رئیس سازمان هواشناسی کشور در رابطه با عملکرد سازمان هواشناسی در روزهای اخیر توضیح داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سحر تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور در برنامه صف اول شبکه خبر در مورد عملکرد این سازمان توضیحاتی ارائه داد.

وی در رابطه با سوال مجری در مورد هشدارهای سازمان هواشناسی گفت: سازمان هواشناسی سه سطح قرمز، نارنجی و زرد دارد. زمانی هشدار قرمز صادر می شود که احتمال بالای رخداد، شدت وقوع و فراگیری بیشتر داشته باشیم. به نسبت هشدارهای نارنجی و زرد به ترتیب دارای شاخص های کمتری هستند.

تاج بخش درباره سیل استهبان گفت: در مورد سیلاب استهبان هشدار زرد ۴۸ ساعت زودتر صادر شد. با توجه به اینکه پیش بینی پذیری پایینی وجود داشت و منطقه کوچکی را دربرمی گرفت هشدار زرد کفایت می کرد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه افزود: طبق تعاریف بین المللی مفهوم سیلاب به آبی که از جریان عادی بیشتر باشد اطلاق می شود. در استهبان بارش باران باعث جاری شدن در بستر رودخانه شده بود. آب جاری شده از لبه رودخانه بیرون نیامد. بنابراین باید بگویم واقعه استهبان سیلاب نبوده است. متأسفانه اسکان در بستر رودخانه باعث بروز خسارت در این اتفاق شد.

تاج بخش در مورد سوال درباره سامانه مانسون توضیح داد و بیان کرد: مانسون جریانی است که از اقیانوس به سمت خشکی می آید. مانسون امسال بسیار قوی تر از سال های گذشته بود به طوری که در کشور تقریباً از مناطق جنوب گرفته تا نواحی شمالی کشور منجر به بارش های شدید شد.

وی با تاکید وظیفه هواشناسی در حفظ مال و جان مردم به وسیله پیش بینی به موقع و صحیح وضعیت آب و هوایی، در مورد میزان دقیق بودن پیش بینی های سازمان هواشناسی گفت: پیش بینی با روش های ریاضی و حل معادلات دیفرانسیل صورت می گیرد. معادلات به خودی خود دارای خطا هستند. داده های ورودی که به مدل داده می شوند نیز مهم هستند پس ذاتاً یک خطا درون مدل وجود دارد. هر چقدر داده دقیق و استاتیک مدل درست باشد پیش بینی دقیق تر می شود. باید افزود هر چقدر زمان پیش بینی به زمان وقوع نزدیک تر یعنی ۲۴ ساعت ۴۸ ساعت یا ۷۲ ساعت قبل از اتفاق باشد، پیش بینی دقیق تر است.

تاج بخش درباره سطح پوشش کشور توسط سازمان هواشناسی اعلام کرد: ما در کشور پوشش سراسری داریم ولی باید به استانداردهای جهانی نزدیک شویم. استاندارد شبکه منظم در جهان بین ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر است در حالی که در کشور ما حدوداً ۱۰۰ کیلومتر است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: استفاده از تجهیزات بومی بخشی از اهداف ما است طی تفاهم نامه با معاونت علمی ریاست جمهوری ۱۰ پروژه در دست اقدام داریم و به محض انطباق با استانداردهای موجود حاضریم بعد از آن خرید، استفاده از تجهیزات بومی را در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به وضعیت منابع انسانی سازمان هواشناسی ادامه داد: در ایستگاه های هواشناسی دچار کمبود نیرو هستیم و در حال رایزنی برای کسب مجوز برای استخدام هستیم.

تاج بخش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حادثه سیل امامزاده داوود چه مقدار می توانستیم پیش بینی دقیقی داشته باشیم، گفت: برای استان تهران ۲ یا ۳ روز زودتر هشدار نارنجی صادر شده بود باید اشاره کنم حدوداً ۸۶ هشدار استانی و ۱۲ هشدار ستادی در سراسر کشور صادر کردیم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا همچنان قانون هوای پاک اجرا نشده است، گفت: برای اجرای این قانون نیاز به ارتقا بخش سخت افزار و نرم افزار داریم، در بخش سخت افزاری تا جایی که اعتبارات اجازه می داد دستگاه ها خریداری شده و در بخش نرم افزاری هم باید سامانه ها توسعه پیدا کند که در این راستا درخواست ها داده شده اما تأیید تأمین اعتبار نشده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان