انزلی- رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: جهاد کشاورزی استان رویکرد افزایش محصول در واحد سطح را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، صالح محمدی ظهر پنجشنبه در مراسم نخستین برداشت مکانیزه برنج در روستای آبکنار بندرانزلی اظهار کرد: از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار در گیلان ۱۷۵ هزار هکتار نشا مکانیزه انجام شده است.

وی با اشاره به تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی و نیاز محصول برنج به آب زراعی افزود: معرفی ارقام جدید برنج با استفاده از علوم دانش بنیان در شالیزارهای گیلان در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی گیلان است و بر این اساس ۷ هکتار از شالیزاری در روستای آبکنار انزلی رقم برنج دانش بنیان «آنام» کشت و امروز به صورت مکانیزه برداشت شد.

محمدی با بیان اینکه رویکرد جهاد کشاورزی افزایش محصول در واحد سطح است، ادامه داد: با توجه به کمبود زمین زراعی نمی توان میزان تولید را افزایش داد و باید عرصه های موجود را حفظ و سطح کشت آنها را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه در بیش از ۹۰ درصد شالیزارهای گیلان ارقام برنج بومی کشت می شود، تاکید کرد: ارقام بومی و محلی از کیفیت بالایی برخوردار است اما با مخاطراتی همچون خوابیدگی در زمان بروز تنش های مکانیکی و باد و باران و حساسیت به آفات و بیماری ها همراه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به استفاده از علوم دانش بنیان برای تولید رقم های پرظرفیت و با کیفیت بالا به جای ارقام بومی اضافه کرد: در راستای اصلاح ارقام جدید و مشابه ارقام محلی ایرانی، برنج رقم آنام طی یک فرآیند زمانی ۱۵ ساله اصلاح و در سال ۱۳۹۷ معرفی شد.

محمدی ادامه داد: برنج آنام با متوسط عملکرد دانه ی ۵.۵ تن در هکتار، ارتفاع کوتاه بوته ضمن برتری نسبت به برنج محلی جز ارقام برنج زودرس پاکوتاه محسوب شده و از کیفیت پخت مشابه ارقام محلی ایرانی برخوردار است.

وی تصریح کرد: با رویکرد جدید دانشگاه و دانش به کشاورزی جایگزینی روش ها و ارقام جدید برنج برای پایداری تولید و رفع نیازهای داخلی در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تاکید کرد: رقم آنام به دلیل ویژگی ها خاص از لحاظ کیفیت و پخت با رقم هاشمی رقابت کرده و به دلیل زودرسی ۱۰ روزه نسبت به هاشمی آب کمتری نیز نیاز دارد.

محمدی ادامه داد: به کشاورزان توصیه می شود برای افزایش بهره وری و تأمین نیاز غذایی کشور برای کاهش وابستگی به کشورهای دیگر از این رقم برنج در شالیزارهای خود کشت کنند.

وی افزود: این گونه از برنج حتی در شرایط نمناکی و بارندگی هم قابلیت برداشت مکانیزه دارد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان