رودبار- «زیبا یحیوی» بانوی رودباری با تلاش و کوشش از محروم ترین روستای این شهرستان موفق شده عضو تیم ملی هاکی بانوان جمهوری اسلامی ایران شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها، بهرام قربانپور: هم صحبت شدن با برخی افراد و مرور موفقیت های آنها مرزبندی «جنسیت» را از بین می برد. وقتی برای زندگیت هدف و برنامه داشته باشی و برای رسیدن به آن هدف تلاش کنی و بجنگی، حتی در محروم ترین نقطه دنیا هم که باشی قطعاً آینده و موفقیت از آن تو خواهد بود.

شخصیت اصلی این گفتگو دختری اهل «چله بر» یکی از محروم ترین روستاهای شهرستان رودبار است که با تلاش و پشتکار فراوان اجازه نداد تا توانمندی و استعدادش در پستوی تاریک خانه های چله بر نهان بماند. این دختر پرتلاش رودباری با کنار زدن غبار محرومیت ها و کمبود امکانات، برای خود فرصتی ساخت تا با تلاش و پشتکار و تکیه بر برنامه محوری و هدف گذاری، آینده روشنی برای خود ترسیم کند.

خانم «زیبا یحیوی» که بزرگ شده شهر رستم آباد است فعالیت ورزشی خود را با فوتبال و فوتسال آغاز کرد و در این مسیر به رسته مربی گری هم رسید اما موفقیت در فوتبال و فوتسال او را اقناع نکرد و چشم انداز توفیقاتش را در ورزش «هاکی» دید و در این مسیر ادامه فعالیت داد. این بانوی خوش آتیه شهرستان رودبار از سال ۹۱ وارد رشته هاکی شد و چندی نگذشت به عضویت تیم ملی هاکی بانوان درآمد و در کوتاه ترین زمان نبوغ و توانمندی هایش به عنوان فنی ترین بازیکن لیگ برتر کشور نمود عینی پیدا کرد.

کسب مقام ششم در مسابقات آسیایی به همراه تیم ملی، کسب عنوان بهترین بازیکن تیم ملی و چندین مقام اول و دومی در لیگ کشوری در کارنامه درخشان ورزشی اش دیده می شود و حالا هم به اتفاق دیگر بازیکنان تیم ملی عازم تایلند شده تا شانسش را در آوردگاه آسیایی محک بزند.

*در ابتدای گفتگو، از دعوت شما در اردوی تیم ملی هاکی بگویید؟

از سال ۹۱ وارد رشته هاکی شدم و از ۹۴ تاکنون عضو تیم ملی هاکی بانوان ایران هستم و از تیر ماه ۱۴۰۰ به صورت مستمر در اردوهای تیم ملی هاکی در استان های مختلف شرکت کردم از ۱۱ مرداد الی ۲۸ مرداد در جام ملت های آسیا که در بانکوک تایلند برگزار می شود حضور خواهم یافت.

*وضعیت ملی پوشان هاکی را چگونه ارزیابی می کنید؟

ظرفیت های ارزشمندی در بخش هاکی بویژه بانوان داریم، ورزشکارانی که می توانند حرف های زیادی در آوردگاه های مختلف بزنند. از آغاز به کار مجدد تیم ملی هاکی سالنی ۳۰ نفر در ابتدا دعوت شدند که هر اردو با سنجش و ارزیابی توانایی و عملکرد بازیکنان، افراد مستعد شناسایی می شد و قطعاً افرادی که نمره مطلوب را کسب نمی کردند، حذف می شدند و معیار و سنجش در هاکی توانایی و استعداد افراد وابسته است. جوان گرایی و پرورش استعدادهای مستعد و توانمند در دستور کار فدراسیون هاکی قرار دارد و در این راستا اقدامات خوبی هم صورت گرفته که در کنار جوانگرایی، تجربه در رشته هاکی حرف اول را می زند.

وضعیت تیم ملی با عملکرد خوب آقای قدیمی رئیس فدراسیون هاکی و داشتن کادر فنی قوی و مربیان با دانش و کار بلد روز به روز پیشرفت داشته و در حال حاضر به آمادگی بالای ۹۰ درصد تیمی رسیده ایم و استمرار این روند آینده روشن و درخشان برای هاکی دور از انتظار نیست.

برپایی اردوهای منسجم، مستمر و هدف مند بویژه در بخش هاکی بانوان سبب شده تا روز به روز آمادگی بازیکنان و ملی پوشان سنجیده شده و نقاط ضعف برطرف و نقاط قوت تقویت شود.

*مشکلات ورزشکاران گیلان بویژه شهرستان رودبار در چه مقوله هایی خلاصه می شود؟

چالش های زیرساختی همیشه دامن گیر ورزش بوده است و مختص به این استان و یا شهرستان نیست بلکه در کشور اساسی ترین مسئله در نبود زیرساخت های ورزشی گره خورده است.

اما اگر به مشکلات تخصصی حوزه هاکی اشاره کنیم اصلی ترین دغدغه ورزشکاران این رشته امکانات و تجهیزات مخصوص این رشته است، قیمت میلیونی تجهیزات از قبیل؛ چوب و توپ و دستکش و کفش مخصوص رشته هاکی که عمدتاً وارداتی هستند، سبب شده تا هاکی به یک ورزش پرهزینه تبدیل شود.

*از اردوی آسیایی تایلند برای ما بگویید؟

از تیر ماه پارسال به مدت بیش از یکسال تمام بازیکنان تمرکز خود برای مسابقات آسیایی تایلند گذاشته ایم و قهرمانی دور از دسترس نیست.

بازیکنان تیم ملی در آمادگی کامل به سر می برند تلاش تیم بر این است که با ارائه عملکرد خوب و قدرتمند، نتیجه خوبی از این مسابقات بگیریم تا مردم شاد شوند. تجربه بالا، تمرین و ممارست و همچنین انجام اردوهای مؤثر تدارکاتی حلقه های به هم پیوسته ای است که نشان می دهد می توانیم بهترین عملکرد را در این مسابقات داشته باشیم.

*وضعیت گروه تیم ملی در مسابقات آسیایی تایلند چگونه است؟

در این مسابقات با تیم های چین تایپه، اندونزی، قزاقستان، کامبوج همگروه هستیم که سخت ترین بازی را در مقابل تیم قزاقستان مدافع چندین دوره عنوان قهرمانی داریم.

*چه آینده ای برای ورزش حرفه ای خودتان متصور هستید؟

در حال حاضر تمام هدف و تلاشم موفقیت در تیم ملی به عنوان «بازیکن» است و افتخار می کنم که با پیراهن تیم ملی در آوردگاه های مختلف به کشور عزیزم ایران خدمت می کنم.

ولی در کنار بازیکن بودن آن هم در سطح حرفه ای دوست دارم برای نسل آینده بازیکن ساز شوم و تمام تجربیاتم را در اختیار دختران شهرم بگذارم و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نمی کنم.

آموزش و تربیت نسل های آینده و نخبه پروری در ورزش به وسیله انتقال داده ها و تجربیات صورت می گیرد و این مسئله تنها چیزی است که برایم بسیار لذت بخش است و بعد از بازی های آسیایی این موضوع دنبال می کنم.

*نگاه متولیان ورزشی گیلان در بخش قهرمان پروری و استعدادیابی چگونه است؟

استعدادیابی و قهرمان پروری یک مقوله پیچیده و چند بُعدی است و فقط نمی توان از مسئولان انتظار یا گلایه داشت، بلکه نقش خانواده هم در این راستا مهم و اثرگذار است.

خانواده و جامعه به همراه فراهم بودن زیرساخت ها منتج به بروز استعدادها در بخش های مختلف می شود، اگرچه نمی توان نقش مسئولان و متولیان امر در راستای بسترسازی امکانات و زیرساخت های ورزشی برای شناسایی استعدادها و نخبه پروری را نادیده گرفت اما پذیرش فرد، خانواده و جامعه شرط اصلی در این بخش است.

*حضور یک مربی گیلانی در اردوی تیم ملی چقدر می تواند در استعدادیابی این استان کمک کند؟

بودن مربی یا بازیکن در اردوهای ملی می تواند نقش فزاینده ای در انتقال تجربه ها و اندوخته ها و تقویت تیم استان باشد و در تبلور استعدادهای ورزشی استان کمک شایان می کند.

وقتی یک مربی یا بازیکن در اردوهای ملی حضور داشته باشد با تجربه و شناختی که از این ورزش پیدا می کند می تواند در بازیکن سازی استان مثمرثمر واقع شود. حضور بازیکن و مربی گیلانی در تیم ملی بازوان محکم و قوی برای ورزش استان خواهد بود و باید از آن حمایت کرد و در تقویت و ارتقای این افراد کوشید.

*انتظار شما از مسئولان ورزشی و اجرایی گیلان چه می باشد؟

انتظار من از مسئولین این است که به بازیکنان در سطح حرفه ای بیشتر توجه شود تا ایجاد انگیزه بیشتری برایشان صورت گیرد. یک بازیکن در سطح ملی با توجه به تمریناتی که کادر فنی برایش پیش بینی می کند باید صبح و عصر هر روز در هر شرایط آب و هوایی در تمرینات پرفشار قرار بگیرد.

حمایت مالی و اقتصادی از بازیکنان ملی پوش از سوی مسئولان انتظار زیادی نیست که نتوان از عهده آن برآمد، با توجه به شرایط اقتصادی نابسامان جامعه اگر از این افراد حمایت مالی صورت گیرد موجب ایجاد انگیزه و روحیه در این افراد شده و درصد حصول موفقیت دو چندان می شود.

*اگر ناگفته ای مانده، بفرمائید؟

با تقدیر از تلاش ها و حمایت های فدراسیون هاکی، هیئت هاکی استان گیلان و شهرستان رودبار که در حد توان شرایط را برای بازیکنان هاکی فراهم کردند، از تلاش ها و حمایت های همه جانبه همسرم که تمام شرایط سخت کاری ام را تحمل می کند و همواره یار و یاورم در این راه است تشکر می کنم. در پایان عرض کنم که به عنوان یک بازیکن رودباری تمام تلاشم را برای خوشحالی مردم ایران بویژه شهرستانم انجام می دهم و امیدوارم الگویی باشم برای دختران سرزمینم و توصیه ای هم به دختران سرزمین صلح و دوستی شهرستان رودبار دارم که برای آرزوهایتان بجنگید که قطعاً موفق می شود، و از مسئولان خواستارم هیچ وقت توانایی یک دختر ایرانی را نادیده نگیرند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان