روند اجرای فعالیت ساماندهی پسماند در سراوان صدای مسئولان را در آورده و تخلف در مناقصه و تحمیل ضرر ۵ میلیاردی به شهرداری رشت نیز مدیریت پسماند در این کلانشهر را به تاخیر انداخته است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- رضا اکبری: این روزها هر شهر کوچک و بزرگ و روستایی با مشکلی به نام مدیریت پسماند و زباله روبه رو بوده و این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بیشتر این زباله ها سر از حاشیه رودخانه ها، مراتع و تالاب ها در آورده و جمع آوری و از بین بردن آن هزینه های اقتصادی بسیاری را به جامعه تحمیل می کند.

در حالی که کشورهای پیشرفته و برخی کشورهای در حال توسعه نزدیک به ۷۰ درصد زباله های تولیدی خود را بازیافت می کنند استان گیلان جز بزرگترین تولیدکننده های زباله در ایران بوده و روزانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن زباله در این استان تولید و ۸۲ درصد از فاضلاب ها وارد رودخانه و طبیعت می شود و با وجود اینکه زباله در سایر کشورها به عنوان طلای کثیف به منبع درآمدی تبدیل شده هنوز ابتدایی ترین اقدامات مدیریت پسماند مانند تفکیک زباله از مبدأ در کشور و استان گیلان اجرایی نشده و هنوز متولیان امر در پی فرهنگ سازی این امر هستند.

اما در گیلان سایه زباله و پسماند همواره بر دیگر مشکلات و محرومیت های استان فائق آمده و به عنوان مهمترین معضل و ابر چالش در این استان از آن یاد می شود. به نوعی که محل های دفن زباله در آستارا، قرق تالش، خمیران انزلی، اطاقور لنگرود، کشل آزاد سرای آستانه اشرفیه، تموشل لاهیجان و بسیاری از روستاهای گیلان و از همه مهم تر سراوان رشت به مانند زگیلی بر چهره سبز گیلان نقش بسته و گویا عزم جدی برای بهبود اوضاع وجود ندارد.

زباله منطقه سراوان که در ماه های اخیر وضعیت اسفبار آن سر و صدای زیادی به پا کرده و به عنوان یکی از برنامه های سفر هیئت دولت به گیلان در دستور کار قرار گرفت همچنان وضعیت نابسامانی دارد و با وجود اینکه عمر مفید محل های دفن زباله حدود ۲۵ سال است تا کنون ۱۳ سال از عمر قانونی و استاندارد آن گذشته و بجز تولید دریاچه ای از شیرابه، توده عظیم وعده های مسئولان در دولت های قبل و کنونی بر روی این کوه زباله تلنبار شده که از نبود تدبیر مناسب و سنگ اندازی های متعدد در مسیر بهبود اوضاع این منطقه حکایت می کند.

روند اجرای فعالیت های مرتبط با حل معضل سراوان رضایت بخش نیست

نماینده خمام و رشت در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پیگیری های مستمر برای رفع مشکل زباله سراوان اظهار کرد: فعالیت های انجام شده برای رفع این مشکل رضایت بخش نیست.

محمدرضا احمدی با بیان اینکه بارها موضوع زباله سراوان در مجلس مطرح شده است، افزود: سراوان دیگر ظرفیت پذیرش زباله های جدید را ندارد لذا باید در اقدامی سریع و عاجل این مشکل رفع شود.

وی با اشاره به وعده دولتمردان مبنی بر بسته شدن کامل ورودی سایت زباله سراوان تا پایان امسال بیان کرد: باید راهکارهایی مؤثر برای خنثی سازی تجمع گاز متان محل پسماند زباله سراوان اندیشیده شود.

احمدی افزود: مقرر شده که شرکتی از شیراز به همراه یک شرکت خارجی با هدف بازیافت ارتفاع ۱۰۰ متری زباله های انباشت شده سنوات گذشته و حذف دپوی موجود به گیلان آمده تا این عملیات به صورت علمی پیگیری و استانداردهای بهداشتی برای بی خطر کردن آن برای مردم منطقه لحاظ شود.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: افزایش ظرفیت کارخانه های کود آلی و خرید دستگاه زباله سوز برای تکمیل چرخه بازیافت ضرورت دارد.

احمدی سنگری با اشاره به اینکه حل معضل پسماند سراوان تبدیل به دغدغه اصلی تبدیل شده است ادامه داد: تسریع در انجام عملیات پسماند سراوان از ضروریاتی است که باید طی جلسات هفتگی و منظم بررسی و پیگیری شود.

تحمیل ضرر ۵ میلیارد تومانی به شهرداری

رئیس شورای شهر رشت نیز با اشاره به اختصاص بودجه دولتی برای بهسازی دفنگاه زباله سراوان به خبرنگار مهر گفت: سال گذشته با برآورد هزینه ۵۷ میلیارد تومانی بودجه ای برای دفنگاه سراوان مشخص و طرحی نیز آماده و شرکتی با ۸۸ میلیارد تومان برنده مناقصه شد.

محمدحسین واثق کارگرنیا با بیان اینکه شهردار وقت به دنبال جذب اعتبارات ملی برای سراوان بود، افزود: شهردار وقت از امضای تفاهم نامه با شرکت برنده مناقصه امتناع کرد و در دوران فعالیت سرپرست پیشین و شهردار سابق رشت نیز این اقدام پیگیری نشد.

وی ادامه داد: بعد از مسائلی که در منطقه سراوان به وجود آمد با ورود وزارت کشور و برآورد هزینه مجدد بهسازی دفنگاه سراوان این بار با مبلغ ۵۹ میلیارد تومان به مناقصه گذاشته شد.

رئیس شورای شهر رشت با بیان اینکه تخلف موجب ابطال مناقصه بهسازی دفنگاه سراوان شد، گفت: با اجرای مناقصه ۵۹ میلیارد تومانی برای بهسازی دفنگاه سراوان، شرکتی با ۱۱۶ درصد پلوس با پیشنهاد حدود ۱۳۵ میلیارد تومان برنده این مناقصه شد که این اقدام مورد ایراد کمیته فنی و دستگاه های نظارتی قرار گرفت و به دلیل اینکه متصدیان امر به دنبال گرفتن تخفیف از شرکت برنده بودند حدود یک ماه این موضوع بلاتکلیف ماند و به دلیل اخذ تخفیف ۱۴ میلیارد تومانی، به عنوان تخلف در انجام مناقصه منجر به ابطال و تجدید آن شد.

وی با اشاره به واریز مبلغ ۲۱ میلیارد تومان اسناد خزانه در سال گذشته برای تسریع در روند خرید تجهیزات احداث زباله سوز سراوان به حساب شهرداری رشت اظهار کرد: این اعتبار نیز به علت بی توجهی و بخاطر وجود اختلاف در حساب شهرداری رشت حدود هشت ماه بلاتکلیف ماند و اگر این اسناد در همان زمان به دلار (حدود ۲۵ هزار تومان) تبدیل و به حساب شرکت تی تی اس که قرار داد احداث زباله سوز با آن منعقد شده، واریز می شد تا کنون مراحل ثبت سفارش قطعات مربوط به زباله سوز انجام و این قطعات وارد کشور شده بود.

کارگرنیا به تحمیل ضرر ۵ میلیارد تومانی به شهرداری رشت اشاره و تاکید کرد: با این بی توجهی و توجه به افزایش نرخ ارز در حال حاضر حدود ۵ میلیارد تومان ضرر به شهرداری تحمیل شده که اخیراً در دوران سرپرستی شهردار کنونی رشت، نسبت به تحویل این اسناد و اخذ تضامین لازم و قرار داد اقدام شد.

رئیس شورای شهر رشت به تعمیرات اساسی فاز اول و دوم و توسعه فاز سه و چهار کودالی اشاره کرد و گفت: برای توسعه این کارخانه حدود ۸ میلیارد تومان اعتبار از چند ماه گذشته به حساب شهرداری واریز شد که به دلیل وجود اختلاف در نوع خرید یکی از دستگاه ها بلاتکلیف مانده بود که هم اکنون با واریز این اعتبار از حساب شهرداری رشت این پروژه در دست اقدام است.

مردم گیلان دیگر تاب و تحمل دفن زباله را ندارند

سرپرست شهرداری رشت با تاکید بر اینکه تعیین دفنگاهی جدید، اجرای پروژه های پسماند و راه اندازی زباله سوز تنها بخشی از کارهای ضروری برای مدیریت پسماند کلانشهر رشت است، اظهار کرد: مشکل زباله و پسماند برای شهرداری رشت در مدت زمان کوتاه و به راحتی قابل حل نیست.

سیدمجتبی خدمت بین دانا افزود: شهرداری رشت روزانه حدود ۱۱۰۰ تن زباله را جمع آوری می کند که از این مقدار حدود ۳۵۰ تن زباله تبدیل به کود آلی شده و حدود ۱۵۰ تن آن مجدد به سراوان ریجکت می شود.

وی با بیان اینکه شهرداری رشت برای از میان برداشتن موانع پیش رو از هیچ تلاشی مضایقه نمی کند، ادامه داد: فاز سوم و چهارم خطوط پردازش کارخانه کود آلی لاکان با ۴۰۰ تن ظرفیت پردازش در حال احداث است.

سرپرست شهرداری رشت اضافه کرد: مردم گیلان سال ها است که با مشکلات پسماند درگیر بوده و دیگر تاب تحمل دفن زباله در سراوان را ندارند.

وی با اشاره به گردشگر پذیر بودن گیلان و افزایش جمعیت در ایام سفر در شهرهای گردشگر پذیر گیلان گفت: شهر رشت همواره شاهد تولید حجم زیادی از زباله توسط مسافران و گردشگران است که شهرداری باید به تنهایی نسبت به مدیریت آن اقدام کند.

خدمت بین دانا اضافه کرد: شهرداری رشت عزم جدی برای پیشبرد برنامه تفکیک زباله از مبدأ دارد و دست همه شهروندان و فعالان محیط زیست را برای کمک به حل معضل پسماند به گرمی می فشارد.

معضل پسماند در گیلان خصوصاً در منطقه سراوان رشت به قوت خود باقی است و بر اساس اطلاعات به دست آمده با وجود مشخص بودن محل تأمین بودجه، محل هزینه کرد آن و میزان تخصیص بین دستگاه ها مشخص نیست و اینگونه است که برآورد میزان هزینه کرد با مشکل مواجه می شود.

از سوی دیگر با وجود اینکه آگاهی بخشی به مردم و شفاف سازی هزینه کرد امری ضروری است اما مطالعه و توسعه طرح های بازیافت و تفکیک از مبدأ به منظور کاهش ضایعات تحویلی به سیستم جمع آوری، تدوین برنامه های آموزشی ویژه بازیافت و تفکیک از مبدأ برای مسئولان، مردم و انجمن های مردم نهاد و قرار دادن برنامه تفکیک از مبدأ در رأس برنامه های مدیریت مواد زائد در شهرداری ها و تعیین اهداف کلی آن در سطوح محلی و استانی می تواند برای افزایش بهره وری در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان