بوعلی سینا و سهروردی دو اندیشه تابناک حکمی اند که در امتداد خطی در جغرافیای ایران چشم نوازی می کنند؛ یکی درهمدان با مشرب مشایی و دیگری در سهرورد زنجان با رویکرد اشراقی.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز بوعلی سینا پیامی صادر کرد.

مشروح متن پیام به این ترتیب است:

«جغرافیای معرفتی و فرهنگی ایران اسلامی، بالنده به وجود حکیمان و دانشمندانی است که هر یک، سهمی انکارناپذیر در غنای فرهنگ، هنر و اندیشه این سرزمین داشته اند. در این میان، نقش ممتاز شخصیتی چون شیخ الرئیس ابوعلی سینا کتمان ناشدنی است؛ عالم و حکیمی که نه تنها فرید عصر خود که فرید تمامی اعصار و دهور است.

بوعلی هزار سال پیش یعنی در قرن چهارم هجری مرزهای علم و ادب و حکمت را در نوردید و در وادی عشق و معرفت سکنی گزید. او در تاریکی قرون وسطای مغرب زمین، یک حادثه بود؛ از آن رو که در سیاهی و تاریکی و هیچ‏ندانی، چراغی بر افروخت و چونان آفتابی از این سوی دنیا، بر جهانیان فروغ و روشنایی بخشید.

بوعلی و شیخ شهاب الدین سهروردی دو اندیشه تابناکِ حکمی هستند که در یک امتداد خطی در جغرافیای ایران اسلامی چشم نوازی می کنند؛ یکی در همدان با مشرب مشایی و دیگری در سهرورد زنجان با رویکرد اشراقی. چه زیباست آن روز که راهی گشوده شود بین سهرورد و همدان تا از این رهگذر اشراق و مَشاء همنشینی صمیمانه ای را با یکدیگر تجربه کنند و گردشگران علمی و فسلفی از سرتاسر جهان رهسپار سهرورد و همدان شوند تا هم موطن شیخ اشراق را دیدن کنند و هم به دیدار بوعلی در هگمتانه بشتابند. بی تردید پیوند خط سیر سهرورد و همدان، می تواند جریان جدیدی را برای علاقه مندان و پژوهشگران این حوزه به بار آورد و این یکی از برنامه های جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی است.

شایسته است که همدان به پایگاه ابن سینا پژوهی جهان تبدیل و آثاری در خور درباره آرا فلسفی ابن سینا منتشر شود و از آرا او به تعبیر رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) منظومه سازی شود؛ خصوصاً از این منظر که دنیا بوعلی را از نگاه طب می شناسد، اما ما باید بوعلی را از همه زوایا از فقه و فلسفه و تفسیر گرفته تا منطق و ادب و عرفان به جهانیان بشناسانیم. این چنین می توان نقبی به گذشته برای ساختن حال و آینده زد؛ نه صرفاً از این نگاه که گذشته ما پرافتخار است که هست، بلکه با این نگاه که چگونه می توان گذشته پرافتخار را به فردای پرافتخارتر در تمدن نوین اسلامی متصل کرد.

یکم شهریور، زادروز این حکیم و دانشمند بزرگ را که مزیّن به روز پزشک است، به تمامی دوستداران آثار و مفاخر فرهنگی ایران به ویژه پزشکان گران قدر و اصحاب علم و معرفت در ایران و سرتاسر جهان تبریک می گویم.»

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان