آئین ملی صبح عزای حسینی شفتی ها با حضور مشتاقان و شیفتگان حضرت امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش با حفظ و ترویج مرسومات آن برپاشد.

خبرگزاری فارس-شفت، حمیدرضا دنیادیده، حسین(ع) دریای معرفت بود و عاشقان در رکابش، غرق مرام و معرفتش بودند و این قصه دلدادگی و سرسپردگی آغازی برای جاودانه ماندن مودت و محبت دوستدارانش به خاندان آل الله شد.

شیفتگان نبوت و امامت در غرب گیلان به ویژه شفت در سالروز شهادت امام عاشقان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش با اقامه «مراسم آیینی صبح عزا» (صبح اذان)، ضمن هم نوا شدن با شاهدان و همراهان و اسرای کربلا، روح و وجه اجتماعی قیام عاشورا و تعزیت و تسلیت آن را به جای می آورند.

آئین صبح عزا در شهرستان های غربی استان گیلان اقامه می شود و نوع خاص اقامه این رسم دیرینه و کهن شفتی ها در میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

 

شفتی ها به ویژه اهالی پیرامونی سه مسجد مستقر در شهر (مسجد پیرسرا، مسجد جامع ولی عصر (عج) و مسجد اباصالح المهدی(عج) شفت) در آئین صبح عزا از شب عاشورا تا اذان صبح به نیت برگزاری آیین صبح عزا در مساجد می مانند.

 

عزاداران حسینی پس از شب زنده داری و قرائت دعا و زیارت در مساجد و حتی در منازل حاشیه ای مساجد پس از اقامه نماز صبح به صورت دسته عزاداری پیاده و ذکرهای مصیبت وارده بر امام حسین و یارانش در خیابان ها و کوچه های شهر تا پیش از سپیده دم در رثای سرور سالار شهیدان و شهدای کربلا بر سر و سینه می کوبند و به مسجد برمی گردند .

 

«این صبح عزا است یا محمد، صبح شهداست یا محمد»، «امشبی را شه دین در حرمش مهمان است، مکن ای صبح طلوع» و یا ذکر دودمه «ای صبح صادق ز افق سر مزن سر مزن، آتش کین بر دل زینب مزن سر مزن» ازجمله قطعات پرتکرار در مراسم آئینی صبح عزا شفت است.

 

ازجمله برنامه های خاص برگزارشده در آئین صبح عزا شفتی ها، حضور دسته عزاداری پیاده در بیت معظم شهدا، هیئت امنای مساجد، خادمان مساجد و خانواده و موالیانی است که طی یک سال اخیر عزیزی را ازدست داده اند؛ در این اثنی هیئت های عزاداری مشتمل از زن و مرد، پیر و جوان و کودک و بزرگ سال ضمن ذکر مصیبت اباعبدالله الحسین علیه السلام و اسرای کربلا و هدیه ثواب آن به مرحومان با پذیرایی از طرف صاحب بیت از خانه خارج می شوند.

 

از وجه تمایز مراسم آیینی صبح عزا شفت می توان به فریضه صله رحم، تکریم پیر غلامان امام حسین و شیفتگان حضرتش، نوع دوستی و مودت بین عزاداران و همچنین احسان و ازخودگذشتگی اهالی معرفت حسینی نام برد.

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان