشست ها و نظران مقام معظم رهبری را در بر دارد. اثری که امکان معارفه آن از سوی رایزنان فرهنگی همبستگی بیشتر و دائمی برخی ملت ها را در عرصه گیتی فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: مستندهای دیگری چون مستند «لشکر زینب» هم با همت مجموعه معاونت بین الملل دفتر نشر انقلاب اسلامی تهیه شده است که به دلیل بازتاب شیوه حکمرانی رهبر انقلاب و بسط اندیشه های سیاسی ایشان قابلیت عرضه در فضای بین الملل را دارد.

اخگری با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به کشورهایی چون هندوستان و پاکستان گفت: به دلیل اهتمام امام خامنه ای (حفظه الله) به مسائل شبه قاره و نگاه تخصصی ایشان به مسائل فرهنگی و بومی کشورهای اسلامی تولید مستندی در این باره به زبان اردو، نیاز دیگری است که در کنار مسائل پژوهشی و تبیین نامه های رهبری می تواند منشأ خیرات بسیاری باشد.

معاون بین الملل دفتر نشر انقلاب اسلامی یادآور شد: در خصوص نامه های مقام معظم رهبری، مرقومه ایشان به جوانان آمریکا اروپا حاوی نکات مهم و دارای یک گفتمان است که ورای وبینارها و سمینارهای برگزار شده در تبیین مسائل آن لازم است در قالب تعیین جایزه بین المللی یا دیگر تدابیر ممکنه نسبت به ترویج آن اقدام کرد و کسانی که با رهبر انقلاب چه در خصوص دریافت نامه و چه در نگاه کلی ارتباطی داشتند و ملاقاتی بین آنها برقرار شده شناسایی و مصاحبه و ارتباط فی مابین را مدیریت کرد تا به مدد این تلاش ها افزون بر چهره سیاسی ایشان دیگر ابعاد وجودی این رهبر معنوی را تشریح کرد.

در پایان این مراسم رایزنان فرهنگی ایران در هند، آذربایجان، عراق و پاکستان به ارائه دیدگاه های خود در عرصه تبیین معارف و اندیشه های انقلاب اسلامی و معرفی چهره واقعی ایران پرداختند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان