وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» به تشریح کارنامه یکساله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» درباره کارنامه یکساله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روالی که حوزه فرهنگ و هنر در دولت قبل پیدا کرده بود، به حالت انفعال در حوزه کنشگری رسیده بود. دلیل اش آن بود که بدنه اجرایی که در دولت حاکم است با نگاه رسمی نظام و سیاست کلی نظام دارای گسل بود.

محمدمهدی اسماعیلی گفت: به عنوان مثال، در سیاست های هنری و تولید آثار نمایشی دولت قبل معتقد به نگاه پسینی و نظارت حداقلی بود. اینکه نباید در حوزه فرهنگ دخالت کرد و جمله معروف جان لاک که در صحبت های رئیس جمهور قبل دیده می شد که می گفت همه را به زور نمی توانیم به بهشت ببریم.

وی افزود: در حوزه مجوزهای آثار نمایشی و کتاب، کاری کرده بودند که در دولت سیزدهم، با انبوهی از مجوزهایی روبرو بودیم که کار را دشوار کرده بود؛ مثلاً مجوز اکران یک فیلم سینمایی را داده بودند و نوشته بودند اصلاحات انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این دولت و در هر استان، شاخص ترین چهره های جبهه انقلاب فرهنگی، به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد انتخاب شده که تحولی جدی محسوب می شود. برنامه تحولی ۱۲۰ اقدامی وزارت ارشاد را همان ابتدا منتشر کردم که هر یک بازه زمانی دارند.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت ارشاد در مقابل برخی جریان ها و سلبریتی ها منفعل شده است، تاکید کرد: می خواستند با یک جریان رسانه ای، سیستم مدیریتی دولت سیزدهم را دچار انفعال کنند ولی آیا این انفعال در انتصاب مدیران خود را نشان داد؟ گزارشی که درباره نقش زنان در سینما اعلام کردم، در دولت دوازدهم تهیه شده بود. قانون می گوید هیچ فیلمی بدون اکران در داخل، اجازه حضور در جشنواره های خارجی را ندارد، هجمه وسیعی علیه این حرف به راه انداختند ولی جلوی آن ایستادیم.

وزیر فرهنگ درباره کارنامه یک سالگی خود گفت: وقتی به کارنامه کاری خود در یک سال گذشته نگاه می کنم، می بینم که از نقطه انفعال و وادادگی که در برخی از حوزه ها بود، خارج شدیم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق قانون وظیفه تنظیم گری و مدیریت اجرایی نظام حکمرانی فرهنگی کشور را انجام می دهد.

محمدمهدی اسماعیلی گفت: من vod ها و شبکه های نمایش خانگی را به عنوان کار نوآورانه و فرصت می بینم. قبول دارم که بخش عمده ای از بخش نظارتی ما دچار مشکل است و باید اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد. من معتقدم که نباید جلوی تمامی شبکه های نمایش خانگی گرفته شود.

وی افزود: شبکه نمایش خانگی را یک فرصت کار دانش بنیان در حوزه فیلم و سینما می دانم ولی باید وضعیت موجود را اصلاح کنیم. به نظر من باید معیارهای واحدی بین نمایش در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی باشد نه اینکه یک نوع حجاب را در تلویزیون ببینیم ولی در سینما جور دیگری باشد؛ تدوین اصلاحیه آئین نامه نمایش به اتمام رسیده و در مسیر ابلاغ نهایی است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان