نثار و مجمع بران یکی از سنت های قدیمی مردم استان گیلان به ویژه در مناطق شرقی این استان است، در این آئین درب های خانه ی در شب های ماه محرم الخصوص در شب های تاسوعا وعاشورا به روی عزاداران حسینی باز ...

خبرگزاری فارس-رشت، سعید شفیعی؛ باور و ارادت مردم گیلان از دیرباز تاکنون با دین مبین اسلامو عشق و ارادت به اهل بیت(ع) گره خورده و هر ساله در مناسبت های مذهبی مراسمات و آداب و رسوم خاصی در تک تک شهرستان های دیار میرزا برگزار می شود.

بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال از قیام سید الشهدا (ع) هنوز داغ شهدای این حماسه بزرگ تازه است و این امر در عزاداری های عاشقانه امام حسین (ع) کاملا مشهود بوده و هر روز این داغ تابنده تر و فروزان تر شده است.

وقتی به روزهای ماه محرم و اتفاقات روز عاشورا می نگری، وقتی به آن جوان ۱۳ ساله امام حسن مجتبی(ع) می نگری که به عموی خود امام حسین (ع) فرمود: شهادت از عسل برای من شیرین تر است، به عظمت این قیام عظیم پی میبری، حماسه عاشورا به اندازه ای بزرگ است که در آن مردان خدا شهادت را بر زندگی ذلت بار ترجیح دادند.

 

در روزهای ماه محرم، بیشتر شهرهای کشور عزادار و سیاه پوش سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است، آداب و رسوم روزهای محرم در هر شهر گیلان حال و هوای خاصی دارد و عزاداری به شیوه های گوناگونی در گیلان صورت می پذیرد.

در روزهای ماه محرم دل مردم هر استانی بی تاب حضور در کربلا و دیدن صحن و سرای آقا اباعبدالله الحسین(ع) است، افرادی که در این ایام نتوانستند خود را به شهر عشق و جنون یعنی کربلا برسانند، در شهر و دیار خود همراه با قافله کربلا به کربلای دل آمده و همراه حسینیان حماسه سازی می کنند.

هزاران شیفته اهل بیت(ع) و امام حسین(ع)  با شروع ماه محرم، کاروان دل را به هوای کربلا آن چنان روان می کنند که  با حضور در امام زاده ها، مساجد و اماکن مقدس نقاط تمرکز عزاداری در گیلان با اجرای مرثیه خوانی و مراسمات مختلف به زبان گیلکی، فارسی و در برخی نقاط تالشی و ترکی به عزاداری می پردازند.

از قدیم مردم گیلان به مهمان نوازی شهره بودند و در ماه محرم این ویژگی و شهرت بیشتر به چشم می خورد، مردمان گیل و دیلم در ماه سوز و اندوه به دلیل مظلومیت امام حسین(ع) و یاران با وفایش در مبارزه با ظلم و ستم یزیدیان و مصیبتی که بر اهل بیتش روا شد با برپایی آداب و رسومی خاص مفاهیم قیام حسینی را زنده نگه می دارند.

 

مجمع بران یکی از سنت های قدیمی مردم استان گیلان به ویژه در مناطق شرقی این استان است، در این آئین درب های هر خانه در شب های ماه محرم الخصوص در شب های تاسوعا وعاشورا به روی عزاداران حسینی باز است و خانواده ها با توزیع غذا پذیرای مهمانان حسینی می شوند و از این طریق عشق و وفای خود را تقدیم سیدالشهدا(ع) و عزاداران این امام راستین می کنند.

زنان و دختران حسینی در این ایام در منازل خود به تعداد عزادارن مسجد، حسینیه و یا هیئتی که در نزدیکی محل زندگی آنان است انواع غذاهای متفاوت محلی را تدارک دیده و گرد هم جمع می شوند و با خواندن دعا و زیارت عاشورا غذای نذری را هر شب به نیت یکی از شهدای کربلا طبخ می کنند.

 

مردم مناطق نقاط شرقی گیلان طبق نذری که دارند غذاهای محلی هم چون فسنجان، شیرین خورشت،کوکو، خورشت آلو قیصی را طبخ کرده و در سینی های بزرگ  مسی که به آن مجمع می گویند، می چینند و جوانان این سینی های غذای نذری را روی سر خود گذاشته و به مسجد روستا روانه و با آن غذاها عزاداران حسینی را اطعام می کنند.

فرقی ندارد گیلک باشی یا دیلم، تالشی زبان باشی یا ترک زبان، وقتی در روزهای ماه محرم به هر نقطه از استان گیلان قدم می گذاری آداب و رسوم خاصی را مشاهده می کنی که به نوعی نشان دهنده اراده خالصانه به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسن(ع) است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان