نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر لزوم توجه به تکمیل راه آهن رشت_آستارا گفت: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس در دیدار با بیش جمهور روسیه لزوم هرچه سریعتر تکمیل راه آهن رشت_آستارا بوده و در راه ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اسدالله عباسی عصر امروز در دیدار با سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی و استان گیلان دارای ظرفیت خوبی به لحاظ افزایش صادرات محصولات مختلف به کشورهای عضو اوراسیا و حاشیه خزر است، اظهار کرد:  گیلان یکی از استان های ساحلی کشور است که به دلیل همسایگی با کشورهای عضو دریای خزر می تواند بسیار به افزایش رشد اقتصادی در کشور و همچنین ارز آوری کمک کند. 

وی با تاکید بر لزوم توجه به تکمیل راه آهن رشت_آستارا گفت: یکی از تاکیدات رهبری و رئیس جمهوردر دیدار با  رئس جمهور روسیه لزوم هرچه سریعتر تکمیل راه آهن رشت_آستارا بوده و در راه تحقق این امر مقرر شد از طریق تهاتر نفت در سریعترین زمان ممکن این راه آهن به بهره برداری برسد. 

نماینده عالی دولت در گیلان تکمیل راه آهن رشت_آستارا را یکی از الزامات لازم در توسعه اقتصادی کشور دانست و افزود: با تکمیل این راه آهن مسیر اقتصادی گیلان و جمهوری اسلامی ایران به کشورهای عضو اوراسیا، دریای خزر، قفقاز و آسیای میانه باز شده و به راحتی می توان در حوزه ترانزیت کالا و صادرات محصولات مختلف موفق عمل کرد. 

استاندارگیلان با اشاره به اهمیت نقش استان گیلان در حوزه توسعه صادرات دریا محور بیان کرد: با تکمیل راه آهن رشت_آستارا، کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب، گیلان به قطب صادرات دریا محور در کشور تبدیل شده و با ارز آوری به کاهش تورم و رونق اقتصادی منطقه از طریق صادرات محصولات استراتژیک به کشورهای عضو اوراسیا و حاشیه خزر کمک می کند. 

وی با بیان اینکه با تصویب افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی دو هزار متر به اراضی این سازمان افزوده می شود، افزود: با افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی، فرودگاه سردار جنگل رشت، شهرک های صنعتی خمیران انزلی، سپیدرود رشت، و صومعه سرا نیز به محدوده منطقه آزاد انزلی الحاق می شود که به کاهش بیکاری در گیلان کمک می کند. 

عباسی با اشاره به افزایش محدوده تردد خودروها با پلاک منطقه آزاد تصریح کرد: در گذشته محدوده تردد خودروها با پلاک منطقه آزاد ۵۰ کیلومتر بود که سپس به ۸۰ کیلومتر تغییر کرده و اکنون با برگزاری جلسات تخصصی با وزیر اقتصاد، خودروها با پلاک منطقه آزاد انزلی تا شهرستان های رودبار، آستارا و رودسر مجوز تردد دارند. 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه باید از ظرفیت ترانزیتی و ژئوپولتیکی منطقه ازاد انزلی نهایت بهره برداری شود، اظهار کرد: افزایش و توسعه صادرات، جذب سرمایه گذار، ایجاد اشتغال در منطقه و توسعه واحدهای صنعتی از جمله چشم اندازه ای مهم در خصوص منطقه آزاد انزلی است. 

سعید محمد از رایزنی با اعضا ی تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان در خصوص رفع برخی موانع در  توسعه اراضی و محدوده منطقه آزاد انزلی خبر داد و گفت: در پنج سال گذشته لایحه افزایش محدوده  به دلیل وجود اشکالاتی در حوزه زیست محیط و اراضی کشاورزی، مورد موافقت مجلس شورای اسلامی و سپس شورای نگهبان قرار نگرفت که پس برگزاری جلسات متعدد با شورای نگهبان و تشخیص مصلحت نظام در تلاشیم با یک وحدت رویه مشکلات و ایرادات موجود را برطرف کنیم. 

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اجرای قانون برنامه هفتم و توسعه مناطق آزاد کشور بسیار مهم و حائز اهمیت است که باید به آن توجه شود. 

سید کاظم دلخوش با اشاره به ایجاد مناطق آزاد جدید در کشور با توجه به مصوبه جدید دولت گفت: ایجاد مناطق آزاد جدید در نقاط مختلف کشور باید مورد بررسی و توجه دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گیرد. 

وی با اشاره به مباحث مهم مطرح شده در دیدار استاندار گیلان و مجمع نمایندگان گیلان با دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور بیان کرد: بحث مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل کالا، افزایش محدوده تردد خودرو در منطقه آزاد انزلی و جذب سرمایه گذار از جمله موارد مهم مطرح شده در این جلسه بوده است. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان