شانزدهم مردادماه، سالروز شهادت فرمانده جوان و نابغه جبهه مقاومت است، فرمانده‌ای که سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی درباره او گفته بود که حسین سرمایه سپاه بود و ای کاش من به جای او شهید شده بودم.

شهید «مرتضی حسین‌پور» از فرماندهان جوان و نخبه جبهه مقاومت بود که در دوران جنگ و رویارویی مردم سوریه و عراق با گروه‌های تکفیری و داعش به همراه سایر هم‌رزمانش با فرماندهی شهید حاج‌قاسم سلیمانی در بیش از ۱۰۰ عملیات با عناوین مسئول محور، مسئول اطلاعات، فرمانده اطلاعات و فرمانده عملیات قرارگاه حیدریون حضور موفق داشت و عموم فرماندهان ارشد جبهه مقاومت اسلامی اعم از ایرانی، سوری، لبنانی، عراقی و روس از نبوغ نظامی و مدیریت چشم‌گیر نیروهایش در زمان بحران سخن گفتند.

شهید حسین‌پور در شانزدهم مردادماه سال ۱۳۹۶ در منطقه عملیاتی تنف در مرز مشترک سوریه و عراق در کسوت فرماندهی عمیات قرارگاه حیدریون حین پاسخ به حمله سنگین داعش به مقرهای تحت فرماندهی‌اش پس از ساعت‌ها مقاومت ضمن پس زدن دشمن، حفظ موقعیت مقر و نجات بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای تحت امرش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

دو کتاب «ساقیان حرم» و «ماه کامل» به زندگی این شهید بزرگوار پرداخته‌اند. در بخشی از کتاب «ساقیان حرم» می‌خوانیم: «شخصیت و اقدامات شهید حسین‌پور در جبهه مقاومت آن‌قدر بزرگ بود که وقتی پدر مرتضی از سردار حاج‌قاسم سلیمانی خواست که سخنرانی مراسم مرتضی را بر عهده گیرد، حاج‌قاسم ضمن پذیرفتن این کار جواب داد: می‌آیم و مرتضی را از گمنامی در می‌آورم.»

حاج‌قاسم سلیمانی در مراسمی که در شلمان لنگرود برگزار شد، این شهید بزرگوار را این‌گونه معرفی کردند:

«امروز این مجاهدینی که از کشورهای عراق، سوریه و لبنان در مراسم چهلم شهید حضور یافتند، نشان از ریشه دواندن محبت این شهید در قلب‌های مجاهدین منطقه و عالم است. همین جوانی که سن زیادی نداشت، اما تأثیر بزرگی داشت.

یکی از ویژگی‌های بزرگ شهید حسین‌پور که به حرمت حضرت معصومه (س) اسم جهادی‌اش را «حسین قمی» انتخاب کرد، این بود که در بحران و سختی که عموماً در آن شخصیت افراد بیشتر نمایان می‌شود، او هر چه بحران سخت‌تر می‌شد، شجاعت و قدرت احاطه‌اش بر بحران و اداره بحران بیشتر می‌شد. هجمه و فشار دشمن هیچ اثری بر او نداشت. شهادتش نمونه بارز ویژگی مدیریتی این جوان شهید است. در آن شب مدیریت و اداره او سبب شد بیش از ۱۰۰ نفر نجات پیدا کنند و دشمن را به تنهایی همراه با چند شهید دیگر از جمله شهید حججی، شکست دادند.»

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان