مشهد ـ رئیس اداره امور مراتع و بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: در سال جاری با توجه به خشکسالی ها و کاهش بارندگی حدود ۴۶ درصد تولید علوفه مراتع کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین پور عباس اظهار کرد: در سال جاری با توجه به خشکسالی های گذشته و کاهش بارندگی حدود ۴۶ درصد تولید علوفه مراتع کاهش یافته و همین امر ظرفیت مراتع استان را کاهش داده است.

رئیس اداره امور مراتع و بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی افزود: در سال ۱۴۰۰ برای ۱۳۸ هزارهکتار از اراضی مرتعی خراسان رضوی طرح های مرتعداری تهیه شد.

وی گفت: از ۱۱.۶ میلیون هکتار مساحت خراسان رضوی که ۸.۲ میلیون هکتار آن عرصه های منابع طبیعی و از این میزان ۶.۶ میلیون هکتار مرتع می باشد که نقش بسیار تعیین کننده ای در تعلیف دام های استان داشته و چنانچه ضوابط و مقررات مربوطه به پروانه های چرا رعایت نگردد خسارت جبران ناپذیری به عرصه های منابع طبیعی وارد شده و تخریب مراتع را به دنبال خواهد داشت

پورعباس بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ عملیات احیاءو توسعه رویشگاه های گیاهان دارویی با مشارکت بهره برداران و مجریان طرح های بهره برداری در سطح بیش از ۸ هزار هکتار با استفاده بذور گونه های اقتصادی و بومی انجام گرفت.

رئیس اداره امور مراتع و بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به خشکسالی های گذشته و کاهش بارندگی در سال جاری حدود ۴۶ درصد تولید علوفه مراتع کاهش یافته و همین امر ظرفیت مراتع استان را کاهش داده است.

وی از بهره برداران مراتع بویژه دامداران، مرتعداران، و بهره برداران ذیحق مراتع درخواست کرد در راستای حفاظت و بهره برداری صحیح از مراتع هرچه سریع تر نسبت به تهیه طرح های تلفیقی مرتعداری با تکیه بر پتانسیل های مرتع بویژه گیاهان دارویی منطبق بر سامانه های عرفی بصورت مشارکتی اقدام نمایند تا طرح ها، اقتصادی گردیده و حفاظت از عرصه های منابع طبیعی که جز الویت های سازمان می باشد با مشارکت مجریان طرح ها در عمل محقق گردد

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان