مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد

ضریب نفود ۱۸۶ درصدی تلفن همراه در گیلان/ فعالیت ۲۷۰۰ کسب و کار مجازی

۱۴۰۱/۰۵/۲۶ ۱۵:۳۰ چاپ کد خبر: 176696

به گزارش لنگرخبر، فرزاد توکلی، ضریب نفوذ تلفن همراه را مهمترین زیرشاخص فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست و اظهار کرد: ضریب نفوذ تلفن همراه در استان گیلان بالاست و ۱۸۶ درصد مردم به تلفن همراه دسترسی دارند، یعنی افراد بالای ۱۰ سال دارای بیش از یک سیمکارت هستند.

وی با اشاره به ضریب نفوذ ۴۲ درصدی تلفن ثابت در گیلان به ازای خانوار، افزود: شاخص ضریب نفوذ تلفن ثابت در گیلان نیز بالاتر از متوسط کشوری است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان در گفت وگوی خبری باران، با بیان اینکه شاخص ضریب نفوذ اینترنت ثابت(ADSL خانگی) در استان ۱۳.۷ درصد و شاخص ضریب نفوذ اینترنت همراه ۱۲۰ درصد است، تصریح کرد: استان گیلان در شاخص کلی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات(IDI) رتبه هشتم کشور را دارد و جزو استان های خوب است.

توکلی مهمترین عامل توسعه کسب و کارهای الکترونیکی و مجازی را همین شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست و یادآور شد: شاخص ها نشان می دهد که به اندازه کافی زیرساخت در استان داریم و لذا فضا برای توسعه کسب و کارهای مجازی فراهم است، اما در کنار زیرساخت دو عامل نیروی انسانی متخصص و ماهر جهت ایجاد این فضا و استفاده از آن و قوانین و مقررات تجارت الکترونیکی نیز دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه استان گیلان در حوزه نیروی انسانی متخصص و ماهر در حوزه فناوری اطلاعات دو درصد بالاتر از متوسط کشور است، متذکر شد: ۱۸ درصد متوسط دانشجویان دانشگاه ها در حوزه «ICT» هستند که در گیلان بالای ۲۰ درصد است.

مدیرکل ارتباطات گیلان با اشاره به وضعیت مناسب استان در استفاده مردم از فضای الکترونیکی، خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات در حوزه خرید و فروش الکترونیکی که مبتنی بر تجارت الکترونیکی است مربوط به سال ۸۲ بوده و نیازمند بازبینی است.

وی از فعالیت ۲۷۰۰ کسب و کار مجازی دارای مجوز در گیلان خبر داد و عنوان کرد: کسب و کارهای مجازی در بخش مالیات و بیمه تامین اجتماعی نیز دارای مشکلاتی هستند و لذا در سطح کشور کارگروه کاهش موانع کسب و کارهای مجازی تشکیل شده است.

توکلی با بیان اینکه در حال حاضر تفکیکی بین مجوز کسب و کارهای مجازی و فیزیکی وجود ندارد، اضافه کرد: دولت برای ساماندهی صدور مجوزهای کسب و کار پنچره واحد صدور مجوز را به نشانی «g۴b.ir» راه اندازی کرده است. افراد متقاضی مستقیما درخواست خود را به دستگاه اجرایی مربوطه ارسال می کنند و وزارت اقتصاد و دارایی ناظر بر صدور مجوزها خواهد بود.

مدیرکل ارتباطات گیلان با اشاره به تخصیص اعتبار ۳۹ میلیارد تومانی به گیلان از محل بند الف و ب تبصره ۱۸، اظهار کرد: تاکنون ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات به فعالان این عرصه پرداخت شده است.

وی همچنین از راه اندازی یک فضای کار اشتراکی در پارک علم و فناوری استان و دو مجموعه در بخش خصوصی خبر داد و خاطرنشان کرد: کسب و کارهای مجازی و استارت آپ ها در صورت دانش بنیان شدن می توانند از معافیت های مالیاتی و تامین اجتماعی استفاده کنند.

توکلی از متقاضیان کسب و کارهای مجازی خواست در ابتدا مجوز صنفی دریافت و به سامانه نماد اعتماد الکترونیکی مراجعه کنند و افزود: کسب و کارهای مجازی می توانند با مراجعه به سامانه اتحادیه کسب و کارهای مجازی و دریافت مجوز اعتماد الکترونیکی و نماد کسب و کارهای آنلاین فعالیت خودشان را آغاز کنند.

انتهای پیام

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان