وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد برای توسعه و رونق فروشگاه های کتاب برنامه دارد گفت: به دنبال خودکفایی در صنعت کاغذ هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ که در آستانه هفته دولت شامگاه شنبه ۲۹ مرداد در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» شبکه افق حضور پیدا کرده بود، با اشاره به اهداف از پیش تعیین شده وزارت فرهنگ در دوره جدید گفت: از همان روزهای ابتدایی آغاز به کار دولت مردمی، ۱۲۰ برنامه تحولی روشن و مشخص در راستای اهداف تعیین شده در وزارت فرهنگ در نظرگرفته بودیم که تا به امروز بخش قابل توجهی از این ۱۲۰ برنامه بر ریل تعیین شده قرار گرفته است.

وی در ادامه وزارت فرهنگ را اصلی ترین نهاد حکمرانی فرهنگ کشور برشمرد و افزود: در آستانه یک سالگی فعالیت دولت مردمی شعارهای دولت در حوزه فرهنگ را بازگو نمی کنیم بلکه از عملکرد و کارنامه این وزارتخانه باید سخن گفت.

شبکه نمایش خانگی فرصتی دانش بنیان

رئیس شورای هنر کشور در خصوص وضعیت شبکه نمایش خانگی گفت: شبکه نمایش خانگی یک فرصت کار دانش بنیان در حوزه هنر است که باید وضعیت موجود اصلاح شود؛ چرا که بخشی از مشکلات از اعمال سلیقه های شخصی به وجود آمده است.

وی با تاکید بر اینکه حوزه تنظیم گری در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: باید معیارهای واحدی بین نمایش در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی حاکم باشد از سوی دیگر در اصل نظارت بر تولیدات تصویری، اختلافی با صدا و سیما نداریم. همچنین ۹۰ درصد مباحث در جلسات مشترک با صدا و سیما حل شده و بقیه موارد هم به زودی حل خواهد شد.

وی گفت: در این خصوص یک پیش نویس وزارت فرهنگ ارائه داد، یک پیش نویس هم مسئولان صداوسیما، که در پایان مسئولان رسانه ملی پیشنهاد دادند که پیش نویس وزارت فرهنگ مورد بررسی قرار گیرد زیرا مسیولین وزارت فرهنگ و صدا و سیما در خصوص وضعیت شبکه نمایش خانگی موضع فردی، شخصی و سازمانی ندارند.

به دنبال خودکفایی صنعت کاغذ

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وضعیت حوزه نشر و کاغذ گفت: زمان تحویل وزارت فرهنگ فضای نشر فضای خوبی نبود اما در مدت آغاز به کار دولت مردمی خوشبختانه تا حدود زیادی کاغذ مورد نیاز مطبوعات و نشر حتی با مساعدت و دستور رئیس جمهور با اختصاص ارز مورد نیاز خرید کاغذ انجام شد و بخشی از محوله های کاغذ وارد شده است.

وی درباره صنعت خودکفایی کاغذ گفت: خودکفایی در حوزه کاغذ از برنامه های بلند مدت وزارت فرهنگ به شمار می رود و نهایت تلاش خود را می کنیم تا در کمترین زمان ممکن با اقدام جهادی و رفع مشکلات مالی و سخت افزاری مجموعه های تولیدکننده کاغذ به خودکفایی در این صنعت دست پیدا کنیم.

وی افزود: طی چند وقت شخص رئیس جمهور و معاون اول روزانه پیگیر حل مشکلات حوزه کاغذ هستند که اهتمام اعضای دولت مردمی تا به اینجای کار کمک بسیاری به اهداف صنعت خودکفایی کاغذ کرده است، به عنوان نمونه وزارت آموزش و پرورش با عقد قراردادی با یکی از کارخانه های بزرگ کاغذ کشور، تولید بخش عمده ای از کتب درسی سال آینده دانش آموزان را به این کارخانه سپرده است.

وی با بیان اینکه خودکفایی صنعت نشر صرفاً یک شعار نیست بلکه برنامه ای عملیاتی با همت مدیران جهادی است، تصریح کرد: خودکفایی صنعت نشر از اهداف اصلی وزارت فرهنگ در دولت مردمی است که تمام اقدامات لازم انجام خواهد شد تا این اتفاق بزرگ در دولت انقلابی محقق شود.

حمایت از فروشگاه های کتاب

اسماعیلی با اشاره به اینکه طرح های خوبی برای حمایت از فروشگاه های کتاب در دست اقدام است، گفت: برای فروشگاه های کتاب و کتابفروشی ها در حال تدوین برنامه ای حمایتی توسط معاونت فرهنگی هستیم که باعث رونق فروشگاه های کتاب خواهد شد در واقع برنامه جدی و مفصلی برای توسعه و رونق فروشگاه های کتاب در نظرگرفته شده است.

وی در خصوص اخذ مالیات از چهره ها گفت: در خصوص نظام مالیاتی باید تاکید کرد که این مسئله یک نظام عادلانه دارد و هیچ تبعیضی در آن قائل نیست زیرا مالیات حقوق عمومی است که باید پرداخت شود.

وزیر فرهنگ با اشاره به بیش از سفرهای استانی خود طی مدت اخیر گفت: یکی از ویژگی های بارز دولت مردمی حضور در بین اقشار مختلف مردم و درک مشکلات از نزدیک بوده است و در سفرهای استانی خود تمام تلاش این است با تعامل مسئولان استانی و محلی اقدامات جهادی و فوری برای حل مسائل و مشکلات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه انجام شود.

تصویب لایحه جامع روزنامه نگاری در کمیسیون فرهنگی دولت

وی همچنین با تاکید بر ضرورت رفع مسائل و مشکلات خبرنگاران، گفت: لایحه نظام جامع روزنامه نگاری که دوره های گذشته به سرانجام نرسیده بود در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رسیده و امیدواریم با تصویب نهایی این لایحه در دولت و مجلس شاهد تحولات بزرگی در حوزه روزنامه نگاری و خبرنگاری باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همواره تلاش وزارت فرهنگ در دوره جدید این بوده که فضای کار به سمت اعتلای حکمرانی فرهنگ و هنر و تحکیم تنظیم گری وزارت فرهنگ قرار گیرد زیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق قانون متولی تنظیم گری است.

اسماعیلی در پایان گفت: به عنوان خادم اهالی فرهنگ، هنر و رسانه به هیچ عنوان به موانع فکر نمی کنم و برنامه ها را با جدیت و روحیه جهادی دنبال خواهیم کرد، همچنین عمده اهالی این حوزه دغدغه مند هستند البته اختلاف دیدگاه و سلیقه ها وجود دارد اما در نهایت نگاه و مخرج مشترک همگی اعتلای نظام و حوزه فرهنگ ایران عزیز است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان