رشت- ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهر رود یکی از مصوبات سفر هیئت دولت به استان گیلان بود که بررسی ها نشان می دهد مسئولان و متولیان تاکنون اقدام عملی در این زمینه انجام نداده اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- سیده سمیه رعد: زمانی نه چندان دور نام زرجوب و گوهررود تداعی گر زلالی بود و با ماهی گیری و شنا و تفریح و چشم نوازی در شهر گره خورده بود اما چندین سال است که این واژگان زیبا جای خود را با آلودگی، بیماری و بوی نامطبوع عوض کرده و وقتی به وضعیت فعلی آنها می نگریم چیزی جز افسوس روزهای خوب گذشته و اندوه زوال این سرمایه ارزشمند شهری نصیبمان نمی شود.

شاید اگر هر جای دیگری بود، عبور رودخانه از میان یک کلانشهر مسافر پذیر، بهترین موقعیت برای جذب سرمایه گذار و توسعه شهری را فراهم می کرد اما زرجوب و گوهر رود رشت نه تنها باعث توسعه شهر و رونق اقتصاد مردم نشده اند بلکه بوی نامطبوع و نفوذ آلودگی های آنها به آب های زیرزمینی موجب مبتلا شدن مردم به انواع بیماری های گوارشی و پوستی شده و وعده های مسئولان مبنی بر ساماندهی این دو رودخانه مهم و استراتژیک نیز راه به جایی نبرده است.

طبق برآورد کارشناسان، زرجوب آلوده ترین رودخانه استان گیلان و حتی کشور است و عمق فاجعه زیست محیطی و انسانی آنجایی مشخص می شود که عمده آب شرب و کشاورزی شهرستان رشت از زرجوب و گوهر رود تأمین می شود و این یعنی محیط زیست و از آن مهم تر، مردم رشت و به تبع استان اصلی ترین قربانی وعده و عیدها و آلودگی های فزاینده هستند.

وعده رئیس جمهور برای ساماندهی رودخانه های رشت در کمترین زمان

حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور بهمن سال گذشته در جریان سفر استانی به گیلان از این دو رودخانه بازدید کرد و از نزدیک در جریان آلودگی و اوضاع نامناسب آن قرار گرفت. وی اظهار کرد: مشکلات ناشی از آلودگی رودخانه های گوهررود و زرجوب باید ساماندهی و منشأ آلودگی های این رودخانه ها رفع شود.

رئیس جمهور با انتقاد از وضعیت نامناسب رودخانه گوهررود خواستار برنامه ریزی و ساماندهی وضعیت این رودخانه ها در کمترین زمان ممکن شد.

وی گفت: این رودخانه می تواند از جلوه های زیبا و جاذبه های گردشگری باشد و مسئولان باید با همکاری مردم در این زمینه همت کنند.

تأکیدات رئیس جمهور هم کاری از پیش نبرده است

ابراهیم صیادی یکی از رشتوندانی که سال هاست در جوار زرجوب زندگی می کند و روزهای طلایی آن را به یاد دارد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه زمانی در این رودخانه ماهیگیری و شنا می کردیم، اظهار کرد: وضعیت بوی نامطبوع و آلودگی زرجوب به جایی رسیده که حتی نمی توان از دور آن را تحمل کرد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان زیادی در این سال ها وعده پاکسازی این رودخانه را داده اند اما در عمل کاری نکردند، افزود: حتی بازدید رئیس جمهور از این دو رودخانه و تاکید وی بر تسریع ساماندهی آن نیز تاکنون کاری از پیش نبرده است.

این شهروند با گلایه مندی از عدم نظارت بر چگونگی صرف بودجه های مربوط به ساماندهی زرجوب تصریح کرد: مشخص نیست متولی اصلی این کار چه دستگاهی است و همه صرفاً حرف می زنند از عمل خبری نیست.

کسی از مسئولان نگران و دلسوز مردم رشت نیست

سحر قناعتی دیگر رشتوند گلایه مند از اوضاع زرجوب و گوهررود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز نگرانی از سلامتی خود و دیگر هم استانی ها بیان کرد: مردم به صورت مستقیم و غیر مستقیم در معرض این آلودگی ها هستند و روند رو به رشد ابتلای مردم استان به انواع بیماری ها از جمله سرطان گوارش و پوست بسیار نگران کننده است اما انگار کسی دلسوز ما نیست.

وی با بیان اینکه مردم انتظار دارند در این دولت شاهد اقدامات عملی و مؤثر باشند، ادامه داد: اینکه هر از چند گاهی یک نفر قولی بدهد و بودجه ای بگیرد اما در عمل اتفاق مثبت و قابل محسوسی برای مردم نیفتد قابل قبول و تحمل نیست.

اختصاص اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومانی برای زرجوب و گوهررود

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۶۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی فاضلاب گوهر رود و زرجوب اختصاص یافته است، گفت: برای ساماندهی فاضلاب دو رودخانه رشت مجموعاً ۱۵ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده که قرار است طی انعقاد تفاهم نامه ای با قرارگاه خاتم، ۴ هزار میلیارد تومان به صورت علی الحساب به منظور شروع کار پرداخت شود.

محمدرضا احمدی سنگری با بیان اینکه فرصت ۲ ماهه به وزیر نیرو داده شده است، افزود: فرصتی معین به زندان لاکان، مسکن مهر و بیمارستان های رشت داده شده تا از ورود فاضلاب خود به زرجوب و گوهررود خودداری کنند.

وی با اشاره به نامه به رئیس جمهور و معاون اجرایی وی به منظور پیگیری ممانعت از ورود فاضلاب بیمارستان ها به دو رودخانه رشت بیان کرد: تصفیه خانه ها در حال اتمام است و قول مساعد از سوی بیمارستان ها مبنی بر ممانعت از ورود فاضلاب به زرجوب و گوهررود داده شده است.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس ادامه داد: طی بازدید از برخی بیمارستان ها، کار خود به منظور ممانعت از ورود فاضلاب به دو رودخانه را آغاز کرده اند و باید نظارت ها در این باره افزایش یابد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

آب تصفیه خانه فخب تنها برای کشاورزی منطقه استفاده شود

احمدی با بیان اینکه طی صحبت های انجام گرفته با مدیرعامل آب منطقه ای گیلان مقرر شد تا از این پس آب تصفیه خانه فخب تنها برای کشاورزی فخب و سیاه اصطلخ استفاده شود، افزود: این کار برای جلوگیری از ورود فاضلاب به زرجوب و گوهررود مهم است.

وی با اشاره به اینکه گام نخست ساماندهی زرجوب و گوهررود با ممانعت از ورود فاضلاب تمام دستگاه های اجرایی، زندان لاکان، مسکن مهر و صنایع برداشته می شود، تصریح کرد: پیش بینی می شود که در وهله اول ساماندهی، تا پایان امسال از ورود فاضلاب ها به دو رودخانه جلوگیری شود و در قدم بعدی آبفا و آب منطقه ای با رها سازی بستر این دو رودخانه شرایط حضور سرمایه گذار را فراهم کنند.

رودخانه های زرجوب و گوهر رود نیازمند اقدام عملی

عماد مطالبی مشاور کمیسیون بهداشت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حفظ زرجوب و گوهر رود نیازمند اقدام عملی و فوری است و باید حیات و زیست شهروندی همه رشتوندان را از این تهدید و بلای بهداشت و سلامت جامعه نجات دهیم زیرا آیندگان ما را قضاوت می کنند که اینگونه بی تفاوت بودیم و هیچ چاره و اقدام عملی واقعی برای این مشکل بزرگ نداشتیم.

وی با بیان اینکه میزان ورودی حجم فاضلاب و انواع پساب ها به این دو رودخانه به گونه ای بوده که شرایط زیستی را مورد تهدید قرار داده است، افزود: بوی ناشی از مواد آلی لجن و فاضلاب علاوه بر اینکه سلامت شهروندان را تهدید می کند آنقدر ناخوشایند است که جلوه هایی از ناهنجاری ها را در میان شهر افزایش می دهد.

مطالبی با اشاره به اینکه فاضلاب ها و پساب های صنعتی بهداشتی، شهری، بیمارستانی وارد این دو مجرای مهم آبی شهرمان می شوند، تصریح کرد: این آلودگی ها سونامی از مشکلات زیست محیطی و در بخش بهداشت بیماری و سرطان را به دنبال دارند.

کارشناس حوزه محیط زیست ادامه داد: برای حفظ اکوسیستم و محیط زیست باید هر چه سریع تر اقدام اصولی و فوری صورت پذیرد در گام اول باید شاهد کاهش و توقف ورودی فاضلاب ها و پساب ها بدون انجام فرآیند تصفیه به معنای واقعی آن باشیم تمامی مراکزی که آلایندگی دارند مطابق قانون باید با آنها برخورد و اقدامات لازم توسط همه دستگاه های متولی و مراجع ذیصلاح صورت گیرد.

رشت به نقطه بحران رسیده است

وی با بیان اینکه امروز شهر رشت و محیط زیست آن به نقطه بحرانی رسیده است، بیان کرد: عوامل آلاینده زیست و فرصت خودپالایی را از این دو رودخانه گرفته اند و نتیجه آن بوی گند و تعفن و لجن و انواع رسوباتی است که در این دو رودخانه وجود دارد و بسیار خطرناک است لذا باید تیم های تخصصی پایشی با همکاری مدیریت شهری در راستای نظارت و حفاظت از آن به صورت مستمر و پیوسته پایش آن را انجام دهند تا نگذاریم حجم بیشتری از بار آلایندگی و ورودی های جدید از آلاینده ها به این دو رودخانه زرجوب و گوهر رود وارد شود.

این کارشناس محیط زیست شهری با اشاره به اینکه باید به صورت جد به دنبال آن باشیم که تصفیه خانه شهر رشت راه اندازی شود و همه قسمت ها با ظرفیت کامل وارد مدار شوند، گفت: این کار سرعت پالایش رودخانه ها را افزایش می دهد و به منظور حفظ اکوسیستم مناطق و نواحی صنعتی شهر رشت علاوه بر اینکه تمام واحدهای صنعتی باید فاضلاب و پساب های خود را به طور کامل پیش تصفیه را انجام دهند، این فرآیند باید با نظارت کامل ناظران زیست محیطی و مطابق با استانداردهای محیط زیست انجام گیرد.

وی اضافه کرد: سیستم تصفیه خانه با رعایت کامل ملاحظات زیست محیطی تکمیل شود تا بتوان این پساب و فاضلاب که حجم بالایی از انواع آلودگی را به همراه دارد مدیریت کرد و سروسامان داد.

مطالبی با بیان اینکه تمام مراکز بیمارستانی نیز باید با کمک ناظران زیست محیطی و کارشناسان محیط زیست بر اساس ضوابط و استانداردهای محیط زیست سیستم تصفیه خود را اصولی انجام دهند گفت: ساز و کارها باید مبتنی بر حفظ محیط زیست باشند و با این رویه گامی مؤثر در تصفیه کامل پساب های خود داشته باشند.

این کارشناس محیط زیست با تاکید بر اینکه همه ما باید در حفاظت از محیط زیست و نگهبانی از آن کوشا باشیم، افزود: تاریخ ما را قضاوت می کند نباید فرصت ها را در گیلان و شهر رشت بسوزانیم باید احساس مسٸولیت کنیم و همه با هم مشارکت کنیم زیرا اینجا سرزمین ماست و همه در این شهر بزرگ شدیم و رشد پیدا کردیم و خاطراتمان و زندگی مان وابسته با این شهر و دیار است پس مراقب باشیم تا این بحران و این تهدید ما را از بین نبرد و امانت دارهای خوبی برای نسل آینده باشیم.

با گذشت حدود شش ماه از سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان گیلان و تاکید بر تسریع در روند ساماندهی دو رودخانه گوهر رود و زرجوب با وجود اختصاص اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان اما تاکنون اقدام عملی در این زمینه انجام نشده و با توجه به تغییرات مکرر مدیریت شهری در رشت همچنان مردم این شهرباید منتظر زمانی باشند تا کسی اقدام عملی برای ساماندهی وضعیت این دو رودخانه انجام دهد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان