آستانه اشرفیه- آتش سوزی بیش از ۱۱ باب مغازه در بندر کیاشهر نبود امکانات و زیرساخت های مناسب برای مدیریت در چنین بحران هایی را به نمایش گذاشت که مسئولان باید برای رفع آن تلاش کنند.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها، بهرام قربانپور: در طول روز آتش سوزی های زیادی ممکن است در شهر یا منطقه ای رخ دهد و این جمله که «حادثه هیچ وقت خبر نمی کند» مصداق بارز بر تأیید مطلب فوق است.

اما چقدر خودمان را در مواجهه با حریق احتمالی ایمن کرده ایم؟! مسئله ای که همگان باید در آن بیاندیشند و خود را نسبت به هر گونه حادثه و اتفاق آماده کنند. ایمن سازی ساختمان های مسکونی، تجاری، فروشگاه ها و اماکن دیگر یک موضوع بسیار مهم و اصلی پذیرفته است که گاهاً عدم رعایت این اصل و بی توجهی به این مسئله، منجر به خسارات زیانبار و جبران ناپذیری می شود.

گرم شدن زمین، افزایش دمای هوا، نقص فنی در سیم کشی ساختمان، غیراستاندارد بودن شبکه توزیع در اماکن مسکونی و تجاری و بسیاری از مواردی که می تواند جریان برق را به شعله های آتش تبدیل کند و از یک ساختمان شیک و گران قیمت تلی از خاکستر بر جای بگذارد. عصر روز جمعه ای آخرین روز تیر ماه خبری مبنی بر آتش سوزی تعدادی از مغازه های شهری بندری کیاشهر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت.

«مرتضی عاطفی» شهردار بندر کیاشهر در حالی از حریق ۱۱ باب مغازه در آتش سوزی گسترده این شهر خبر داده که شنیده ها و گزارشات میدانی از حریق بیش از ۱۵ مغازه حکایت دارد، نبود آمار دقیق از تعداد مغازه های دچار حریق شده و میزان خسارت احتمالی این آتش سوزی خود نیز جای بحث دارد.

وقتی پای درد و دل متضررین این حادثه نشستیم ابعاد تلخ و تأمل برانگیز این آتش سوزی روشن شد.

انتقاد از عملکرد ضعیف آتش نشانی در اطفا حریق

سحرخیز یکی از شهروندان کیاشهری که مغازه اش طعمه حریق شده به خبرنگار مهر گفت: وقتی خبر آتش سوزی مغازه ها را شنیدم در محل حادثه حضور نداشتم اما با سرعت خودم را رساندم و با چشم دیدم که تمام دار و ندار من در آتش سوخت.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف آتش نشانی در اطفا حریق افزود: در شرایط بحران باید تمامی دستگاه ها پای کار بیایند و در این خصوص احساس مسئولیت کنند.

این شهروند کیاشهری که تمام محصولات تولیدی اش در آتش سوخت گفت: در خانه محصولات غذایی مثل ترشیجات و سبزیجات تولید می کنم و در مغازه اجاره ای ام عرضه می کنم اکنون تمام محصولاتش نابود شد.

وی با تاکید بر تقویت امکانی و تجهیزاتی سیستم آتش نشانی کیاشهر، افزود: کیاشهر به عنوان یک شهر بندری و مهم است و باید ناوگان آتش نشانی آن مجهز و آماده به کار باشد.

تدبیر در مواقع بحرانی ضروری است

اسماعیلی یکی دیگر از شهروندان کیاشهری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تدبیر درست در مواقع بحرانی ضروری است، گفت: کمبود امکانات و تجهیزات از یک سو و نبود تدبیر درست در اطفا حریق از سوی دیگر سبب شد تا تعداد زیادی از مغازه ها طعمه حریق شود.

وی با اشاره به ضعف تجهیزات ناوگان آتش نشانی افزود: برخی آتش نشانان حتی لباس آتش نشانی به تن نداشتن و از امکانات اولیه اطفای حریق بی بهره بودند.

این شهروند کیاشهری با اشاره به بافت فرسوده بسیاری از مغازه ها، این مسئله را عامی بر تشدید و سرعت اشتعال دانست و بیان کرد: یکی از مهم ترین مسائل مدیریت شهری نظارت بر اماکن فرسوده و ترغیب کسبه به تجهیز و نوسازی مغازه ها است که این موضوع در بسیاری از شهرهای گیلان رعایت نمی شود.

اسماعیلی با تاکید بر مهارت اندوزی ناوگان آتش نشانی، مقوله آموزش را در این بخش بسیار مهم برشمرد و اضافه کرد: شاید اگر عوامل آتش نشانی حلقه آتش را تنگ می کردند و جلوی سرایت حریق به سایر مغازه ها می شدند، خسارت کمتری به شهروندان و کسبه ها تحمیل می شد.

وی با بیان اینکه برخی مغازه به دلیل وجود بافت فرسوده، بیمه نبودند، افزود: بر اساس قوانین بافت فرسوده در لیست بیمه قرار نمی گیرد و صاحبان مغازه های فرسوده باید هزینه های هنگفتی را به خاطر آتش سوزی متحمل شوند.

تاکید بر تقویت ناوگان آتش نشانی کیاشهر

رحمانی دیگر شهروندان کیاشهری با تقدیر از حضور ناوگان آتش نشانی از سایر شهرهای گیلان گفت: اگر ناوگان آتش نشانی از سایر شهرها با تأخیر چند ساعته همراه بود اما موجب دلگرمی اهالی و سرعت بخشی در روند اطفا حریق شد.

وی با تاکید بر تقویت ناوگان آتش نشانی کیاشهر، افزود: مدیریت شهری باید نسبت به تجهیز امکانی و نیروی انسانی ناوگان آتش نشانی تدابیر ویژه ای بیاندیشد.

این شهروند کیاشهری با بیان اینکه ممکن است آتش سوزی مجدد در نقطه دیگری از شهر رخ دهد، گفت: آماده باش ناوگان آتش نشانی و مدیریت شهری در اطفای حریق و همچنین ایمن سازی اماکن تجاری و مسکونی توسط شهروندان تاکید می شود.

وی با اشاره به خسارت سنگین به کسبه ها ناشی از حریق گسترده مغازه ها در کیاشهر، افزود: جبران خسارت های ناشی از آتش سوزی و کمک به ترمیم و بازسازی و احیای فضای کسب و کار مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

همیشه خوش اقبال نیستیم

تنها نکته خوش اقبالی حریق گسترده در بندر کیاشهر، عدم خسارت جانی بود که آن هم به تعطیلی مغازه ها در روز جمعه دلالت داشت، اما ضعف و بی نظمی در عملیات اطفای حریق، نبود امکانات و تجهیزات آتش نشانی و عدم حضور به موقع ناوگان آتش نشانی در ذوق می زد و شاید همه این پازل ها را در کنار هم بچینیم نتیجه خواهیم گرفت که زیرساخت های آتش نشانی بندر کیاشهر با مشکل جدی رو برو است و باید نسبت تقویت آن اقدامات جدی صورت گیرد.

البته این موضوع مبتلا به تمامی شهرهای گیلان است که با مشکل تجهیزات و امکانات اطفا حریق مواجه هستند و گویا تا حوادث و اتفاقات مرگبار و ناگواری نیافتد کسی تصمیمی برای تقویت مهم ترین ناوگان امدادی شهری که همان «آتش نشانی» است، ندارد، این را هم بدانید که همیشه خوش اقبال نیستیم و یک بار هم ممکن است به حادثه ای بدتر از «پلاسکو» دچار شویم.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان