مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی، در خصوص علت افزایش آمار سزارین در برخی از استان ها، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهلا خسروی، در همایش کشوری "تبیین نقش ماما در دستیابی به اهداف قانونی جوانی جمعیت" در هتل قلب تهران، گفت: تبیین قانون جوانی جمعیت و برخی از مواد آن برای جامعه مامایی کشور ضروری است.

وی افزود: جمعیت یک چالش جدی کشور و از دغدغه های مقام معظم رهبری است. با نرخ کم باروری و ادامه روند کنونی تمام تلاش های جامعه مامایی هم برای افزایش جمعیت بی اثر می ماند. بنابراین باید دست به دست هم دهیم تا مشکل جمعیت کشور مرتفع شود.

خسروی با اشاره به اینکه برخی چالش های جامعه مامایی در این حوزه به وزارت بهداشت و برخی چالش ها نیز به دانشگاه های علوم پزشکی کشور برمی گردد، ادامه داد: از مجلس و نمایندگان که پیگیر اجرای قانون جوانی جمعیت هستند انتظار داریم که در اجرای قانون تمام دستگاه های مسئول را ارزشیابی کنند. زیرا اگر وزارت بهداشت به تنهایی تلاش کند، دستورالعمل و بخشنامه و پروتکل بنویسد ولی سایر دستگاه ها نقش آفرینی لازم را نداشته باشند، تلاش ها بی ثمر می ماند.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی گفت: در برخی دانشگاه ها و استان ها با کمبود بیمارستان های سطح دو مواجه هستیم و مادران باردار، خدمات مادران پرخطر و سطح ۳ را دریافت می کنند که منجر به افزایش سزارین می شود. برای تأسیس مراکز سطح ۲ در این استان ها نیاز به بودجه داریم که امیدواریم با پیگیری مجلس و همیاری استانداری ها این معضل حل شود.

خسروی افزود: مامایی یک تخصص است که هیأت علمی های دانشگاه علوم پزشکی برای تربیت آن بسیار زحمت می کشند. از هر جایی به مهارت مامایی آسیبی برسد به نظام سلامت آسیب رسیده است.

وی تاکید کرد: جامعه مامایی همواره در جهت اجرای قوانین تلاش کرده است. قانون جوانی جمعیت اگر درست اجرا شود، کشور را از مهلکه کمبود جمعیت نجات می دهد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان