سازمان هواشناسی نسبت به رشد ابرهای همرفتی و و وزش باد شدید در ۱۲ استان و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در ۱۳ استان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از رشد ابرهای همرفتی به ویژه در ساعات بعدازظهر و فعالیت سامانه بارشی و رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در نواحی مستعد گردوخاک از پنجشنبه تا یکشنبه (۲۷ تا ۳۰ مردادماه) خبر داد.

این شرایط جوی روز پنجشنبه در شمال آذربایجان غربی، شرق و جنوب سیستان و بلوچستان، جمعه در شمال و شرق خوزستان، جنوب لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، شرق و جنوب سیستان و بلوچستان، شنبه در شمال و شرق خوزستان، غرب چهارمحال و بختیاری، شرق و جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و یکشنبه در ارتفاعات استان های تهران، البرز، مازندران، شرق خوزستان، شمال غرب کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی می شود.

بر اثر این مخاطره احتمال صاعقه، احتمال آب گرفتگی معابر و جاری شدن روان آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال تأخیر در پرواز وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای پیشگیری از وقوع آسیب ها و خسارات احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل ها را توصیه می کند.

سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار از خیزش و نفوذ گرد و خاک و وزش باد شدید موقت از پنجشنبه تا یکشنبه خبر داد. این وضعیت جوی روز پنجشنبه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، شرق یزد، خوزستان و ایلام، جمعه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، شنبه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی و یکشنبه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و نیمه جنوبی خراسان رضوی پیش بینی می شود.

بر اثر این مخاطره احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه های موقت و احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تأسیسات حساس به گردوغبار دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی عدم حضور افراد در فضای باز به ویژه اشخاص آسیب پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان ها نیمه کاره و استحکام سازه های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه ها در دستور کار قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان