گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم سبب شد تا در مسیر مطالبه گری و پیگیری مسائل مردم پانزدهمین سفر دولت به استان گیلان بازخوانی شده و آخرین وضعیت مصوبات آن پیگیری شود.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان ها- رضا اکبری: هشتم بهمن ماه سال گذشته بود که پانزدهمین سفر استانی هیئت دولت به گیلان اختصاص یافت و حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» در حالی برای بررسی و رفع مشکلات مردم گیلان وارد این استان سرسبز شد که در این سفر وزرای جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان، صنعت، معدن و تجارت، کشور، راه، محیط زیست، بهداشت و درمان و معاونین رئیس جمهور، حجت الاسلام رئیسی را همراهی می کردند.

گیلان استانی سرسبز و با تراکم جمعیتی بالا که به دلیل برخورداری از آب و هوای بکر و جغرافیای بی نظیر خود، علاوه بر داشتن مزیت های گوناگون نسبت به سایر استان های کشور، مشکلات خاص خود را نیز دارد و سوءمدیریت ها در این سال ها باعث شده که سرسبزی و مواهب طبیعی این منطقه خوش آب و هوا که شامل کوه، دریا، جنگل و معادن گوناگون است به نقطه ضعف و سوءاستفاده غیربومیان مهاجر و البته برخی مسئولان تبدیل شود.

مطالبات مردم گیلان از دولت سیزدهم

خبرگزاری مهر با توجه به نظام مسائل تعریف شده در پی انعکاس مطالبات مردم در استان های میزبان هیئت دولت برآمد و پیش از سفر هیئت دولت تلاش کرد تا با تولید محتوای متفاوت در گونه های مختلف اعم از گزارش های تحلیلی، خبر، گفتگو، فیلم و گزارش تصویری مشکلات، چالش ها و مطالبات مردمی را منعکس کرده تا شاید در پایان این سفر بخشی از مطالبات دیده و در قالب مصوبات هیئت دولت برای رفع آن اعتباری اختصاص یابد.

در استان گیلان نیز دفتر خبرگزاری مهر با تولید ۲۱ گزارش مکتوب تحلیلی و فیلم در حوزه های صنعتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری و ورزشی تلاش کرد تا با بررسی های دقیق و کارشناسی شده نقاط قوت و ضعف، ظرفیت ها و پتانسیل ها، چالش ها و موانع در مسیر توسعه این استان سرسبز اما فقیر را منعکس کند.

شروع انتشار گزارش مطالبات مردم گیلان از دولت با بازخوانی وعده های رئیس جمهور در برنامه تبلیغاتی انتخابات به مردم این استان با عنوان «محرومیت در گیلان موج می زند / ابرچالش پسماندها حل شود» آغاز شد که علاوه بر وعده های انتخاباتی به برخی چالش ها و مشکلات استان گیلان به صورت کلی نیز اشاره شد.

در ادامه با توجه به اینکه استان گیلان با وجود همه ظرفیت ها با معضل بیکاری جوانان تحصیلکرده مواجه است تلاش شد در گزارش «گیلان سبز اسیر تندباد بیکاری / بسترهای اشتغالزایی فراهم شود» به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته شود.

محیط زیست همیشه یکی از مسائل و چالش های استان سرسبز گیلان بوده در همین راستا تلاش شد تا در چند گزارش به ابعاد مختلف این معضل پرداخته و نگاه ویژه هیئت دولت به سمت این چالش معطوف شود که این گزارش ها با عناوین «مرگ تالاب انزلی نزدیک است / دولت مانع ترک فعل ها شود» ‬ / ‏ ظرفیت های مغفول مانده گردشگری در گیلان / قانون نظام گردشگری تصویب شود / ‏صنعت گیلان چشم انتظار معجزه در سفر دولت / ۶۰ درصد واحدها نیمه فعال است»، «‏زباله سراوان مهم ترین دغدغه مردم رشت / احداث زباله سوز نیازمند توجه ویژه دولت است» و «‏رئیس جمهور از رودخانه های گوهررود و زرجوب و سراوان رشت بازدید کند» و «معضل همیشه بهاری پسماند در گیلان / وعده های عملی نشده دولت های گذشته» منتشر شد.

در گام بعدی بررسی و بازخوانی پروژه های نیمه تمام با پروسه حدود ۳۰ سال ساخت در دستور کار خبرگزاری مهر در استان گیلان قرار گرفت که ماحصل آن در گزارش های ‏بلاتکلیفی ۳۰ ساله یک پروژه در انزلی / اعتمادهایی که شکسته می شود»، «‏پروژه فرهنگی هنری لاهیجان ۲۰ ساله شد / ضرورت ورود به لیست طرح های نیمه تمام»، «‏عقب ماندگی شفت از قطار توسعه / جاده ملاسرا-زنجان چشم انتظار تصمیم دولت»، «توقف کریدور شمال به جنوب در ایستگاه گیلان / تحول اقتصادی منطقه در گرو تصمیم دولت است»، « زیرساخت های فرسوده شبکه آبرسانی / چشم امید مردم به بهره برداری از سد دیورش» و «نیازهای زیرساخت های توسعه در گیلان؛ از راه آهن تا فاجعه پسماند» منکعس شد.

گیلان از جمله استان هایی است که با توجه به اقلیم و جغرافیای منحصر به فرد و بهره مندی از ظرفیت های طبیعی همانند کوه، جنگل، دریا و میراث تاریخی و فرهنگی، صنعتی و کشاورزی همیشه مورد طمع سودجویان بوده است در همین راستا در گام بعدی تهیه گزارش مطالبات مردمی از هیئت دولت به موضوعاتی همانند زمین خواری، کوه خواری، بی توجهی به صنعت، حوزه های درمانی و گردشگری و اقتصاد دریایی پرداخت شده و گزارش هایی با عناوین «‏آتش طمع زمین خواران در تغییر اقلیم گیلان / دولت دست متجاوزان را کوتاه کند»، «‏ضرورت توجه دولت به ظرفیت های گردشگری فومن‬»، «‏ صمت رودبار به سمت سو مدیریت / توجه دولت به احیای واحدهای تعطیل»، «زیتون گیلان چشم انتظار برندسازی / گذر از تولید محوری الزامی است»، «‏گرد فراموشی بر تن میراث گیلان / حفظ آثار نیازمند توجه ویژه دولت است»، ‏ «داشته های بهداشت و درمان گیلان کمتر از نیازها / نگاه ویژه دولت ضروری است‬» تولید و منتشر شد که عمده موضوعات این گزارش ها به عنوان برنامه های سفر رئیس جمهور در دستور کار هیئت دولت قرار گرفت.

ظرفیت های گیلان مشکلات بسیاری را حل می کند

رئیس جمهور در بدو ورود به گیلان در فرودگاه سردار جنگل رشت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه توجه به اقتصاد دریا و گردشگری بسیاری از مشکلات جوانان و نگرانی های خانواده ها از جمله بیکاری فرزندانشان را حل می کند، گفت: مسئله مردم گیلان امروز مربوط به بخش معیشت و فرهنگی و اجتماعی است.

حجت الاسلام رئیسی افزود: ظرفیت بالای استان گیلان بسیاری از مشکلات از جمله بیکاری و ایجاد اشتغال که امروز خانواده ها را نگران کرده، حل می کند.

وی با بیان اینکه مسئله مردم گیلان امروز مربوط به بخش معیشت و فرهنگی و اجتماعی است، گفت: مصوباتی با حضور نماینده ولی فقیه در گیلان و استاندار مطرح شده و که در جلسه شورای اداری مورد بحث قرار گرفته و به صورت جدی دنبال می شود.

اظهارات و تأکیدات رئیس جمهور در سفر به استان گیلان جزئیات نشست یا بازدید مصوبه یا وعده رئیس جمهور در بازدید از مجتمع بندری کاسپین

منطقه آزاد برای تولید و صادرات راه اندازی شده و در کنار آن گردشگری هم باید فعال شود.

این منطقه نباید به واردات کالا تبدیل شده و مقررات گمرکی در این خصوص باید تسهیل شود.

حجت الاسلام رئیسی در بازدید از پروژه راه آهن رشت به کاسپین تکمیل خط آهن رشت- کاسپین می تواند ضمن تسهیل حمل و نقل کالا، زمان و هزینه های انتقال کالا را کاهش دهد. رئیس جمهور در دیدار با مردم روستای سیاه اسطلخ

سیاست دولت سیزدهم اشتغال و جذب افراد بومی هر شهر در ادارات و بنگاه های اقتصادی همان منطقه است و وقتی جوانان آماده به کار وجود دارند باید از ظرفیت آنها استفاده شود.

حجت الاسلام رئیسی در دیدار با کشاورز گیلانی استاندار گیلان مشکل کم آبی را بررسی کرده و در خصوص دریافت تسهیلات کشاورزان پیگیری شود. رئیس جمهور در حاشیه حضور بر مزار میرزا کوچک جنگلی شخصیت میرزا کوچک باید به جوانان معرفی شود حجت الاسلام رئیسی در بازدید از رودخانه های گوهر رود و زرجوب وضعیت رودخانه گوهررود و زرجوب نامناسب است و باید برنامه ریزی و ساماندهی برای وضعیت این رودخانه ها در کمترین زمان ممکن انجام شود. رئیس جمهور در جمع اقشار مردم گیلان

ضرب الاجل به دستگاه های دولتی برای آزاد سازی حریم ۶۰ متری دریا

بانیان وضع موجود نباید ادامه کار دهند.

باید مدیران جوان، کارآمد، انقلابی و تحول خواه برای اداره امور استان انتخاب شوند.

حجت الاسلام رئیسی در شورای اداری استان گیلان

اقتصاد کشاورزی و گردشگری و دریایی در گیلان فعال شود.

ضرورت توجه به صنایع تبدیلی در گیلان

تعلل در اجرای پروژه ها قابل قبول نیست، اما پرداخت پول پیمانکاران و حقوق کارگران باید در اولویت باشد.

رئیس جمهور در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان

با هرگونه جنگل خواری، زمین خواری و ساحل خواری مبارزه شود.

یکی از اقدامات عاجل ما در سفر به گیلان تشکیل و فعال شدن کارگروه برای احیای این دو رودخانه و تالاب انزلی که جز سرمایه های کشور هستند، است.

پسماند در روستا و شهرهای گیلان شرایط خوبی ندارد و باید با اختصاص بودجه کافی این معضل حل شود.

با بومی گزینی و به کار گیری نیروهای محلی نگرانی مردم نسبت به بیکاری جوانان رفع می شود و دولت نیز از این موضوع حمایت می کند.

تصویب بیش از ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برای گیلان

با پایان یافتن سفر هیئت دولت به گیلان، جمع بندی مصوبات و دستاوردهای سفر در دستور کار دستگاه های متولی قرار گرفت اما خبرگزاری مهر گیلان، همچنان مطالبه گرانه با بررسی و جمع بندی سفر هیئت دولت و انطباق مصوبات با محورها و اولویت های نظام مسائل استان خواسته های مردم را مورد پیگیری قرار داد.

بررسی خلأهای قانونی و اجرایی در مسیر تحقق مصوبات و وعده ها، نمایه کردن وظایف دستگاه های مرتبط برای اجرای مصوبات و بررسی عملکرد نهادها، روند مشارکت فعالان و بهره برداران مرتبط با هر حوزه در تحقق مصوبات، دورنمای آینده استان (اعم از تولید و اشتغال) در صورت تحقق مصوبات، وضعیت پروژه های نیمه تمام و طرح های راکد درج شده در مصوبات سفر و انتشار تقویم زمان بندی پیشرفت کار و بهره برداری پروژه و درصدگیری از روند تحقق مصوبات در بازه های زمانی فصلی و شش ماهه و سالانه از محورهای در دستور کار در این بخش بود.

در سفر هیئت دولت به گیلان ۷,۰۰۶ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که هزار و ۶۳۷ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه کشاورزی گیلان، هزار میلیارد تومان اعتبار برای بخش بهداشت و درمان، دو هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان برای توسعه و تکمیل پروژه های راه در گیلان، ۱۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل ورزشگاه های تختی انزلی و پوریای ولی تالش، هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای بخش کشاورزی استان و دو هزار میلیارد تومان برای بخش صنعت و معدن گیلان و ۵۰ میلیارد تومان هم برای توسعه فعالیت های زنان گیلان در بخش مشاغل خرد مصوب شد.

از مهم ترین مصوبات سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان گیلان ضرب الاجل ۲۰ روزه برای آزاد سازی مناطق ساحلی تصرف شده توسط دستگاه های اجرایی تا مرز قانونی (حداقل ۶۰ متر از ساحل) و مکلف کردن استاندار گیلان به تشکیل کارگروهی در این زمینه بود و «سید صولت مرتضوی» معاون اجرایی رئیس جمهور شخصاً برای پیگیری دستور آیت الله رئیسی برای آزادسازی مناطق ساحلی تحت تصرف دستگاه های دولتی وارد عمل شد.

رفع تصرف از تمام ۲۷۶ کیلومتر نوار ساحلی گیلان

استاندار گیلان در همان زمان در حاشیه بازدید از سواحل رودسر در جمع خبرنگاران از آزاد سازی تمام ۲۷۶ کیلومتر نوار ساحلی گیلان خبر داد و گفت: پس از ابلاغ دستور رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی حریم ۶۰ متری سواحل برای جلوگیری از تعرض به انفال عمومی و بیت المال بلافاصله کارگروه ویژه تشکیل و اقدامات لازم آغاز شد.

اسدالله عباسی با تاکید بر لزوم پایش و بازدیدهای میدانی مستمر در تمامی سواحل گیلان استان از فرمانداران خواست اجازه ساخت و سازهای غیرمجاز را ندهند و تنها افرادی می توانند از ساحل بهره برداری کنند که علاوه بر داشتن مدارک قانونی از سوی منابع طبیعی و آب منطقه ای، حریم ۶۰ متری دریا را نیز رعایت کرده باشند.

پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بخشی از راه آهن رشت به کاسپین

همچنین استاندار گیلان با بیان اینکه قطعه ۶ راه آهن رشت به کاسپین پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد دارد، اظهار کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن به پیمانکاران پرداخت شده است.

وی افزود: قطعه ۷ پروژه ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با اتمام این قطعه این پروژه تکمیل می شود.

عباسی با اشاره به اینکه یکی از قطعه های آزاد راه رشت به قزوین ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: یکی از قطعات این آزاد راه به دلیل آنکه لاینینگ تونل آن در حال ساخت است کمی زمان بر شده است.

وی ادامه داد: مبلغ ۱۱۵ میلیارد تومان از بودجه سال گذشته را برای آن پرداخت کردیم و بخش دیگر آن نیز این ماه پرداخت می شود.

آخرین وضعیت پیگیری و اجرای مصوبات سفر دولت به گیلان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پیش بینی چهار ساله برای تخصیص اعتبارات سفر ریاست جمهوری گفت: از ۷۲۰۰ میلیارد تومانی که جز تعهدات سازمان برنامه و بودجه کشور برای سفر رئیس جمهور به گیلان بوده حدود ۱,۱۷۲ میلیارد تومان به صورت نقدی تخصیص پیدا کرد.

شراره کاوسی با اشاره به اینکه تأمین مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان آموزشی سایت لاکان رشت، افزود: ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز پروژه های نیمه تمام شامل کلینیک ها، اورژانس ها است.

وی به پیش بینی ۱,۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه بیمارستان های پورسینا، رازی و شفا رشت ادامه داد: ۲۰ میلیارد تومان برای اجرای تصفیه خانه فاضلاب بیمارستان های استان از پروژه های مصوب سفر ریاست جمهور در حوزه بهداشت و درمان به استان گیلان است.

کاوسی با اشاره به تصویب اعتبار برای ۱۱ پروژه ورزشی در سفر رئیس جمهور به گیلان گفت: تاکنون ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ورزشگاه های تختی انزلی، عضدی رشت، وحدت آستارا و پوریای ولی تالش، ۳ میلیارد تومان اعتبار برای استخر کوثر رشت، ۲ میلیارد تومان برای استخر آستارا و ۳ میلیارد تومان نیز برای تکمیل پروژه مجموعه ورزشی فلکده رشت تخصیص یافته است.

تصویب‬ ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه سد پلرود

سد مخزنی پلرود که وعده ۲ ساله برای بهره برداری از آن داده شده به عنوان یکی از طرح های بزرگ تأمین آب استان که با هدف تنظیم آب رودخانه پلرود به عنوان دومین رودخانه بزرگ گیلان و استفاده از آن برای تأمین نیاز آبی بیش از ۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی منطقه (پلرود و شلمان رود) در دست احداث است در حالی ۱۱ ساله شد که در جریان سفر اخیر دولت به این استان مصوباتی برای گره گشایی از وضعیت این پروژه نهایی شد و استاندار گیلان با اشاره به تصویب ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی از محل اعتبارات سفر آیت الله رئیسی به این پروژه گفت: از این میزان ۲۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ پرداخت شده است.

از دیگر پروژه هایی که قرار بود در دستور کار فوری مسئولان استان قرار بگیرد موضع ساماندهی به وضعیت اسفناک زباله سراوان و ساماندهی وضعیت دو رودخانه زرجوب و گوهر رود و همچنین احیای تالاب انزلی است که با وجود همه تأکیدات و حتی تشکیل قرارگاه و کارگروه همچنان در ایستگاه وعده توقف کرده و با توجه به اینکه هیچ سازمان و نهادی تولی آن را بر عهده ندارد مشخص نیست که چه زمانی به سر منزل مقصود برسد.

در حوزه کشاورزی نیز با توجه به تصویب هزار و ۶۳۷ میلیارد تومان اعتبار و تاکید بر روی اجرای احیای باغات چای، صنعت نوغانداری، اجرای طرح کشت قراردادی بر اساس پیگیری های صورت گرفته در هر کدام از این حوزه ها اقداماتی انجام شده که نیازمند تسریع است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان