خدمت علوم دانش بنیان به برنج

۱۴۰۱/۰۵/۰۶ ۱۶:۲۹ چاپ کد خبر: 175860
انزلی- رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به تولید رقم برنج آنام با استفاده از علوم دانش بنیان گفت: این رقم از برنج در چند هکتار از مناطق کم آب و خشک کشور کشت و ارزیابی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مریم حسینی ظهر پنجشنبه در مراسم نخستین برداشت مکانیزه برنج در روستای آبکنار بندرانزلی اظهار کرد: با توجه به اینکه بعد از گندم، برنج مهمترین غذا بر سفره ایرانیان است باید با افزایش عملکرد و بالا بردن بهره وری و کیفیت، محصولات مورد نیاز کشور را خودمان تولید کنیم.

وی با اشاره به تولید رقم برنج «آنام» با استفاده از علوم دانش بنیان گفت: این رقم از برنج با همکاری پژوهشکده کشاورزی انرژی هسته ای انتخاب و در چند هکتار از مناطق کم آب و خشک کشور کشت و ارزیابی شد.

حسینی با تاکید بر اینکه برنج «آنام» با تلاش محققان و مشارکت کشاورزان به مرحله کشت رسید، ادامه داد: این رقم از برنج علاوه بر اینکه ۱۰ روز زودتر از هاشمی برداشت می شود کیفیت بالایی داشته و با مقاومت در برابر باد و باران خسارت کمتری به کشاورز وارد می آورد.

وی با اشاره به تنش آبی در گیلان در اول فصل کشت برنج اضافه کرد: علی رغم وجود آب در دسترس در گیلان، در زمان لازم آب مورد نیاز برای شالیزار کم است و باید کشاورز محصولی را به زیر کشت ببرد که آب کمتری مصرف می کند.

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به انجام کشت قراردادی و پشتیبانی برنج در گیلان اظهار کرد: کشاورزان گیلانی با کاشت ارقام جدید و رعایت دستورالعمل های فنی نتیجه خوبی می گیرند.

حسینی با اشاره به وجود بیش از ۶۰۰ هزار بهره بردار در کشور و دشواری آموزش به تمام بهره برداران تاکید کرد: فضای مجازی و رسانه ها می توانند نقش مهمی در آگاهی رسانی صحیح به کشاورزان برای رسیدن به خودکفایی در این محصول داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه نباید منابع موجود را فدای تولید کرد، افزود: توسعه تولید بذر «آنام» انجام شده و انتظار می رود در سال آینده در نقاط دارای بحران آب مانند انتهای کانال ها و مناطق کمتر برخوردار از آب زراعی و حتی در غرب استان گیلان که از آب سد سفید رود بی بهره است این رقم از برنج را کاشت.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان