مجمع کمیته ملی المپیک با وجود مشکلات ایجاد شده در رابطه با اعضای المپیکی و غیرالمپیکی می تواند در موعد مقرر برگزار شود اگر وزیر ورزش و رئیس این کمیته از رای دادن انصراف دهند!

به گزارش خبرنگار مهر، مهندسی انتخابات کمیته ملی المپیک که از ماه ها پیش در خیلی از راه های رفته و نرفته مسئولان ذی نفع محسوس بود حالا به مرحله ای رسیده که لغو کلی مجمع در زمان مقرر را نشانه گرفته است؛ اتفاقی مخربی که قطعاً به موازات قوانین و منشور المپیک نیست و آسیب های آن می تواند حتی ابعاد بین المللی هم پیدا کند.

حذف کاراته از رشته های المپیکی عضو مجمع کمیته ملی المپیک بهانه ای شده برای اینکه سنگ جدیدی پیش پای انتخابات کمیته ملی المپیک قرار داده شود. به واسطه این جابه جایی و تغییر جایگاه رشته کاراته از اعضای المپیکی به غیر المپیکی، تعداد نمایندگان این دو دسته برای مجمع ۶ شهریورماه کمیته ملی المپیک در عدد ۲۹ مساوی شده است.

البته پایه این تساویِ دردسرساز وقتی شکل گرفت که در برگزاری انتخابات فدراسیون ها تعلل شد تا آنجا که حالا فدراسیون های المپیکی فوتبال، وزنه برداری، ژیمناستیک، شمشیربازی و دوچرخه سواری چون بدون رئیس هستند در مجمع انتخاباتی کمیته نماینده نخواهند داشت.

در واقع بعد از کنار رفتن این ۵ فدراسیون، حذف کاراته ضربه نهایی را زد برای اینکه فهرست اعضای المپیکی حاضر در مجمع کمیته ملی المپیک و وجاهت قانونی آنها روی لبه تیغ قرار بگیرد. در این میان بدمینتون می تواند وضعیت را ازاین بدتر هم کند البته اگر برای این فدراسیون دوره ریاست محمدرضا پوریا در آن تمام شده، سرپرست تعیین شود که در این صورت تعداد اعضای المپیکی کمتر از غیر المپیکی می شود (۲۸ به ۲۹).

مجموع این شرایط، انتخابات کمیته ملی المپیک را بیشتر از همیشه متمایل به لغو و تاخیر دوباره کرده است در حالیکه از همین شرایط خودساخته هم می توان گذر کرد و اجازه نداد از این ستون به اون ستون کردن ها مانع برگزاری انتخابات شود به خصوص حالا که نام نویسی کاندیداها هم انجام شده است.

نقش سجادی و صالحی امیری در برگزاری سر وقت انتخابات کمیته

طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک (تبصره ۲ از ماده ۵) اعضای المپیکی مجمع (فدراسیون های المپیکی به علاوه ۶ نماینده کمیسیون ورزشکاران) باید «اکثریت آرا» را در مجمع داشته باشند. در واقع «تعداد آرا» و نتیجه آن مهمتر از «تعداد اعضا» است و همین مسئله می تواند ملاکی باشد برای برگزاری سلامت مجمع و انجام رای گیری قانونمند در زمان مقرر.

در صورتیکه ترکیب مجمع کمیته ملی المپیک -از حیث تعداد اعضای المپیکی و غیرالمپیکی و مساوی بودن آنها- برای انتخابات ۶ شهریورماه شرایط امروز را داشته باشد عدم حضور یک نفر از اعضای غیرالمپیکی در رای گیری می تواند به راحتی شرایط مورد تاکید اساسنامه برای «نصف به علاه یک آرای المپیکی ها» را در مجمع ایجاد کند؛ برای این موضوع هم خود وزیر ورزش یا رئیس کمیته ملی المپیک می توانند از رای دادن امتناع کنند.

سیدحمید سجادی و سید رضا صالحی امیری بارها بر برگزاری انتخابات تاکید داشته اند به خصوص که تلاش های هوشمندانه ای هم برای ورود به آن داشتند اگرچه هر دو در روز آخر نام نویسی از کاندیدها، از ورود به انتخابات پا پس کشیدند و میدان را برای دیگر مدعیان ریاست خالی گذاشتند.

همین موضوع یعنی عدم حضور سجادی و به خصوص صالحی امیری در میان کاندیداها می تواند سناریوی تعویق دوباره را برای انتخابات 6 شهریورماه ایجاد کند تا اینگونه هیات رئیسه و اجرایی فعلی کمیته حداقل تا بازی های آسیایی بر سر کار بمانند. برای این تصمیم هم چه بهانه ای بهتر از مطرح کردن تعداد مساوی اعضای المپیکی و غیرالمپیکی مجمع و نبود مقبولیت قانونی.

این در حالی است که رای ندادن یکی دو نفر از اعضای غیرالمپیکی مجمع می تواند سنگی که با دست خودی ها در مسیر انتخابات کمیته ملی المپیک قرار داده شده را کنار بزند تا مشکلی سد راه برگزاری قانونمند مجمع نباشد و در این زمینه چه گزینه ای بهتر از خودِ سجادی و صالحی امیری.

آنها با گذشتن از رای خود می توانند با یک تیر دو نشان بزنند اینگونه که هم بی طرفی شان را در انتخابات نشان دهند و هم حسن نیت شان برای برگزاری به موقع انتخابات و جلوگیری از وقفه بیشتر آن.

رای ندادن یک یا حتی دو عضو (غیرالمپیکی ها) خللی در روند برگزاری سالم مجمع ایجاد نمی کند کما اینکه بنیامین شکوه فر معاون امور حقوقی، مجلس و استان های وزارت ورزش که ریاست مجمع انتخاباتی فدراسیون تکواندو را بر عهده داشت هم به منظور اجرای عدالت و اثبات بی طرفی وزارت ورزش از رای خود صرف نظر کرد.

شرایطی که انتخابات کمیته ملی المپیک را تهدید می کند خودساخته و نتیجه تعللی است که در برگزاری انتخابات برخی فدراسیون ها شده است. بنابراین خوب است افرادی که عامل ایجاد این نابسامی و عدم تعادل در ترکیب شده اند یا خود را دغدغه مند کمیته و انتخاباتش نشان می دهند، کمک حال شوند برای کاهش انتقادها و سوق دادن کمیته به برگزاری انتخاباتِ به موقع.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان