مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: خانه محیط زیست در همه استان های کشور ایجاد می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید ابوالقاسم موسوی با اعلام این خبر در نشست آموزشی مشارکتی دهیاران استان همدان بیان کرد: طرح ایجاد خانه محیط زیست تهیه شده و به زودی در استان ها ایجاد می شود.

موسوی با تاکید بر ضرورت تربیت تسهیلگر محیط زیست در تمامی روستاها، ادامه داد: خانه های محیط زیست مجموعه هایی با نشاط برای حضور مردم, دولتی ها و تمام افرادی است که دغدغه محیط زیست دارند.

وی با بیان اینکه زباله باید یه یک موضوع اقتصادی مردمی تبدیل شود, اظهار کرد: طرح مدیریت اجتماعی پسماند (ماپ) در این راستا انجام می شود.

موسوی تفکیک زباله از مبدا و استفاده اقتصادی از زباله تر برای تهیه کمپوست قابل بهره برداری در کشاورزی و بازیافت زباله های خشک برای بازدهی اقتصادی را از راهکارهای این طرح دانست و ادامه داد: مردم در این طرح با ارائه زباله های خشک به فروشگاه های ماپ, لوازم آشپزخانه و مایحتاج خود را تهیه می کنند و دهیاران لازم است به این موضوع توجه کنند.

وی تاکید کرد: می توانیم مشکل زباله را در روستا با مدیریت اجتماعی پسماند حل کنیم.

موسوی با بیان اینکه سامانه جامع مدیریت دهیاری های کشور بستر مناسبی برای آموزش های محیط زیستی برای دهیاران است افزود: به صورت هفتگی، مسائل و آموزش های محیط زیستی در بستر این سامانه قرار می گیرد و دهیاران از این مباحث استفاده می کنند.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست خواستار ایجاد انجمن خیرین محیط زیست در استان همدان شد و افزود: افراد زیادی تمایل دارند در حوزه حفظ محیط زیست کار نیکو انجام دهند و از طریق این انجمن, فضای مشارکت خیرین محیط زیست فراهم می شود.

وی اجرای طرح محیطیار یا محیطبان جوان در مدارس را از اقدامات مهم در راستای ترویج حفظ محیط زیست دانشت و ادامه داد: دانش اموزان با حضور در مناطق حفاظت شده و سایر مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به همراه محیطبانان حاضر شده و از نزدیک با محیط منطقه و داشنه های آن آشنا می شوند.

وی تاکید کرد: در راستای ارتقای فرهنگ محیط زیست تکالیف جدی داریم که مورد تاکید آموزه های دینی و سیاست های کشور ابلاغی مقام معظم رهبری است.

این مسئول گفت: جایگزینی مواد و مصالح سازگار با محیط زیست در فعالیت های عمرانی, ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست, حذف و کاهش مواد پلاستیکی با ارائه الگوهای جایگزین مناسب و سیاست های تشویقی در این مورد همچنین اجرای برنامه های آموزشی مشارکتی در روستاها از اقداماتی است که دهیاران برای پایداری توسعه در روستا می توانند انجام دهند.

وی در پایان گفت: تمام حوزه های تخصصی در سازمان حفاظت محیط زیست داریم که در همه این حوزه ها تولید محتوا صورت گرفته است و می تواند با درخواست دهیاران در اختیار آنها قرار گیرد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان