رئیس اتاق بازرگانی گیلان بندر سالیانکا را یکی از پایه های سکوی تجارت ایران به روسیه دانست و گفت: امکانات و تجهیزات سخت افزاری بندر سالیانکا به عنوان یک ظرفیت بی نظیر برای صادرات و واردات محصولات ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، رئیس اتاق بازرگانی گیلان در رأس هیئتی تجاری وارد بندر سالیانکا آستراخان روسیه شد و از تأسیسات و امکانات بندر ایرانی سالیانکا بازدید کردند.

هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی گیلان در رأس هیئتی از بازرگانان در بازدید از بندر سالیانکا که با استقبال مدیر بندر سالیانکا روبرو شد به نقش ایجاد همدلی در بین مدیران در دولت جدید اشاره کرد و از وحدت به عنوان عاملی محرک برای پیشبرد اهداف کشور عالی الخصوص تجارت و بازرگانی نام برد و گفت: بندر سالیانکا سکوی یکی از پایه های سکوی تجارت ایران به فدراسیون روسیه است.

مسؤول اتاق مشترک ایران و روسیه با تحلیل از وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور و عبور از موانع با راهکارهای اقتصادی دولت حدید ازجمله سازمان توسعه تجارت و سفارت ایران در روسیه و سرکنسولگری آستراخان اظهار کرد: ازآنجاکه اراده لازم در دولت جدید برای توسعه تجارت در بازارهای هدف و صادرات محصولات غیرنفتی وجود دارد بنابراین ایجاد زیرساخت های تجاری و سرمایه گذاری در داخل و خارج کشور می تواند کشورمان را با شرایط مطلوبی از اقتصاد و بازرگانی روبرو کند.

تیزهوش تابان به از امکانات و تجهیزات سخت افزاری بندر سالیانکا به عنوان یک ظرفیت بی نظیر برای صادرات و واردات محصولات ایرانی از طریق حمل ونقل دریایی یاد کرد و خاطرنشان کرد: بندر سالیانکا بندری فعال و پویا است و یکی از زنجیره های اتصال صادرات محصولات ایرانی به بازارهای هدف، روسیه و اوراسیا است.

وی با تقدیر از تلاش و کوشش مدیران سالیانکا برای فراهم کردن بستر تسهیل تجارت و بازرگانی را برای فعالان اقتصادی و بازرگانان با ایجاد زیرساخت های تجاری در خارج از ایران بیان کرد: تجار ما در ایران هم اکنون در بازارهای همسایه در حوزه کاسپین فعالیت گسترده ای دارند و این سفر موجب آشنایی بیشتر آنان از امکانات و زیرساخت های تجاری در بندر سالیانکا شده است.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی گیلان قطعاً امکانات سالیانکا و آشنایی هر چه بیشتر از پتانسیل های موجود در این بندر می تواند موجب رونق در تجارت جمهوری اسلامی ایران و شناساندن کالاهای ایرانی که به زعم طرف های روسی که در این روزها اذعان می کردند از کیفیت بالایی برخوردار است، شود.

 

آستراخان سمبل تجارت ایران در روسیه

مدیر بندر ایرانی سالیانکا آستراخان روسیه با یبان اینکه بندر سالیانکا آستراخان سمبل تجارت ایران در بازار روسیه است، اظهار کردک وجود چهار هزار متر خط راه آهن، واگن های حمل غلات،  شش خط ریل راه آهن،  انبارها و سیلوها  ازجمله ویژگی ها و مزیت های بندر سالیانکا است.

داریوش جمالی کالاهای صادراتی روسیه از این بندر به ایران را شامل غلات، چوب، روغن گوشت قرمز و تجهیزات و قطعات عنوان کرد و افزود: میوه و خشکبار، سبزیجات، سیمان محصولات غذایی فرآوری شده ' پارچه و سرامیک هم محصولاتی است که از ایران به روسیه وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه امکانات و فعالیت بندر سالیانکا  باعث شده است تا در حوزه اقتصادی روابط اقتصادی کشورمان با روسیه توسعه یابد اظهار کرد: 
بندر سالیانکا به خاطر امکانات و ویژگی هایی که دارد در توسعه و تقویت کریدور شمال- جنوب می تواند نقش مهمی داشته باشد.

مدیر بندر ایرانی سالیانکا آستراخان روسیه با اشاره به سهم ۵۳ درصدی بندر سالیانکا که در اختیار یکی از شرکت های زیرمجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است گفت: ظرفیت ۶۷۰ هزار تنی تخلیه و بارگیری این بندر در بین ۱۵ بندر آستراخان که در اغلب کالاها دارای رتبه یک و دو تجارت را دارد.

وی با بیان اینکه بندر سالینکا با داشتن ۷۵۰ متر اسکله و به طور هم زمان با پهلوگیری پنج فروند کشتی می تواند کار بارگیری و تخلیه نقش مهمی در تخلیه و بارگیری کالا و محصولات صادراتی و وارداتی ایران داشته باشد، افزود: این بندر ظرفیت بیش از ۵۰ هزار تن بارگیری و تخلیه را در طول یک ماه دارد و بر اساس سرمایه گذاری در حال انجام، قصد داریم این میزان را به ۶۰ هزار تن در ماه برسانیم و در شش ماه اخیر با رسد قابل توجهی روبرو بوده است و تحرک در این بندر افزایش یافته است.

به گفته مدیر بندر ایرانی سالیانکا آستراخان مساحت فعلی بندر سالیانکا ۱۵ هکتار است که در چشم انداز آینده به ۲۱ هکتار افزایش می یابد و هم اکنون در تأمین کالاهای اساسی کشور ازجمله روغن و غلات نقش استراتژیک دارد.

وی به نقش استراتژیک و اهمیت ابن بندر برای جمهوری اسلامی ایران پرداخت و تصریح کرد: زمانی هیچ کشتی ایرانی اجازه ورود به ولگا را نداشت، اکنون شرایط کاملاً متفاوت است، یعنی هیچ کشتی ایرانی در پشت لنگرگاه متوقف نمی شود، این بندر تضمینی برای پیوستگی ما حتی با بنادر دیگر هم از همسایگان است، بندر سالیانکا یک سرمایه بزرگ تجاری برای کشور است

جمالی به ظرفیت ۳۳ هزار تن غلات که در آینده ۱۵ هزار تن دیگر به ظرفیت فعلی آن افزوده می شود اشاره کرد و افزود: بندر سالیانکا رتبه اول غلات و رتبه دوم حمل و جابجایی چوب را در بین بنادر آستراخان دارد و همواره در رده بندی بنادر این استان رده نخست یا دوم را دارد. 


وی از بندر سالیانکا را نماد اصلی و سمبل ایرانی ها و تجار در این استان دانست و گفت: آستراخان با داشتن میر بیزنس بانک، سرای تجاری، کنسولگری، چهار ضلع نماد ایران در این استان جنوبی روسیه است.

 به گزارش فارس، رودخانه ولگا با ۸۰ درصد حجم آب های ورودی به دریای خزر تنها آبراه قابل کشتیرانی در روسیه است که با استفاده از کانال «ولگا - دن»  ارتباط مستقیم با آب های آزاد را میسر می سازد.

قدمت بندر سالیانکا ۳۰۰ ساله و از سال ۱۷۲۲ ایجاد و در سال ۱۹۱۲ ثبت ملی شد و در سال ۲۰۱۴ به صورت سهامی عام شد توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ای آن با ۵۳ درصد سهم بیشتر مدیریت می شود.

انتهای پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان