قانون ریزش سنگ نما صرفا به پیمانکار خلاصه نمی شود، مهندسان ناظر، تولید کننده سنگ نیز طبق قانون باید به وظیفه خود در این کار به خوبی عمل کنند.



آشنایی با قانون ریزش سنگ نما

قانون ریزش سنگ نما چند سالی است که به صورت جدی در بین مالکان، سازندگان ساختمان و نهاد های ناظر مورد توجه قرار گرفته است. در واقع ریزش سنگ نما یک مفهوم گسترده و یک نقص ساختمانی به شمار می رود. این نقض ساختمانی می بایست با روش هایی مانند پیچ و رولپلاک سنگ نما برطرف شود.

ساختمان ها باید با استانداردهای ساخت و ساز و ایمنی مطابقت داشته باشند. عدم رعایت به منزله نقص در طراحی یا کار ساخت و ساز یا هر دو است. حتی اگر سنگ نمای ساختمان شما مطابق انتظار عمل کند، باید همواره به آن توجه کرد، زیرا خرابی ها به مرور زمان رخ می دهند.

قانون ریزش سنگ نما

در زیر به تشریح مسئولیت ها و قانون ریزش سنگ نما می پردازیم:

۱. قوانین مربوط به پیمانکار

پیمانکار مسئول انجام کارهای ساختمانی مورد نیاز برای تکمیل پروژه، طبق نقشه و قوانین موجود است. آنها باید نحوه اجرای ساخت و ساز، روش ها یا تکنیک هایی را که برای اطمینان از تکمیل کامل، به موقع و ایمن پروژه استفاده می شود را انتخاب کنند.

تعهدات پیمانکار توسط قرارداد ساخت و ساز تعریف می شود که در صورت عدم انجام تعهدات پیمانکار، مبنای مسئولیت را فراهم می کند.

مسئولیت ریزش سنگ نما می تواند متوجه پیمانکار پروژه نیز باشد. در صورت بروز حوادث جانی و مالی و با اثبات تخلف، پیمانکار متخلف شناخته شده و باید اقدام به جبران خسارات وارده کند. در واقع باید گفت نه تنها مالکان بلکه پیمانکاران نیز ملزم به رعایت قانون ریزش سنگ نما هستند.

ریزش نمای ساختمان

پیمانکار موظف است کار را کاملاً مطابق با نقشه ها و مشخصات و به نحو احسن انجام دهد. اکثر قراردادهای ساخت و ساز این وظایف را به صراحت بیان می کنند. البته در صورت عدم وجود مقررات خاص قرارداد، قانون به طور کلی این وظایف را بر عهده مالکان و سازندگان قرار می دهد.

اگرچه پیمانکاری که نقشه ها و مشخصات را رعایت می کند به طور کلی مسئولیتی در قبال ریزش سنگ نما ساختمانی ندارد، اما یک استثنا نیز در قانون ریزش سنگ نما وجود دارد، به طوری که اگر پیمانکار واقعاً می دانست که امکان ریزش سنگ وجود دارد و کاری انجام نداده، مسئول خسارت به وجود آمده است.

پیمانکاری که می داند یا باید بداند که ساخت سنگ نما به شکل غیر استاندارد احتمالاً منجر به نقص می شود، وظیفه دارد قبل از انجام کار، آن نقص را به اطلاع مالک برساند.

طبق قانون تا ۱۰ سال بعد از ساخت ساختمان، مسئولیت ریزش سنگ نما بر عهده سازنده و پیمانکار است.

۲. قوانین مربوط به طراحان پروژه (معمار و مهندسان ناظر)

طراحان پروژه اب بندی نما در رشت (معمار و مهندسان ناظر) نیز مسئولیت بزرگی بر عهده دارند. طبق قانون ریزش سنگ نما آنها نیز باید در صورت بروز حادثه پاسخگو باشند و در صورت اثبات تخلف، به جبران خسارت اقدام کنند.

طراحان ممکن است در طول فرآیند ساخت و ساز درگیر بمانند یا صرفاً نقشه هایی را برای اجرای دیگران آماده کنند.

اگر متخصص طراحی در انجام وظایف خود دقت نکند، ممکن است مسئول نقص های ساختمانی باشد. یک مثال بارز مهندس سازه ای است که بارهای وارد شده به ساخت و ساز تمام شده را اشتباه محاسبه می کند و منجر به خرابی سازه و یا بخش هایی از سازه می شود که مسئولیت آن خرابی و عواقب آن را بر عهده خواهد داشت.

مهندسان ناظر که به طور قراردادی ملزم به بازرسی کار برای مطابقت با نقشه ها و مشخصات هستند، ممکن است در قبال عدم کشف عیوب در نما سازی که می تواند یا باید از طریق یک بررسی معقول تشخیص داده می شد، مسئول باشند.

قانون ریزش سنگ نما صرفا به پیمانکار خلاصه نمی شود، مهندسان ناظر نیز طبق قانون باید به وظیفه خود در این کار به خوبی عمل کنند.

بیمه سنگ نما

۳. قوانین مربوط به مالک یا مالکان

مالکان معمولاً خود را از مسئولیت در قبال نقص یا ریزش سنگ نما ساختمانی مصون می دانند. نظر مالک این است که طراح موظف به تولید نقشه ها و مشخصاتی است که برای هدف مورد نظر کافی باشد و پیمانکار موظف است پروژه را مطابق با آن نقشه ها و مشخصات بسازد. با این حال، مالک ممکن است در شرایط خاصی مسئول نقص (ریزش سنگ نما) ساختمان باشد.

به عنوان مثال، مالکی که اطلاعات پروژه را ارائه می دهد، نشان می دهد (چه به طور صریح در قرارداد ساخت و ساز یا به طور ضمنی طبق قانون) که اطلاعات دقیق خواهد بود. بنابراین، مالکی که وضعیت سایت ساختمان را نادرست گزارش می کند، در صورت ریزش سنگ نمای ساختمان، مسئول آن اطلاعات است.

قانون ریزش سنگ نما به صراحت بیان می کند که، مالکان بعد از گذشت ۱۰ سال از ساخت پروژه مسئول اصلی هستند.

مالکان ساختمان بعد از بروز حوادث طبیعی مانند طوفان و زلزله، می بایست ساختمان خود را بازرسی کرده و مشکلات را برطرف کنند. در صورتی که اقدام به برطرف کردن مشکلاتی مانند ریزش سنگ نمای ساختمانی نکند مسئول شناخته شده و طبق قانون باید خسارت مالی و یا جانی وارده را جبران کنند.

در نهایت، مالک موظف است، از ساخت و ساز تمام شده حفاظت کند تا از خرابی هایی که ممکن است در طول زمان ناشی از بی توجهی یا تعویق تعمیرات باشد، جلوگیری کند.

ریزش سنگ نما

۴. قوانین مربوط به تولید کننده

بخشی از عیوب ساختمانی مانند ریزش سنگ نما می تواند ناشی از خرابی مصالح خریداری شده باشد. گیرایی بتن، شکست سنگ نما، ترک سنگ و غیره همه عیوب ساختمانی هستند که ممکن است از نقص یا خرابی محصول ناشی شوند.

در صورتی که ریزش سنگ نما باعث صدمات شخصی یا خسارت مالی شود، سازنده محصول مسئول خسارت ناشی از آن خواهد بود.

در مواردی که ریزش سنگ نما فقط باعث ضررهای اقتصادی شود (مانند از دست رفتن درآمد حاصل از پروژه یا خسارت تاخیرهای ساخت و ساز ناشی از محصول معیوب)، مدعیان ممکن است به دنبال جبران خسارت بر اساس قانون باشند که به طور کلی به مالک اجازه می دهد خسارت اقتصادی را از سازنده درخواست کند.

منبع سایت: پیچ و رولپلاک سنگ نما

همرسانی کنید:

نظرات شما:

کفسابی پاک 1 آذر 1402 ساعت 02:09

مطلب خوبی بود استفاده کردم

نظر دهید - پسندیدم 0

شرکت جهان فرود 29 شهریور 1401 ساعت 02:06

این سوال مطرح است که چرا و به چه منظور باید نمای ساختمان ها با استفاده از پیچ و رولپلاک محکم کاری شوند؟

اولین دلیل برای این کار، پیشگیری از شل شدن سنگ های نصب شده بر روی نما است.

ممکن است سنگ ها پس از نصب به هر دلیلی دچار شل شدگی شوند.

برای این که از آسیب و خطرات ناشی از سقوط سنگ ها جلوگیری نماییم، باید اقدام به استفاده از پیچ و رولپلاک کنم.

درست است که هزینه محکم سازی سنگ نما می تواند بالا باشد، اما در عوض با این کار امنیت ساختمان و سنگ نما ها تضمین خواهد شد.

رولپلاک ها در اصل بست هایی هستند که بر روی دیوار نصب می شود.

جنس آنها پلاستیکی بوده و به شکل مخروطی تولید می شوند.

بهترین نوع پیچ که می توانیم برای محکم سازی نمای سنگی استفاده کنیم، پیچ های گالوانیزه هستند.

این پیچ ها به راحتی در سنگ اسکوپ می شوند و در برابر شرایط جوی مقاوم هستند.

این نکته را به خاطر داشته باشید که پیچ و رولپلاک نمودن ساختمان ها به هیچ عنوان به نمای ساختمان آسیبی وارد نمی کند.

یعنی تا 5 متری ساختمان نزدیک نشوید، قادر به رویت پیچ ها و رولپلاک های ساختمان نخواهید شد.

انتخاب نوع پیچ، متراژ نمای سنگی و … از جمله عواملی هستند که در هزینه محکم سازی سنگ نما تاثیر گذار می باشند.

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان