کشور عراق به واسطه در اختیار داشتن حرم های متبرکی نظیر حرم امام علی(ع) در شهر نجف، امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل در کربلا هر ساله زائرین فراوانی را در قالب تور کربلا از سراسر کشور های مسلمان به خود جذب می کند.

 زائرین ایرانی نیز به دلیل داشتن ارادت بسیار خالصانه ای که به حرم های متبرکه دارند به زیارت این منطقه بسیار مقدس می روند و از برکات معنوی آن نیز بهره مند می شوند. زیارت کربلا در تمامی احادیث سفارش شده است به گونه ای که سفر به کربلا در تمامی احادیث در کنار سفر به خانه خدا قرار گرفته است.

لذا می توان سفر به کربلا را یکی از پر فضیلت ترین سفر ها دانست که به طور قطع می تواند اثرات و ثمرات معنوی بسیار با ارزشی را به همراه داشته باشد. به دلیل محبوبیت بسیار زیادی که این منطقه متبرک در میان زائرین ایرانی دارد در این مقاله قصد داریم به بررسی تور های کربلا اعم از تور های هوایی و زمینی بپردازیم و شرایط هر یک بررسی کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

یکی از بهترین منابع برای آشنایی و رزرو تور کربلا سایت نیمه شب است:

https://nimeshab.com/itinerary-with-karbala-tour/

در این صفحه درباره تورهای کربلا و نجف هوایی و زمینی صحبت شده و یکی از مجریان اصلی تور عتبات عالیات معروف را نیز معرفی کرده است.

 

تور هوایی کربلا

کشور عراق به دلیل جنگ با کشور آمریکا سال ها به یکی از نا امن ترین مناطق در دنیا تبدیل شد، ولی خوشبختانه می توان گفت امروزه این کشور در بین امن ترین مناطق قرار گرفته است و از این نظر نمی تواند خطراتی را متوجه زائرین عزیز کند.

سفر هوایی به کربلا می تواند از بسیاری از جهات راحتی بیشتری داشته باشد و امکانات مناسب تری را در مقایسه با تور زمینی کربلا برای زائرین عزیز فراهم کند.

یکی دیگر از مزیت هایی که تور هوایی کربلا برای مسافرین عزیز به همراه دارد کوتاه بودن مسیر است که در این صورت زائرین عزیز خستگی زیادی را تحمل نمی کنند و می توانند با انرژی و روحیه مناسب تری اعمال و مناسک این سفر با ارزش و معنوی را به جا آورند.

توجه داشته باشید که در حال حاضر برای زیارت این منطقه متبرک نیاز به دریافت ویزا نخواهید بود. اما برای انجام سفر عتبات عالیات می بایست به یکی از دفاتر مسافرتی که دارای مجوز های مربوطه است، مراجعه نموده و با ارائه دادن گذرنامه خود که اعتبار حداقل 6 ماه دارد اقدام به خرید این سفر کنید. توجه داشته باشید که در صورتی که قصد سفر از نوع هوایی را دارید پرواز شما از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد فرودگاه نجف انجام می شود زیرا شهر کربلا دارای فرودگاه نیست و امکان پرواز مستقیم به این منطقه برای زائرین عزیز وجود ندارد.

قیمت تور هوایی کربلا یک هفته ای در حال حاضر حدودا بین 7 الی 10 میلیون تومان می باشد.

 

تور زمینی کربلا

نوع دیگری از سفر به این منطقه مقدس انجام تور های زمینی است که با انواع اتوبوس های با کیفیت انجام می شود. تور زمینی کربلا طی سال های اخیر طرفداران بسیار زیادی را پیدا کرده است.

 یکی از مهم ترین تفاوت هایی که تور های زمینی با هوایی دارند مدت زمان رسیدن به کربلای معلی است که طبعا این مدت زمان در نوع زمینی بیشتر خواهد بود و ممکن است برای زائرین عزیز کمی ملال اور باشد اما قیمت بسیار ارزان تری دارد.

لازم به ذکر است که سفر به این منطقه متبرک از چنان جاذبه ای برخوردار است و زائرین عزیز با چنان شوقی به این منطقه رهسپار می شوند که شاید خستگی در طی مسیر برای انان امری مهم تلقی نشود. اما توصیه می کنیم زائرین عزیزی که از سن بالایی برخوردار هستند و شرایط جسمی مناسبی برای تحمل مسیر های طولانی را ندارند از تور های هوایی استفاده کنند.

برای سفر به کربلا از طریق مرز های زمینی می بایست با اتوبوس به سمت مرز های مختلف حرکت نمود و در کشور عراق نیز با اتوبوس از عراق به سمت نجف و کربلا حرکت کنید. لذا بدیهی است که طول سفر در این نوع تور در مقایسه با تور هوایی طولانی تر است.

یکی از مهم ترین مناسبت هایی که اخیرا به کانون تجمع مسلمانان و شیعیان جهان تبدیل شده است، روز اربعین است. در کشور ما نیز هر ساله چندین روز قبل از اربعین کاوران هایی به سمت کربلا عازم می شوند و با پای پیاده خود را به این منطقه متبرک می رسانند و در این مسیر از امکانات موکب های بسیاری که در مسیر به زائرین خدمت رسانی می کنند، استفاد می کند.

البته تورهای مربوط به ماه محرم و صفر، ایام میلاد ها و شهادت های امامان معصوم و یا حتی تورهای نوروزی کربلا نیز شامل این شرایط می شوند.

توجه داشته باشید که در تور های زمینی به مقصد کربلای معلی رعایت بهداشت و نظفت شخصی از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. در طی سه سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا تمهیدات نظافتی فراوانی در کشور عراق لحاظ گردیده است و همین امر باعث شده که کشور عراق علی رغم وجود تعداد بسیار زیاد مسافران از تمامی کشور های مسلمان دارای تعداد تلفات بسیار پایین تری در مقاسه با سایر کشور ها باشد.

توجه داشته باشید که طول مدت تور های زمینی و هوایی کربلا متغیر است و طبعا تور های زمینی به دلیل طی نمودن مدت زمان بیشتری برای رسیدن و بازگشتن از کربلای معلی طولانی تر هستند.

قیمت تور زمینی کربلا با یک هفته اقامت در نجف و کربلا حدودا بین 4 الی 6 میلیون تومان می باشد.

 

نتیجه گیری

سفر به کربلای معلی و عتبات عالیات (کربلا، نجف، کاظمین و سامرا) یکی از پرفضیلت ترین سفر ها است و در تمامی احادیث و از قول بسیاری از ائمه معصوم مورد توصیه و سفارش قرار گرفته است. خوشبختانه در طی سال های اخیر با برقرار شدن امنیت کامل در تمامی شهر های کشور عراق از جمله کربلا و نجف زائرین عزیز به راحتی و سهولت می توانند خود را به این اماکن متبرکه برسانند و از برکات معنی این سفر نهایت استفاده را داشته باشند.

به علت این که این تورها به زودی پر می شوند لذا در صورتی که قصد سفر به این منطقه را دارید از دو هفته قبل اقدام به رزرو و خرید از مجری مستقیم عتبات نمایید.

از مجری های اصلی تورهای کربلا می شود به آژانس مسافرتی فارا گشت و گروه زیارتی سماع اشاره کرد.

از دیگر مواردی که می بایست در سفر به کربلا بسیار مورد توجه قرار دهید استفاده از لوازم شخصی و رعایت بهداشت و نظافت است. برای این منظور حتما از بطری های آب پلمپ شده استفاده کنید و از غذاهایی که از سالم بودن آن اطمینان دارید میل کنید. همچنین لازم به ذکر است که در صورتی که قصد دارید به کربلا سفر کنید حتما تمامی دوز های واکسن های مورد نیاز از جمله آنفولانزا و کرونا را دریافت کنید تا با خیال راحت یکی از بهترین تورهای کربلای هوایی و یا زمینی زندگی خود را تجربه کنید.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان