مشهد ـ رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی گفت: به عنوان یک بسیجی از شخص استاندار تا پایین ترین مدیران در رده های مختلف می خواهم که صدای خبرنگار برای روایت آشکار رویدادها را خفه نکنید.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی شاد ظهر دوشنبه در نشست خبری ششمین جشنواره رسانه ای ابوذر خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشهد و خطه خراسان درگیر چالش های متنوعی است، مطالبه ما و تلاش ما این است که شما را برای روایت صریح و آشکار اتفاقات و رویدادها کمک کنیم، اگر اتفاقی می افتد را روایت آشکار نکنیم، بعدأ باید تبعات و تفسیرها را جمع کنیم، خطاب به مدیران از صدر تا ذیل استان اظهار کرد: به عنوان یک بسیجی از شخص استاندار تا پایین ترین مدیران در رده های مختلف خواستار این هستم که صدای خبرنگار برای روایت آشکار رویدادها را خفه نکنید.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی با بیان اینکه اگر تعلل کنیم و روایت آشکار نکنیم و اجازه دهیم رویدادها را بدون شناسنامه ها روایت کنند، افزود: بعدها باید تفسیرهای غلط و روایت های نامشروع را جمع کنیم.

وی به ماجرای شهادت دو طلبه، حوادث سیل و قطار، حادثه متروپل و ترور اشاره کرد و گفت: اگر روایت آشکار و دست اول را انجام ندهید، در کسری از زمان بی اخلاقی ها و روایت های کذاب را باید در رسانه های بیگانه و دشمن جمع کنیم لذا باید به روایت آشکار سریع و دقیق بپردازیم.

شاد با اشاره به جشنواره ابوذر اظهار کرد: همه تلاشمان را انجام دادیم تا جشنواره ششم درگیر کلیشه ها و تعارف ها نشود.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی با بیان اینکه ابوذر یک جشنواره فرمی و رضایت خاطر خیلی ها نیست، ادامه داد: در جشنواره ابوذر تلاش بر این است که با ایجاد بستری مناسب برای مسائل یک حرکت جبهه ای و همگانی برای دو هدف که ابتدا بیان مسئله و دوم حل مسئله است، این حرکت همگانی صورت گیرد.

وی با اشاره به این نکته که صاحبان اصلی تحلیل نسبت به مسائل اهالی رسانه هستند، گفت: صاحبان قلم و اهالی رسانه فرهیختگن جامعه هستند و نسبت به مسائلی که می بینند کار تحقیقی وکار عمیق فکری می کنند و در این راستا ارتباطات دقیق پیدا می کنند.

شاد در ادامه بیان کرد: مهمترین دغدغه و انگیزه ما در جشنواره ابوذر شناسایی و کشف مسئله، پرداخت و ارائه مدل برای حل مسئله است تا بتوانیم ک حرکت همگانی انجام دهیم.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی گفت: در جشنواره ششم ازنخبگان و صاحبان اندیشه در شهر و استان کمک گرفتیم.

وی در خصوص محورهای جشنواره ششم گفت: جمعی از همکاران در رسانه های مختلف استان، شورای راهبردی سازمان بسیج رسانه را تشکیل دادند که در این شورا سیاست ها، خط مشی و وسایلی که در جشنواره ابوذر می توانیم ابداع کنیم را لیست و خروجی کار شورای راهبردی در شورای سیاستگذاری جشنواره ابوذر که با حضور مدیران رسانه های استان صورت گرفته پس از جمع بندی، بحث و گفت و گو پیرامون آن، محورهای جشنواره ششم را مشخص کرد.

مشهد میزبان جریان زیارت هست

شاد با بیان اینکه مسئله هویت و نام مشهد در جشنواره ابوذر حائر اهمیت است، افزود: جشنواره ششم علی رغم اینکه به برخی مسائل ملی پرداخته، تلاش کرده در حوزه مسائل بومی خراسان رضوی چند شاخص اساسی را به عنوان محورهای خود قرار دهد و ما معتقدیم که مشهد صرفأ یک شهر راهبردی نیست، مشهد میزبان جریان زیارت هست.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی افزود: مشهد میزبان فرهنگ رضوی است و دال مرکزی انقلاب اسلامی زیارت، فرهنگ رضوی و میزبانی از امام رضا (ع) است.

وی افزود: گرانیگاه هر تمدنی، پشتوانه اندیشه ایست که دارد و گرانیگاه انقلاب اسلامی پشتوانه اندیشه ای آن یعنی مکتب اسلام و اهل بیت است.

شاد افزود: مشهد میزبان اصلی هویت دینی، شیعی و گفتمانی ما است پس طبیعی است که مشهد و خطه خراسان به واسطه اینکه میزبان دال مرکزی انقلاب اسلامی است، همواره درگیر چالش ها و تهدیدها باشد.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی گفت: امروز شاهدیم که مشهد به عنوان یکی از کانون های اساسی شکل گیری اصول انقلاب اسلامی معرفی می شود، اگر قرار است مدلی برای جنس نگاه انقلاب اسلامی به زن مخابره شود، آن چیزی مخابره می شود که در مشهد ارائه می شود.

وی افزود: اگر در حوزه هویت اجتماعی انقلاب اسلامی قرار است مدلی ارائه شود، تلاش می شود آن چیزی مخابره شود که در مشهد رخ می دهد، لذا مشهد را به عنوان بسترگاه جدی در حوزه چالش ها و تهدیدها می بینیم.

شاد افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون در حوزه نارضایتی های اجتماعی و اقتصادی، نارضایتی های سیاسی با موجی سینوسی مدام درگیر چالش ها بودیم، شاید اصفهان و تبریز و اهواز با نسبت بسیار پایین تری درگیر این چالش ها هستند پس شهر مشهد و خطه خراسان یک شهر و خطه راهبردی است.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی با بیان اینکه آیا رسانه ها را باید ساکت کرد؟ ادامه داد: ما می گوئیم روایت، می گوئیم جشنواره ابوذر می خواهد بستر روایت جمعی و همگانی ما برای کشف، ارائه و حل مسله باشد، آیا صرفأ روایت اتفاقات تمیز و سالم است؟ نسبت روایت و چالش ها، نسبت روایت و تهدیدها، نسبت روایت و ضعف ها و نسبت روایت و مطالبه گری چیست؟ معتقدیم در جشنواره ابوذر با حضور شما اهالی رسانه آماده هستیم که کار جبهه ای روایتگری کنیم و به روایت فرصت ها، روایت ظرفیت ها، روایت رویش ها، روایت امیدها و روایت چالش ها، روایت ضعف ها و روایت قصورها با هدف حل مسئله بپردازیم.

وی افزود: اینکه رهبری می گویند نسبت مطالبه گری با انقلاب اسلامی نداشتن مخرج مشترک با رسانه ای است که خیر این کشور و مردم را نمی خواهد.

شاد ادامه داد: وقتی می گوئیم به حوزه امیدبخشی، روایت فرصت و ظرفیت می پردازیم به همان نسبت باید روایت ضعف و چالش و تهدید صورت بگیرد اما با چه هدفی؟ این آنجایی است که دیگر مخرج مشترک با ایران اینترنشنال ندارد.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی گفت: فعال رسانه ای و خبرنگار ما برای حرکت یک گام رو به جلو در جشنواره ابوذر تهدیدها را با امید حل آن چالش و تهدید روایت می کند.

وی افزود: معتقدیم شما رسانه ای های شناسنامه دار اصیل، پرچم دار این جنس مطالبه گری هستید.

شاد گفت: همچنین از مجموعه رسانه ای آستان قدس تشکر می کنم که در ماجرای حرم مطهر حرفه ای عمل کردند که به فاصله یک ساعت بعد از رویداد بیانیه اول را دادند که اصل ماجرا چیست، مگر در عصر انسان رسانه می توانید بگویید نگو و حرف نزن، رسانه شماسنامه دار اگر روایت اصلی و دسته اول را نگوید باید تحلیل های انسان رسانه ها و رسانه های بیگانه را جمع کنید.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی اظهار کرد: امروز مشهد به پشتوانه سازی فکری و گفتمانی انقلاب اسلامی نسبت به زن تبدیل شده است.

وی ادامه داد: یکی از مدیران اصلی حوزه زن و خانواده در استان جلسه ای داشتند و جشنواره ای برگزار کردند در حوزه استعدادیابی خانم ها در حوزه های مختلف، با ایشان صحبت می کردم و گفتم شما در اختتامیه تان وقتی به خانم های این شهر تندیس بهترین بازیگر، مجری و نویسنده کتاب را تقدیم می کنید، یک حرف را پشت بلندگو بلند بگویید، در شهری که آنچه از آن مخابره می شود، تیرگی است، در همین شهر جریان انقلاب اسلامی بسترساز کشف و توانمندسازی خانم ها در عرصه های مختلف است، این شهر باید تبدیل شود به مدل، تفسیر و تحلیل انقلاب اسلامی از نگاه مترقی به زن که مقام معظم رهبری با عنوان «الگوی سوم زن» ارائه کردند.

شاد افزود: دقیق ترین و جامع ترین نگاه به زن، جامع ترین شخصیت بخشی به زن آن چیزی است که رهبر انقلاب به عنوان نفر اول فکری انقلاب اسلامی ارائه کردند، الگوی سوم زن، الگویی که نه زن را برده می بیند و نه زن را منهای خانواده تفسیر می کند، برای زن شأن اجتماعی و احترام قائل است.

جشنواره ابوذر نگاه ویژه ای به مسئله زن دارد

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی افزود: جشنواره ابوذر نگاه و تمرکز ویژه ای به حوزه خانواده و مسئله زن دارد.

وی با بیان اینکه سعی ما بر این بود که در این دوره جشنواره در بحث فرم و همچنین در داوری تغییرات جدی داشته ایم، افزود: در فرم اجرا و بخش های ویژه جشنواره تلاش کردیم تغییراتی ایجاد کنیم همچنین انسان رسانه ها و حوزه هنر بخش ویژه ای در جشنواره دارند.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی در پایان اظهار کرد: توجه ویژه به رسانه های بومی و محلی شهرستان ها نیز داریم.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان