رشت- شهرها و روستاهای گیلان از ساعات ابتدایی امروز شاهد راه اندازی دسته جات عزاداری در سوگ سرور و سالار شهیدان و یارانش است.

به گزارش خبرنگار مهر، از ساعات ابتدایی صبح روز عاشورا کوچه ها و خیابان ها، مساجد، حسینیه ها و تکایا در شهرها و روستاهای استان گیلان شاهد حضور گسترده عزاداران حسینی است.

مردم با حضور در تجمع ها و دسته جات عزاداری هم نوا با نوحه خوان و مرثیه خوان در عزای سرور و سالار شهیدان بر سر و سینه زدند.

در شهر رشت مرکز استان گیلان نیز مردم در شب عاشورا با به راه انداختن دسته جات عزاداری خود را به مساجد و تکایا و حسینیه ها و میدان شهدای ذهاب رسانده و جلوه هایی از عشق و ارادت خود به خاندان پیامبر گرامی اسلامی و اهل بیت (ع) را به نمایش گذاشتند.

از ساعت های ابتدایی صبح امروز نیز با وجود بارش پراکنده باران در شهرها و روستاهای مختلف استان گیلان عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) با پوشیدن رخت عزا و با حضور در دسته جات و هیئت های عزاداری در رثای سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و ۷۲ یار باوفای ایشان بر سر و سینه زده و اشک ماتم ریختند.

اجتماع بزرگ مردم شهر رشت نیز در هوای ابری در میدان شهدای ذهاب این شهر آغاز شده و مردم با نوحه خوانی و مریثه خوانی و سینه زنی عشق و ارادت خود به سرور و سالار شهیدان به عزاداری پرداختند.

برپایی ایستگاه های صلواتی در طول مسیر حرکت دسته جات و هیئت های عزاداری و توزیع غذای نذری در میان عزاداران حسینی از سنت های مردم شهرهای مختلف استان گیلان در شب و روز تاسوعا و عاشورا است.

اجرای تعزیه و مقتل خوانی از دیگر برنامه هایی است که هر ساله برای انتقال فرهنگ و فلسفه عاشورا از سوی متولیان امر برنامه ریزی شده و در خیابان ها، تکایا و سایر امکان اجرا می شود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان