مدیر کل میراث فرهنگی، میراث فرهنگی و گردشگری گیلان با بیان اینکه ارزیابان یونسکو درمهرماه به گیلان می رسند، گفت: تابلوهایی چند زبانه به منظور ثبت جهانی ماسوله با بالگرد هلال احمر در حال نصب است و اهم ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ولی جهانی پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با گرامیداشت روز خبرنگار و هفته دولت اظهار کرد: ۶۲ برنامه در نقاط مختلف استان گیلان در هفته دولت رونمایی می شود. 

وی با بیان اینکه چندین مسافرخانه، مسافرکاشانه و چندین کارگاه سفال در هفته دولت افتتاح می شود، گفت: این پروژه ها با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان در روز شنبه با حضور استاندار افتتاح می شود و ۱۵ مورد پروژه میراث فرهنگی نیز رونمایی می شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه یک بسیار زیبا برگرفته از کوه های ماسوله رونمایی می شود، افزود: سومین فصل کاوش های باستان شناسی نیز مشخص کرد که افرادی که در ماسوله فعلی زندگی می کنند در حدود ۸۰۰ سال پیش نیز در کهنه ماسوله زندگی می کردند. 

جهانی با اشاره به بیش از ۶۰ مورد اثر فرهنگی تاریخی مربوط به ماسوله و کهنه ماسوله در نقاط مختلف ماسوله شناسایی شده، بیان کرد: یک بخشی از این موارد به دوران چهار هزار سال قبل می رسد و قدمتش به پیش از اسلام هم می رسد. 

وی با بیان اینکه ارزیابان یونسکو درمهرماه به گیلان می رسند، گفت: تابلوهایی چند زبانه به منظور ثبت جهانی ماسوله با بالگرد هلال احمر در حال نصب است و اهم مشکلات در مسیر ثبت جهانی ماسوله رفع شده و تنها یکی دو مورد باقی مانده است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به اجرای ۲۰۰ برنامه فرهنگی، تاریخی و رویداد فرهنگی و نمایش و همایش های تخصصی توسط ادارات شهرستانی تصریح کرد: نخستین برنامه در نخستین روز هفته دولت در شهرستان لاهیجان در نخستین مجتمع گردشگری-کشاورزی با سرمایه ۶۲ میلیارد تومان توسط استاندار و مسؤولان افتتاح می شود و این پروژه برای ۶۰ نفر به طور مستقیم و برای ۱۷۰ نفر به طور غیر مستقیم شغل ایجاد می کند. 

جهانی با بیان اینکه کار ثبت ملی آبشار تالش و مصلی رشت نیز ثبت ملی شد، گفت: بقعه دانای علی رشت متاسفانه شاخصه های ثبت ملی را ندارد و بنا به دلیل نداشتن شاخصه های معماری نمی تواند ثبت ملی شود اما مصلی رشت به دلیل داشتن معماری اسلامی در فهرست آثار ملی ثبت شده است. 

وی با اشاره به ایجاد چندین واحد بوم گردی در روستای کشایه رودسر بیان کرد: این روستا جمعا ۵۰ خانواده دارد که با تلاش دهیار روستا تقریباً تمامی این روستا به صورت کامل بوم گردی شده است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه نخستین موزه حصیر کشور در روستای فشتکه خمام در هفته دولت افتتاح خواهد شد، گفت: قرار است با تفاهم نامه ای که با شهرداری داشتیم در ۲۰ و ۲۱ مهرماه میزبان شهر خلاق ایران باشیم و این برنامه در تالار مرکزی رشت برگزار خواهد شد. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان