گمرک آستارا یکی از گمرک های بین المللی در استان گیلان است که عدم حضور یک نماینده از سازمان سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی مشکلاتی را برای مسؤولان گمرک ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، بر اساس قانون و ماده ۲۴ قانون امور گمرکی، مدت مجاز نگهداری کالا در انبارهای گمرکی از تاریخ تحویل کالا به این اماکن سه ماه است.

در صورت تقاضای کتبی صاحبان کالا یا شرکت های حمل ونقل در مورد کالای عبوری و وجود علل موجه به تشخیص گمرک و با پرداخت هزینه انبارداری تا تاریخ موافقت گمرک این مدت حداکثر تا ۲ ماه دیگر قابل تمدید است و در صورتی که در مهلت مقرر صاحب کالا برای انجام تشریفات گمرکی و پرداخت وجوه متعلقه اقدام نکند کالا مشمول مقررات متروکه می شود

همچنین طبق ماده ۵۳ قانون مبارزه با قاچاق کشفیات قاچاق که توسط دستگاه کاشف انجام می شود، باید در کوتاه ترین زمان ممکن پس از کشف با قید مشخصات، تحویل سازمان اموال تملیکی شوند.

 بعضی از کالاهای مصرفی و بهداشتی به خاطر طولانی شدن رسیدگی پرونده ها پیش از رسیدن به انبارهای اموال تملیکی فاسد می شود و سازمان  جمع آوری و فروش اموال تملیکی طبق  قانون، موظف به تحویل کالاهاست. از سوی دیگر کالاهای غیر مصرفی و لوازم خانگی نیز در انبارهای این سازمان بر روی یکدیگر انباشته می شوند.

سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی یکی از شرکت های دولتی تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی است که مسؤولیت جمع آوری، نگهداری، اداره و فروش اموالی که به موجب قانون به تملک، تصرف، تحت توقیف و یا مدیریت دولت را برعهده دارد و فقط با دریافت مجوزهای لازم از دستگاه قضا اقدام به تعیین تکلیف کالاها می کند.

گمرک آستارا یکی از گمرک های بین المللی در استان گیلان است که روزانه محوطه آن با رفت و آمد و کمبود مکان برای کامیون های ترانزیتی مواجه بوده و تعداد کالاهای بسیاری زیادی در انبارهای این گمرک ذخیره سازی و دپو می شود.

در چند وقت اخیر نبود یک نماینده از سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در گمرک آستارا به یک معضل برای مسؤولان مربوطه تبدیل شده است، زیرا وجود برخی از کالاهای اشتعال زا و  آتش زا در انبارهای غیر اختصاصی می تواند منجر به  بروز خطراتی شود.

به گفته مدیرکل گمرک آستارا در چند وقت اخیر اقدامات خوبی در حوزه  مبارزه با کالای قاچاق در شهرستان آستارا انجام و در این خصوص حجم قابل توجه ای از کالا قاچاق کشف و ضبط شده است.

علی حسین ذوالقدری با انتقاد از نبود یک نماینده از سازمان سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در گمرک آستارا می گوید در چندین مرحله پیگیری های لازم در جهت حضورنماینده سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در شهرستان آستارا به منظور شناسایی، طبقه بندی و تعیین تکلیف و انتقال کالاهای متروکه درخواست شده است ولی تاکنون اقدام خاصی در این راستا صورت نگرفته است.

طبق گفته های مسؤولان گمرک آستارا برخی از کالاهای قابل اشتعال و انفجار در گمرک آستارا از سال  ۱۳۹۵ دپو شده است، لذا حضور و استقرار یک نماینده از سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و اختصاص یک انبار اختصاصی، منجر به ایجاد تعادل دو جانبه در راستای تعیین تکلیف کالاهای متروکه و رسوبی در گمرک آستارا  می شود.

گمرک مرزی آستارا بین المللی بوده و محوطه آن با رفت و آمد و کمبود مکان برای کامیون های ترانزیتی مواجه است و وجود برخی کالاهای متروکه خطرناک مربوط به اموال تملیکی که خطر آتش سوزی دارند برای ما متولیان گمرک آستارا به یک دغدغه مبدل شده است.

به گفته مدیرکل گمرک آستارا تن ماهی، جوی دامی، پشم گوسفند، نخود، رب گوجه فرنگی، کیسه، کارتن، یونجه، کنجاله ، خرما، چای، پنیر، سویا، حبوبات و قیر از جمله جمله کالاهای متروکه مربوط به سازمان اموال تملیکی هستند که در انبارهای گمرک آستارا دپو شده و تاکنون توسط این سازمان اقدامی در رابطه با تعیین تکلیف و خروج آنها از محوطه گمرک آستارا نشده است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان