پرافتخارترین ژیمناست ایران با اشاره به اتفاقاتی که در دوران ریاست «زهرا اینچه درگاهی» برایش رخ داده بود گفت: رئیس فدراسیون از هر فرصتی استفاده می کرد تا اعصاب من را بهم بریزد!

سعیدرضا کیخا پرافتخارترین ژیمناستایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر سکوت چند ساله خود در رابطه با فدراسیون تحت مدیریت اینچه درگاهی را شکست. وی که از سوی طیف گسترده ای از منتقدین به دلیل سکوت برابر حواشی و اتفاقات فدراسیون گذشته و حمایت از اینچه درگاهی متهم شده بود ضمن تکذیب این ادعاها تاکید کرد، چون به اینچه درگاهی رأی نداده بود همواره زیر ذره بین وی قرار داشت و همین امر مشکلات فراوانی برایش ایجاد کرد.

ابراز تأسف به خاطر پخش برنامه تلویزیونی

وی ابتدا در پاسخ به پخش مصاحبه اخیر خود و برخی دیگر از عوامل فدراسیون گذشته در یک برنامه تلویزیونی مبنی بر حمایت از رئیس پیشین گفت: وقتی این برنامه را دیدم متاسف شدم برای کسانی که در رسانه ملی برنامه ای را پخش کردند که به هیچ عنوان با روحیه جوانمردی همخوانی نداشت. آقایان مصاحبه ای را از من پخش کردند که مربوط به چند سال قبل بود.

حتی پوششی که من داشتم با فصل تابستان تناسب نداشت با این وجود و در کمال بی اخلاقی در آن برنامه چنان وانمود شد که من همچنان حامی اینچه درگاهی هستم. البته در همین رابطه قبل از تهیه برنامه مذکور از من خواسته بودند در حمایت از رئیس پیشین فدراسیون صحبت کنم که زیر بار این درخواست نرفتم و صراحتاً اعلام کردم حامی ایشان نیستم.

از هر فرصتی برای تحت فشار گذاشتنم استفاده می کرد

چند سال حضور اینچه درگاهی در رأس فدراسیون ژیمناستیک علی رغم کسب مدال های متعدد در رویدادهای مهم بین المللی، دوره دشواری برای من بود. او می دانست که من در انتخابات به وی رأی نداده بودم؛ به همین دلیل از هر فرصتی استفاده می کرد تا مرا تحت فشار و استرس قرار دهد. به عنوان مثال جوایزی را که به خاطر افتخار آفرینی و یا تشویق من از سوی مسئولین ورزش به حساب فدراسیون ریخته می شد با تأخیر بسیار و بعضاً قسطی پرداخت می کرد. در یک مورد خاص تنها نصف مبلغی را که وزارت ورزش و جوانان پیش از بازی های آسیایی جاکارتا بعد از یک سال پیگیری مداوم بخاطر ثبت حرکات جدیدم به حساب فدراسیون ریخته بودند به من دادند.

جوایزم را قسطی می دادند!

اینچه درگاهی نیمی دیگر را پس از پی گیری های بسیار توسط دکتر داورزنی معاون وقت وزارت ورزش و جوانان آن هم پس از گذشت یک سال بصورت قسطی پرداخت کرد. به همین دلیل دو هفته قبل از بازی های آسیایی ۲۰۱۸ شب ها نمی توانستم بخوابم و در تمرینات به سختی حضور پیدا می کردم. چه بسا اگر این جوایز را به موقع دریافت کرده بودم در روحیه من برای کسب مدال در این رویداد مهم تاثیر مثبت می گذاشت.

می خواستند در حضور وزیر خرابم کنند

جالب اینجاست درگاهی به من توصیه می کرد که خود را مدیریت کنم؛ یعنی هم پی گیری جوایز از دست رفته ام باشم و هم روی تمریناتم تمرکز کنم! در همان زمان در اقدامی به دور از رعایت اصول احترام به ورزشکاری که سوابق و سن بیشتری در تیم ملی دارد، طی بازدیدی که وزیر ورزش و رییس کمیته ملی المپیک از اردو داشتند، درگاهی با کوچک ترین عضو تیم هماهنگ کرده بود تا به نمایندگی از اعضای تیم ملی صحبت کند. وزیر ورزش نیز که متوجه موضوع شد، از من خواست صحبت کنم.

اعتراض به انتخاب عکس معلم هایم

کیخا ادامه داد: این تمام ماجرا نبود بلکه رئیس فدراسیون از هر فرصتی استفاده می کرد تا اعصاب مرا به هم بریزد. وقتی روز معلم عکس مربیان خودم را در صفحه شخصی گذاشتم علیه من جبهه گرفت که چرا عکس کسانی را که با ما همراه نیستند در صفحه شخصی خودت گذاشته ای؟ پس از این اتفاق چندین هفته برای گرفتن پاداش مسابقه قهرمانی آسیا برای ارسال تنها یک نامه به وزارت ورزش بازی داده شدم.

من را از اتاق بیرون کردند

در حالیکه خودم و کارشناسان وزارت ورزش می گفتیم جایزه ام را دریافت نکرده ام، اینچه درگاهی می گفت آن را قبلاً گرفته است. درگاهی آنچنان نامناسب درمورد من و گرفتن جوایزم با رئیس پیشین امور مشترک فدراسیون ها صحبت کرد که او من را از اتاقش بیرون کرد و گفت که چرا پی گیر پاداشی شدم که قبلاً دریافت کرده ام! اما مسئول مذکور پس از بررسی کارشناسان وزارت ورزش و درک حقیقت ماجرا از بنده عذرخواهی کرد. همیشه باید برای اثبات حقانیت خودم در دو جبهه می جنگیدم. یک جبهه بخش فنی بود که باید تلاش می کردم از رقبای جهانی عقب نمانم، جبهه بعدی فدراسیون بود که رئیس آن از هر فرصتی برای تضعیف روحیه ام استفاده می کرد.

نمی خواستم حاشیه ها بیشتر شود

کیخا در پاسخ به این پرسش که چرا علی رغم انتظار جامعه ژیمناستیک در رابطه با این موارد موضعگیری روشنی نداشته، اظهار داشت: متاسفانه حاشیه های فدراسیون دوران ریاست اینچه درگاهی آنقدر زیاد بود که به عنوان ورزشکار نمی خواستم با اظهاراتم این حواشی تشدید پیدا کند در آن صورت از تمرین و آماده سازی باز می ماندم.

به خاطر مصاحبه مواخذه شدم

از طرفی، بی توجهی و کم لطفی های اینچه درگاهی شرایط را چنان دشوار کرده بود که یا باید صحنه را خالی می کردم و می رفتم و یا سکوت اختیار می کردم. من هم سکوت می کردم تا سختی هایی که فرزند و خانواده ام با دوری من متحمل شدند تشدید نشود. تقریباً تمام اعضای تیم ملی اجازه نداشتند بدون هماهنگی روابط عمومی و فدراسیون حرفی با رسانه ها بزنند. چندین بار بخاطر مصاحبه با رسانه ها بدون هماهنگی با ایشان مواخذه شدم.

دردسرهای گرفتن پاداش کمیته ملی المپیک

ایشان حتی از اینکه در مصاحبه ای از تلاش فدراسیون های گذشته تشکر کنیم ناراحت می شد. وی یکبار زنگ زد و با لحن بسیار تند به بنده اعتراض کرد چرا در مصاحبه ات از زحمات فدراسیون های گذشته تشکر کردی؟ پاسخ من این بود که وظیفه خود می دانم علاوه بر تشکر از فدراسیون فعلی، از گذشتگان نیز قدردانی کنم. باز هم پس از این اتفاق تنها یک پنجم مساعدتی که کمیته ملی المپیک برای من به حساب فدراسیون ریخته بود را به من داد. پس از پی گیری های مکرر و ورود دبیر کمیته ملی المپیک به موضوع، بالاخره پس از چند ماه آن پاداش به من داده شد.

مجبور بودم برای هدفم بجنگم

در همین راستا در کمیته ملی المپیک به من گفتند برای ورزشکارانی که شانس کسب سهمیه المپیک دارند پکیج هایی شامل وسایل و لباس ورزشی داده شده و من نیز باید بسته ام را از فدراسیون بگیرم. اما وقتی متوجه شدم صدای این پکیج را در نیاورده اند عطایش را به لقایش بخشیدم، چون دیگر تحمل این همه درگیری را نداشتم نهایتاً فدراسیون نیز حرفی در این مورد نزد با تمام این اوصاف و حاشیه هایی که رئیس فدراسیون به آن دامن می زد چون هدفم کسب افتخار برای کشور و جامعه ژیمناستیک بود مجبور بودم ناملایت را تحمل کنم و برای این هدف مقدس بجنگم.

رئیس از در دیگر رفته بود تا من را نبیند

بارها اتفاق افتاد ساعت ها پشت در اتاق رییس فدراسیون بنشینم تا او را ببینم در حالیکه مشخص بود وی علاقه چندانی به دیدار با من ندارد. یکبار پس از دو ساعت انتظار پشت در اتاق رئیس متوجه شدم که در همین مدت زمان از در دیگر خارج شده و فدراسیون را ترک کرده است، در حالیکه می دانست منتظر دیدار با او هستم. تمام این ناملایمات را تحمل کردم تا بتوانم حقانیت ژیمناستیک ایران را به اثبات برسانم و با کسب افتخار موجبات خوشحالی خانواده ژیمناستیک کشور را فراهم کنم.

تکذیب سفر به سوئیس به خاطر اینچه درگاهی

کیخا در رابطه با سفر چندی پیش خود به سوییس و اینکه گفته شده بود وی در این سفر حامل پیام اینچه درگاهی به رییس فدراسیون جهانی است خاطرنشان کرد: این شایعات به هیچ عنوان صحت ندارد و تماماً ساختگی است. در حالیکه من با دعوت یکی از باشگاه های ژیمناستیک مطرح کشور سوئیس و با هزینه آنها به این سفر رفتم. با توجه به اینکه بیشترین حرکات جدید را در ژیمناستیک هنری ابداع کرده ام و عناوین مختلفی در مسابقات مهم بین المللی به ویژه رقابت های کسب سهمیه المپیک به دست آورده ام، باعث شد که مسئولین این باشگاه با هدف ایجاد انگیزه برای ورزشکارانشان از بنده دعوت کنند تا طی مدت دو هفته در آنجا اسکان و تمرین نمایم.

در طول زمان حضورم علاوه بر تمرین با ژیمناست های تیم بزرگسالانشان، با درخواست مسئول باشگاه به آموزش ورزشکاران نونهال پرداختم. طی دو هفته ای که آنجا بودم فرصت را غنیمت شمردم تا دیداری با رئیس و مسئولین فدراسیون جهانی ژیمناستیک داشته باشم. این ملاقات با کمک و هماهنگی چند تن از دوستانم در فدراسیون بین المللی ژیمناستیک برنامه ریزی شد. در این دیدار هیچ صحبتی در مورد فدراسیون ژیمناستیک کشورمان و مسائل دیگر مطرح نشد. بنده به صراحت اعلام می کنم نه به نمایندگی از سوی شخص خاصی به لوزان رفتم و نه حامل پیامی بودم.

هدف از تشکیل کارگروه حفاظت از ورزشکاران

وی در ارتباط با عضویت در کارگروه حفاظت از ورزشکاران فدراسیون بین المللی ژیمناستیک و برپایی وبیناری برای آگاهی دادن به ژیمناستهای سراسر دنیا تصریح کرد: سال گذشته فدراسیون بین المللی ژیمناستیک اقدام به تشکیل کار گروهی با نام حفاظت از ورزشکاران نمود. در مدت یک سال گذشته با برگزاری جلسات متعدد بصورت آنلاین، قوانینی با هدف حفاظت و حراست از ورزشکاران سراسر دنیا تدوین گردید. هدف اصلی این کارگروه بیان مطالبی مبنی بر اینکه ورزش تنها در کسب مدال خلاصه نمی شود، بلکه سلامت ورزشکاران بر هر چیزی اولویت دارد و رسیدن به جایگاه قهرمانی به هر قیمتی از جمله قبول آسیب های جسمی و روحی مجاز نیست. ماه گذشته برای اولین بار وبیناری برگزار کردیم که قوانین و اصول حفاظت از ورزشکاران برای ژیمناست های سراسر دنیا تشریح شد.

در زمان حضورم در فدراسیون جهانی ژیمناستیک، نسخه ترجمه شده قوانین حفاظت از ورزشکاران به فارسی را نیز در اختیارشان قرار دادم تا با انتشار آن در کنار سایر ترجمه ها در سایت فدراسیون بین المللی ژیمناستیک، ژیمناست های کشورمان به راحتی بتوانند از این اصول اطلاع یابند.

ژیمناستیک به خاطر چند دستگی آسیب دید

دارنده هفت مدال ارزشمند آسیایی و جام جهانی ژیمناستیک در پایان و با اشاره به انتخابات آینده فدراسیون اظهار امیدواری کرد: جامعه ژیمناستیک سال های گذشته از تشدید اختلافات و چند دستگی ها بسیار آسیب دیده است. تجربه ثابت کرده تفکری که حذف منتقدین را سرلوحه کار خود قرار داده و بر آن پافشاری نماید راه به جایی نخواهد برد. به اعتقاد من جامعه ژیمناستیک به این مقدار بلوغ فکری رسیده که مقدرات خود را در دست بگیرد.

امیدوارم رئیس مدیری توانمند باشد

با این اوصاف امیدوارم انتخابات فدراسیون هرچه سریع تر برگزار و رئیس آینده مدیری توانمند از جامعه ژیمناستیک باشد. فردی که بتواند در بدو ورود با حضور خود اتحاد و همدلی را در خانواده ژیمناستیک ارتقا بخشد و از تمام توان و ظرفیت کسانی که در پی خدمت به این ورزش هستند بهره ببرد. او باید فردی شناخته شده در عرصه ملی و بین المللی باشد تا بتواند با برقرای ارتباط خوب با نهادهای داخلی که در راس آنها کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان است و همچنین سازمان های خارجی از جمله فدراسیون بین المللی ژیمناستیک و کنفدراسیون آسیا، راه را برای توسعه و پیشرفت این رشته پایه و مادر هموار سازد. یقیناً اگر این حواشی و اختلافات نباشد ژیمناستیک ایران با داشتن و بهره بردن از چهره های توانمند و امتحان پس داده می تواند به نحو احسن و مطلوب اداره شود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان