اطلاعات و داده های هواشناسی نشان می دهد دوره گرم در گیلان در حال تسری بوده که از تبعات آن می توان به عدم آسایش حرارتی، مصرف زیاد برق و آب، اشکالات فنی در سیستم های تولید و انتقال برق و آب، مشکلات ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حمیدرضا دنیادیده- دمای هوا همواره در محیط کار و فعالیت، زندگی روزانه و درواقع در همه لحظات همراه انسان است؛ لذا قرار گرفتن انسان در دمای مناسب که احساس آرامش و آسایش کند برای او از اهمیت بالایی برخوردار است و مردم هزینه های هنگفتی برای رسیدن به آسایش انجام می دهند.

منظور از شرایط آسایش حرارتی انسان، مجموعه شرایطی است که ازنظر حرارتی حداقل برای ۸۰ درصد از افراد مناسب باشد و چهار کمیت هواشناسی بر آن مؤثر هستند که شامل دمای هوا، رطوبت نسبی، باد و تابش است. در بسیاری از منابع، دمای بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سلسیوس و در مواردی هم دمای ۱۸ تا ۲۲ را دمایی مناسب برای آسایش انسان لحاظ کرده اند.

 

در استان گیلان و به طورکلی در مناطق مرطوب در فصول گرم سال، دمایی که مردم احساس می کنند با دمایی که در ایستگاه های هواشناسی اندازه گیری می شود یکسان نیست زیرا عامل مهم دیگری همچون رطوبت نسبی می تواند سبب شود که دما بیش از آنچه اندازه گیری می شود، احساس شود.

محمد دادرس، مدیرکل سازمان هواشناسی گیلان می گوید با توجه به بررسی و مطالعات انجام شده فعلی و گذشته، شرایط دمایی در جلگه استان در فصل گرم بین سال های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ دو نتیجه عمده داشته و کاملاً مشهود است.

به گفته وی، دما طی این مدت افزایش قابل توجهی پیداکرده است. بیشینه دمای هوا از خرداد تا شهریور، از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به طور متوسط ۲/۱ درجه سلسیوس نسبت به میانگین بلندمدت خود افزایش یافته است. حتی اختلاف دما در میانگین دمای هوا نسبت به میانگین بلندمدت طی خرداد تا شهریور سال های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ نیز به طور متوسط ۱ درجه سلسیوس دارای افزایش بوده است.

 

 

طبق بررسی های انجام شده انتظار بر این بوده که دوره فصل گرم استان در تیر و مرداد استقرار داشته باشد ولی داده و اطلاعات حکایت از طولانی تر شدن دوره گرم دارند. به عبارتی گرمایش هوا به خرداد تا اواخر شهریور تسری پیداکرده است.

آن طور که دادرس گفته، وقوع دمای ۲/۳۷ درجه در تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۹۷ در شهر رشت بی سابقه بوده و در آمارهای بلندمدت موجود، تاکنون چنین دمای برای تیرماه رشت به ثبت نرسیده است؛ البته در برخی دیگر از شهرهای استان نیز افزایش دمای کم سابقه داشته ایم.

«ماندگاری هوای گرم (دمای بالاتر ۳۰ درجه) به صورت طولانی مدت (موج گرما) به همراه رطوبت نسبی بالا سبب می شود تا آسایش حرارتی تأمین نشود. وقتی مدت زمان موج گرمایی طولانی می شود، مشکلات و تبعات ناشی از موج گرما نظیر عدم آسایش حرارتی، مصرف زیاد برق، مصرف زیاد آب، اشکالات فنی در سیستم های تولید و انتقال برق و آب، مشکلات بهداشتی نظیر گرمازدگی و افزایش هزینه های درمان و... را به دنبال خواهد داشت.»

مدیرکل هواشناسی گیلان می گوید: تأثیر رطوبت بر روی دما سبب می شود تا دمایی که بدن انسان احساس می کند (دمای احساسی) بالاتر از دمایی باشد که دماسنج نشان می دهد و چنین شرایطی انسان گرمای زیادی را تحمل نموده و آسایش حرارتی وی به مخاطره می افتد.

با توجه به بررسی های انجام شده، در جلگه استان گیلان در ماه های خرداد تا شهریور دمای احساسی در بیشتر روزها بیش از دمای بیشینه ثبت شده در ایستگاه های هواشناسی است و بالاتر از دمای آسایش یعنی حدود ۲۸ درجه سلسیوس است!

شاخص حرارتی

شاخص میس نارد

طی ۴۹۶ روزی که موردمطالعه قرار گرفت (ماه های خرداد تا شهریور سال های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰) و با استفاده از شاخص حرارتی و شاخص میس نارد، دمای احساسی در جلگه استان گیلان پنج روز در شرایط گرم، ۷۸ روز در شرایط شرجی و ۳۴۵ روز در شرایط خیلی گرم بود. درمجموع در ۴۲۸ روز از ۴۹۶ روز، مردم در شرایط آسایش حرارتی قرار نداشتند که می تواند افزایش مصرف وسایل سرمایشی را به دنبال داشته باشد.

اگر دمای قابل تحمل را ۲۸ درجه سلسیوس در نظر بگیریم، ۳۹۶ روز از ۴۹۶ روز فوق الذکر، دمای احساسی بیش از ۲۸ درجه است که بیانگر این مطلب بوده که طی ۳۹۶ روز در طی چهار سال یا به طور متوسط ۹۹ روز در هرسال، بیشتر جمعیت جلگه دمایی بیش از دمای قابل تحمل را احساس کرده اند که به ناچار هر خانوار گیلانی برای برقراری تعادل و ایجاد شرایط آسایش دمایی باید انرژی برق بیشتری در بحث ایجاد سرمایش مصرف کرده هزینه های مضاعفی در این خصوص متحمل شود.

انتهای پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان