آستارا- فرماندار آستارا با انتقاد از سازمان آرد و غله گیلان تعیین سرانه ۹.۸ درصدی توزیع آرد در این شهرستان را ناعادلانه دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، عنایت رضایی پور بعد از ظهر چهارشنبه در جلسه تنظیم بازار اقدام مشترک و آرد و نان آستارا از تصمیمات ویژه ستاد برای سامان دهی وضعیت آرد و نان این شهرستان خبر داد و گفت: بیشتر مشکلات حوزه آرد و نان برطرف شده و با درایت دست اندرکاران مسائل باقی مانده هم مدیریت خواهد شد.

وی گفت: با هماهنگی های صورت گرفته نصب دستگاه های هوشمند خرید نان در نانوایی ها با موفقیت انجام و کار فروش سیستمی نان به بالای ۹۰ درصد در شهرستان رسیده است و از این نظر آستارا نخستین شهرستان استان گیلان است.

فرماندار آستارا همچنین تشکیل ۴ کارگروه بازرسی برای نظارت از کارخانه آرد تا نانوایی ها و طرح پخت کشیکی نانوایی ها در راستای کاهش صف در واحدها را از دیگر اقدامات کارگروه آرد و نان برشمرد.

رضایی پور با انتقاد از سازمان غله استان گیلان سرانه ۹.۸ درصدی توزیع آرد برای این شهرستان را مناسب ندانست و گفت: این آمار مربوط به جمعیت ۹۰ هزار نفری شهرستان در سال ۱۳۹۳ است در حالی که اکنون جمعیت منطقه ۹۶ هزار نفر برآورد می شود.

وی با اشاره به اینکه در اوقات مختلف سال روزانه بین ۱۶ تا ۲۴ هزار نفر مسافر در آستارا داریم، افزود: در توزیع آرد آستارا باید آمار گردشگران که جمعیت شناور آستارا را تشکیل می دهند و جمعیتی ثابت و نه موقت هستند محاسبه شود.

فرماندار آستارا به ناکافی بودن سهمیه آرد در این شهرستان اشاره کرد و گفت: سهمیه آرد آستارا در حال حاضر ۲۴ هزار کیسه است که باید حداقل ۶ هزار کیسه دیگر اختصاص داده شود تا با سهمیه ۳۰ هزار کیسه بتوان مشکلات حوزه آرد و نان شهرستان را به حداقل رساند.

افزایش نانوایی های آزاد پز در آستارا

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری آستارا نیز در این جلسه با اشاره به راه اندازی واحدهای نانوایی آزادپز که نان در آنها به قیمت تمام شده عرضه می شود، گفت: با توجه به اینکه نان هایی که در فروشگاه ها توزیع می شود، از استان های همجوار به دلیل هزینه حمل و نقل به قیمت گزاف در اختیار مردم و مسافران قرار می گیرد افزایش واحدهای آزادپز در شهرستان می تواند نان مورد نیاز را با قیمت مناسب تر در اختیار مصرف کننده قرار دهد.

جمشید مهدوی گفت: بیش از ۶۰ درخواست مبنی بر راه اندازی نانوایی های آزاد پز در شهرستان دریافت شده که اولویت با افرادی خواهد بود که تخصص و تجهیزات لازم در این زمینه را دارا باشند.

وی اضافه کرد: در صورت ارائه کد کاردکس آرد آزاد از طریق اداره کل غله و تصویب نهایی، بر اساس برآوردها قیمت نان بربری و سنگک در این واحدها به ازای هر چانه ۵۰۰ گرمی ۶ هزار تومان و لواش یک هزار و ۴۰۰ تومان خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری آستارا به ابطال مجوز ۶ واحد نانوایی متخلف در آستارا اشاره کرد و گفت: با ابطال مجوز واحدهای متخلف در حال حاضر ۲۱۵ واحد نانوایی در آستارا وجود دارد که ۱۰ واحد آن از نوع لواش، ۵ واحد نان فانتزی و مابقی مجوز پخت نان بربری دارند.

مهدوی از طرح یکسان سازی ساعت پخت نانوایی ها خبر داد و افزود: ساعت کار جدید و همزمان نانوایی ها به زودی به نانوایی ها ابلاغ می شود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان