رییس اتاق بازرگانی گیلان گفت: پرواز مستقیم رشت - آستراخان روسیه، یکشنبه نهم مرداد ماه رسما طی مراسمی در فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت افتتاح خواهد انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گیلان و آستراخان روسیه با داشتن اشتراکات اقتصادی به عنوان دو قطب راهبردی تجارت، بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه شمرده می شوند.

در این بین زیرساخت های تجاری و لجستیکی می تواند به توسعه و تسهیل تجارت این دو کشور که دامنه روابط سیاسی و اقتصادی شان روز به روز در حال گسترش است کمک شایانی می کند، به همین منظور به همت اتاق بازرگانی گیلان نخستین سفر هیات تجاری نهم مرداد ماه با برپایی طی یک مراسم افتتاح، با پرواز مستقیم رشت – آستراخان، فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت را به مقصد فرودگاه آستراخان روسیه ترک خواهند کرد. 

اهمیت و جایگاه اقتصادی منطقه آستراخان برای جمهوری اسلامی آنچنان مورد توجه است که مسؤولان و کارشناسان از آن به عنوان قطب راهبردی در حوزه حمل و نقل و تامین کالاهای اساسی کشور سخن به میان می آورند، این منطقه یکی از مهمترین مسیرهای تجارت درایی برای ایران است.

در واقع منطقه آستراخان بخشی از ناحیه جنوب روسیه و وابسته به منطقه اقتصادی ولگا است که واقع شدن این منظقه در مسیر تجارت و کریدورهای حمل و نقلی بستر مناسبی  را جهت توسعه زیرساخت های حمل و مقل منطقه از جمله ایران بوجود آورده است.   

این  استان با مساحت ۴۹ هزار کیلومتر مربع  در فاصله ۶۵ کیلومتری از دریای کاسپین قرار دارد، در ایران بخش بزرگی از صادرات و واردات به روسیه از راه بندرانزلی و آستارا و بندر امیرآباد در استان های شمالی (گیلان و مازندران) و از طریق آستراخان انجام می شود. 

استان آستراخان  از طریق ولگا و دریای کاسپین  به ایران و به وسیله خطوط ریلی و جاده ای به کشورهای جمهوری آذربایجان، قزاقستان  مرتبط است. 

رییس اتاق بازرگانی گیلان با اشاره به داشتن ظرفیت های اقتصادی کم نظیر در استان گیلان اظهار کرد: منطقه آزاد انزلی، بندر کاسپین، لنگرگاه قدیمی و مجهز بندر انزلی و با داشتن امکانات لجستیکی و دیگر زیر ساخت های حمل و نقلی، ترانزیتی و با داشتن اسکله های تجاری در بنادر استان، منطقه ویژه اقتصادی در بندر آستارا، کشتیرانی دریای خزر، گمرک، پایانه، فرودگاه بین المللی به عنوان استانی مستعد در حوزه های مختلف اقتصادی و تجاری است.

هادی تیز هوش تابان با بیان اینکه گیلان با برخورداری از حمل و نقل ترکیبی استانی مستعد برای تجارت ایران است، گفت: این استان به عنوان قطب کشاورزی کشور و نقش آن در صنعت سلولزی و فولاد به عنوان قطب این صنایع در کشور و همچنین با استقرار کارخانجات صنایع غذایی، قطعات خودرو و سایر بخش های صنعتی یکی از تاثیر گذار ترین استان های کشور در تجارت با روسیه است. 

وی به نقش صادرات و ترانزیت کالا خصوصا محصولات کشاورزی به بازار روسیه پرداخت و تصریح کرد: روسیه یکی از بازارهای مهم صادرات محصولات کشاورزی ایران است و قطعا با نگاهی که حاکمیت به توسعه زیرساخت های تجاری گیلان دارد، ضمن اینکه افق روشنی از توسعه تجارت میان ایران و روسیه وجود دارد، گیلان هم با رشد قابل توجه در بخش امکانات و زیرساخت های تجاری روبرو خواهد شد. 

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه به نخستین پرواز مستقیم رشت - آستراخان در روز یکشنبه نهم مرادماه اشاره کرد و افزود: این پرواز گامی در جهت توسعه و تسهیل تجارت است که در این سفر هیات تجاری ضمن آشنایی با امکانات و زیرساخت های تجاری، اقتصادی و بندری آستراخان روسیه از منطقه ویژه اقتصادی و بندر سالیانکا که سهام دار اصلی آن کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است و توسط کشتیرانی دریای خزر اداره می شود بازدید خواهند کرد. 

به گفته وی، اعضای هیات با طرف روسی دیدار خواهند کرد، ضمن اینکه در این سفر با معاون هیات دولت آستراخان، وزیر روابط بین الملل آستراخان  و سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان دیدار خواهد شد. 

رییس اتاق بازرگانی گیلان به پیگیری اتاق بازرگانی گیلان برای راه اندازی پرواز مستقیم رشت - آستراخان پرداخت و تصریح کرد: خوشبختانه دولت به زیر ساخت های تجاری در استان نگاه حمایتی دارد و کشور روسیه نیز یکی از کشورهای راهبردی برای تجارت ایران شمرده می شود و امیدواریم با حمایت هایی که از سوی دولت شاهد آن هستیم بتوانیم در توسعه تجارت و تلاشی که امروز بخش خصوصی کشور در تولید و تجارت با خود به همراه دارد، سهم بیشتری از دسترسی به بازارهای هدف را به همراه داشته باشیم. 

به گفته تیزهوش تابان، شرکت مجری این پرواز که برنامه دارد هفتگی این پروازها را از رشت به آستراخان و بلعکس انجام دهد، در بخش سفرهای گردشگری بین این دو استان نیز فعالیت خواهد کرد. 

گفتنی است بر اساس اطلاعات سازمان فدرال آمار در استان آستراخان در این استان ۱۷۴ شرکت تاسیس شده توسط شخصیت های حقیقی و حقوقی ایران اداره می شوند.  

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان